Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Jeg jobber som spl. på en barneavdeling. For lenge siden fikk vi en syk unge, der moren hadde hiv, hun sa dette selv til oss, hun var redd for at om ungen var syk og kanskje hadde fått hiv. Hun fortalte oss videre at mannen hennes/ el. var det samboeren, ikke visste det og vi fikk streng beskjed om å ikke fortelle det. På en måte forstår jeg det, siden dette gjelder moren og ikke ungen( ungen var hiv neg ), var har rett til å vite om ungens sykdommer men ikke morens. Men av etiske gr. skjønner jeg ikke det. Her har vi en som er HIV pos. som lever i et forhold og ikke ønsker å fortelle sin partner om den alvorlighe sykedommen. Er det ikke en eller annen regel som gi oss helsepersonell rett til å melde fra om sånt, uten at det går ut over taushetsplikt. Gjelder denne taushetsplikten ogs¨å en så alvorlig sykdom. Er det noen som har peiling på dette. Ønsker seriøse svar.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Hør med sjefen din, hun bør vite dette. Men er 99% sikker på at det er en regel som opphører taushetsplikten dersom andres liv og helse står på spill! Og det gjør det jo om han smittes av HIV.
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 http://hivnorge.no/temasider/hiv&jus_15.php Se om du kan finne ett svar på disse sidene, søkte på "HIV taushetsplikt samboere"
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Legen på avdelingen som behandlet dette barnet, og som ordinerte en HIV test må jo ha tatt tak i dette. Legen har plikt til å snakke med denne moren, og å få henne til å fortelle dette. Hvis ikke er det gjort en alvorlig glipp:(
Har byttet nick ! Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Jeg ville tatt det opp med kolegaer eller sjefen, for kjedelig å stå alene i en slik sak. Smittevernloven gir rom for enkelte unntak fra taushetsplikten. Se smittevernloven paragraf 2-2. Her er link : http://www.lovdata.no/all/hl-19940805-055.html#map002 Uansett kan du jo ta det opp med moren. Dersom de har sex (og det er jo naturlig å annta) bør hun jo si i fra at hun kan smitte han med en potensielt dødelig sykdom!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Faller ikke dette under "fare for liv og helse" hos andre? Skulle da tro det. Mener at helsepersonell har opplysningsplikt ved HIV...og andre smittsomme sykdommer. Ihvertfall de som er dødelige!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 Jeg sto ikke alene om det. Hele avdelingen visste det. inkl. leger. Men far har rett til å vite om sykdommer hos barn, sykdommer hos mor har vi ikke lov til å si noe om. Siden ungen kom ut hiv neg. så gjelder jo smitten bare mor ikke sant. Men vi fikk beskjed om at vi måtte godta at mor ikke ønsket. og vi har plikt til å ivaretra den rettigheten mor har. Men jeg tenker litt etisk. Hva med farens rettighet. Jeg vet ikke om de har sex el. ikke. Men de bodde sammen og var samboere el. gifte. Så det er jo naturlig å anta at de hadde sex
Tiddelidu Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Det finnes et faglig etisk råd (tror det heter det) som man kan kontakte ved slike problemstillinger. Det ville jeg gjort dersom ingen andre på avdelingen vet.
Tiddelidu Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 http://www.sykepleierforbundet.no/category.php?categoryID=1442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå