Mikaelle7 Skrevet 14. juni 2007 #1 Del Skrevet 14. juni 2007 Jeg lærte C-grepet ved tillegging til brystet da jeg fødte for 3 uker siden. Har aldri helt fått dreisen på tilleggingen, førte til såre brystvorter, har hatt brystbetennelse, fått beh for sopp og ser ut til at jeg har fått gule stafylokokker i sårene, tok prøve på helsestasjonen idag, tar tid å få svar, men skal til lege imorgen. Så hadde fått time hos ammeekspert på helsestasjonen idag, hun er der en dag i uken, het Ragnhild, jobber ellers på Nasjonalt kompetansesenter for amming. Fenomenal dame!!! Etter at opptil flere andre fagpersoner har vist meg tillegging til brystet (barnepleiere, jordmødre, helsesøster, samtaler med ammehjelper over telefon) forteller hun meg endelig at jeg skal holde brystet så det blir som en hamburger i munnen til babyen, altså holde hånden som en U under brystet og ikke C på siden av brystet. Nøkkelen er altså "hamburger i munnen til babyen". Hvorfor i all verden har ingen fortalt meg dette før? Endelig fikk jeg lagt henne til ordentlig! Uten at brystvorten kom helt flat ut. Og hun viste meg hvordan jeg skulle legge til babyen, bl.a. holde babyens nakke og hode i hånden, min håndbak mellom babyens skulderblader, mine fingre bak babyens ører (dette ble visst litt rotete skrevet, men men). Genialt. Skulle veldig gjerne visst dette for lenge siden, men glad jeg iallefall fikk vite det nå. Og jeg har virkelig lett etter mer teori på tillegging, men ikke funnet svarene på hvordan få det til. Hadde vært veldig bra om alle fagpersoner i Norge satt inne med denne kunnskapen og ikke den vranglæren mange praktiserer idag, etter min mening. Denne fantastiske damen sa for øvrig at de drev med kursing av helsepersonell, men det tar vel tid å nå ut til alle. Håper dette kan hjelpe dere andre som sliter med tillegging. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9586866-hvorfor-l%C3%A6rer-man-c-grepet-n%C3%A5r-man-burde-l%C3%A6re-u-grepet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 14. juni 2007 #2 Del Skrevet 14. juni 2007 Hihi, du beskriver veldig bra kryssholdet jeg endte opp med... Det med tommel og lillefinger bakom ørene og håndbaken mellom skulderbladene har jeg egentlig ikke tenkt over... Det er saker det! Mye rart ute og går på de forskjellige avdelingene. NKA driver med en kampanje med "mor-barn vennlig helsestasjon". De har også Mor-barn vennlig barsel, det er mange som går igjennom den andre runden med godkjenninger. Bra du fikk hjelp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9586866-hvorfor-l%C3%A6rer-man-c-grepet-n%C3%A5r-man-burde-l%C3%A6re-u-grepet/#findComment-9587249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*ønsker nr 2* Skrevet 14. juni 2007 #3 Del Skrevet 14. juni 2007 oi... hadde noen vist meg og lært meg det tidligere... hehe... på meg bare stappa de puppen inn, gikk jo greit.. til vi kom hjem.. så ammer i dag med skjold, driver å prøver å avvene, men ikke lett når han ikke får så bra tak.. hadde de lært meg denne teknikken, trur jeg vi hadde kommet bedre ut av det... i og med jeg har flate brystknopper... istedenfor å bare stappe den inn liksom.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9586866-hvorfor-l%C3%A6rer-man-c-grepet-n%C3%A5r-man-burde-l%C3%A6re-u-grepet/#findComment-9588058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommytil2gutter Skrevet 15. juni 2007 #4 Del Skrevet 15. juni 2007 Hvis du kan lese engelsk finnes det noen veldig gode boker om dette. Min favoritt er "The nursing mother's companion." Jeg tror jeg bestilte den fra bokkilden men du kan bestille bøker fra utlandet også uten å betale toll. Tror den koster mindre enn 200 kr allikevel da... Jeg forstar ikke hvorfor de ikke finnes flere "ammeeksperter" i norge. De tar en spesiel utdanning og er egentlig "Board Certified lactation consultants." Jeg tror i Norge er det bare 13 med sånne papirer og de jobber bare på Nasjonalt kompetansesenter for amming. Det er noe dritt for oss som ikke bor i nærheten av dem. I USA og andre land kommer de hjem til deg. Du må betale for tjenesten, men jeg vil ha gjort det med glede da jeg ammet sønnen min siden vi hadde så mange problemer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9586866-hvorfor-l%C3%A6rer-man-c-grepet-n%C3%A5r-man-burde-l%C3%A6re-u-grepet/#findComment-9592921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå