Lysbryter Marcus 06&Mathias 08 Skrevet 16. juni 2008 #26 Skrevet 16. juni 2008 EnMamma: Du skriver: "Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det" Har noen kommentarer: -Hva om man da enten ikke har plass til neste setet fra babysetet bakovervendt i bilen? Man kan ha en litt mindre bil, skal man da kjøpe ny bil? -Hva om det ikke er mulig for den som kjører å ta bak setet sitt, slik at han eller hun skal få plass til å kjøre? Legge seg inn for å kutte av beina? Man kan dermed ha det første setet bakovervendt, altså babysetet- også kjøpe et sete som går fremovervendt med loven og anbefalingene i hånd. Fra 9 kilo kan man sette et barn fremovervendt. Og husk at alle disse testene er utført i Europa som for det første har høyere fartsgrense enn oss, og det dermed slår noe annet ut på kræsj bakfra. Samt at det er andre typer veier, i Norge er det jo stort sett 50-60 soner der man er utsatt for kræsj.. Ikke vær så bastant- la folk velge selv, men høre på anbefalingene kan man. Hilsen en som har et barn på 14 kilo og 1,5 år fremovervendt av diverse grunner!!
EnMamma Skrevet 16. juni 2008 #27 Skrevet 16. juni 2008 Jeg forstår at du tydeligvis føler deg truffet, men dette er viktig. Om ikke trådstarter var klar over dette så er jeg glad for at vi her har muligheten til å hjelpe henne til å finne denne informasjonen(hun sier jo selv at hun ikke var klar over dette, så jeg forstår ikke helt hvorfor du kritiserer meg). Da kan hun ta et valg på nytt hvis hun vil det med god informasjon som bakgrunn for valget(uansett hva hun velger). Så fremt hun ikke har en spesielt god grunn til å sette barna fremovervendt så er det best å ha barnet bakovervendt. Svar på dine kommentarer: -Hva om man da enten ikke har plass til neste setet fra babysetet bakovervendt i bilen? Man kan ha en litt mindre bil, skal man da kjøpe ny bil? Babysetene tar ofte stor plass, faktisk kan det bli bedre plass i bilen med neste bakovervendte sete. Uansett så er dette en av grunnene til at det anbefales at man alltid prøver forskjellige bakovervendte seter og velger det som passer best i bilen. Nå er det så mange bakovervendte seter på markedet at det faktisk finnes seter som passer i små biler som Nissan Micra, Peugot 306, Honda Jazz osv. -Hva om det ikke er mulig for den som kjører å ta bak setet sitt, slik at han eller hun skal få plass til å kjøre? Legge seg inn for å kutte av beina? Hvorfor må setet stå bak sjåføren? Tryggeste plassen er i midten bak. Om man kan ha setet i midten tar det som regel litt mindre plass, pga formen på ryggen smalner. Nest tryggeste plassen er forøvrig bak passasjeren. Man kan dermed ha det første setet bakovervendt, altså babysetet- også kjøpe et sete som går fremovervendt med loven og anbefalingene i hånd. Fra 9 kilo kan man sette et barn fremovervendt. Man kan ja, men det anbefales på det sterkeste å la det være. Dessverre er vi trege med å følge opp anbefalinger her i landet. Husk bare på at loven som sier det er ulovlig å ha bakovervendte seter foran airbag ikke kom før i 2006(selv om barna faktisk stod i fare for å bli drept om airbagen løste ut, så brukte de så lang tid på å få laget en lov på området). Og husk at alle disse testene er utført i Europa som for det første har høyere fartsgrense enn oss, og det dermed slår noe annet ut på kræsj bakfra. Samt at det er andre typer veier, i Norge er det jo stort sett 50-60 soner der man er utsatt for kræsj.. I Sverige er det ført statistikk som vise antall hardt skadde og drepte barn per 100 000 mot samme statistikk fra Tyskland, England og Frankrike. I de tre sistnevnte landene snur de barna fremovervendt fra 1 års alderen og de har langt fler drepte barn per 100 000 enn svenskene. Statistikken finner du her: http://www.ntf.se/konsument/bilder/diagram.jpg http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00315/Barn_i_bil_handbok__315807a.pdf (Se på side 9) I flere andre land i Europa har de nå begynt å ta til seg informasjonen om at bakovervendt er tryggest, saaakte kommer de etter oss. I UK har de tilogmed startet en holdnings kampanje(de har også vært fremme på BBC tv med budskapet sitt): http://www.rearfacing.co.uk/ Tror du virkelig at det er sikrere å sitte bakovervendt pga. farten vi kolliderer med? Der tar du skammelig feil, det er ikke tryggere med fremovervendte seter i høyere fart om det er det du tror. Er det noe mer du lurer på så svarer jeg mer enn gjerne :-) Og mange lurer på hvordan det er med bakovervendte seter i påkjørsel bak fra, så jeg tar med litt info om dette: Påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer i så lave hastigheter at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Foreløpige tall for 2007 viser 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens 46 % omkom i møteulykker. Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner. I kollisjoner bakfra er det stort sett krav på materielle skader som foreligger. Les mer her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/01/hvorfor-anbefaler-man-bakovervendte.html
Lysbryter Marcus 06&Mathias 08 Skrevet 16. juni 2008 #28 Skrevet 16. juni 2008 Jeg lurer ikke på noenting jeg, må bare si at du skal ikke si hva alle her inne skal gjøre. Ja du kan lesse ut av deg alt det du føler for å si om saken, men folk gjør seg opp sin egen mening uansett. "Propagandaen" din funker ikke på meg, jeg har 2 barn som har hvert sitt setet, og når de vokser ut av det går vi over til neste. Altså at vi har 3 seter i alle klasser som vi bytter på. Jeg er over 30 år og bruker sunn fornuft og kjøper sikre seter til mine 2 gutter. Vi kjøpte sete til ett åringen min før jul etter at vi prøvde 2 stykker som var bakovervendt i bilen. Det ene fikk vi ikke inni engang selv om forsetet var helt fremme. Det var rett og slett for stort. For jeg sier forsetene, er man over 180 som både jeg og min mann er kan man ikke ha det i fremste stilling. Det andre vi prøvde fikk vi inn i bilen- men ikke bakovervendt. Tilogmed de i butikken var da enig i at vi heller kjøpte et som bare gikk fremovervendt- da vi akkurat har kjøpt oss ny bil. Noe mer?!?!?!? Ha en fin dag
Lysbryter Marcus 06&Mathias 08 Skrevet 16. juni 2008 #29 Skrevet 16. juni 2008 PS!! Hi skrev sitt innlegg: 15:58 14.06.2007 altså for ett år siden. Og tror virkelig ikke det hjelper å anbefale henne til noe nå ett år etter.....
2hærligegutter Skrevet 16. juni 2008 #30 Skrevet 16. juni 2008 Å sitte bakovervendt er det aller beste og tryggeste for små barn, men det er ikke alltid det er adde det hvert forbudt å ha barn under 3 år forovervendt hadde ikke vi kunnet kjøre bil med vår eldste på mer enn 2 år. Han ble helt hysterisk av å sitte bakovervendt i aldereren 6-9 mnd. når han var 9 mnd og 9 kg snudde vi han og da ble bil turene kjempe fine, 0 grining. Håper lillegutt nå godtar å sitte bakovervendt lengre
EnMamma Skrevet 16. juni 2008 #31 Skrevet 16. juni 2008 He he, det la jeg faktisk ikke merke til før du sa det nå, da hadde jeg ikke svart. Var noen som hadde dratt opp igjen en gammel tråd da. Men uansett så sa faktisk HI at dette var noe hun ikke var opplyst om, så jeg trekker ikke tilbake svaret mitt for kanskje noen andre som hadde bruk for det leser/leste det. Hvor ung eller gammel du er har virkelig ingenting å si i denne saken.
EnMamma Skrevet 16. juni 2008 #32 Skrevet 16. juni 2008 Men jeg skjønner at jeg traff deg på et punkt som svir. Du svar i en litt sint tone enda jeg aldri har skrevet et ord med kritikk til deg om ditt valg.
fox`y Skrevet 16. juni 2008 #33 Skrevet 16. juni 2008 min elste som blir 3 i juli sitter i Recaro sete nå. sitter i selve barnesete ennå me slik 5 punkts sele. der blir han sittende til han blir 18 kg å kan gå over til vanlig bilsele i den stolen. minstemann sitter bakovervent å d skal han sitte en GO stund ennå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå