Gå til innhold

oppsigelse og svangerskapsperm/sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål håper noen kan svar på...

på jobb har det nå vært en mengde nedskjæringer, jeg er ikke rammet... ennå. Jeg planlegger et barn til, og tenkte ganske snart å starte prøvingen. Jeg starter i jobb etter permisjonen min nå i juli.

Om jeg blir gravid, og så får vite at jeg blir oppsagt,kan jeg sykmelde meg i oppsigelsestiden... og om det blir som sist at jeg får skyhøyt blodtrykk, kan denne sykmeldinga gjelde helt fram til termin, slik at 3 måneders oppsigelsetid vil starte å virke ETTER sv.permisjonen?

Håper noen skjønte denne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sykmelde deg selv, det er det legen som gjør... Men dersom du har en forståelsesfull lege, så kan det være at h*n gjør det, og da muligens også så lenge du ønsker det. Men det vanlige er vel at man får kortere sykmeldinger?

Hvordan det er med sykmelding og oppsigelsestid vet jeg ikke. Men hvorfor ønsker du å komme tilbake igjen etter permisjon? Mannen din kan helt fint ta permisjon mens du er arbeidsledig.

Skrevet

Du må skille mellom oppsigelse ved sykemelding, og oppsigelse mens du er i fødselspermisjon.

Oppsigelsestid løper parallellt med sykemelding.

Dersom oppsigelse gis mens du er i foreldrepermisjon som er inntil 1 år, løper oppsigelsestiden etter permisjonen.

Hvis du har flere spørsmål, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Arbeidstilsynets Svartjeneste, tlf 815 48 222.

Skrevet

ja, jeg vet det er legens anbefaling da:), men sist ble jeg sykmeldt fra 5 måned og til termin pga høyt blodtrykk og veldig stressende jobb.

Hvorfor jeg ønsker å komme tilbake, er jo et økonomisk spørsmål da... som arbeidsledig får du 60% av din tidligere lønn... det blir veldig skralt... Jeg vil jo ikke være arbeidsledig, bare sjekke om man kan blir oppsagt mens man er sykmeldt.

Planen er å finne meg en annen jobb

HI

Skrevet

så du kan bli oppsagt mens du er sykemeldt?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...