Gjest Skrevet 14. juni 2007 #1 Skrevet 14. juni 2007 Kjøpte mitt i dag, det var på tilbud så jeg er ganske fornøyd med kjøpet...nå må jeg bare vente til snuppi blir 9kg slik at jeg kan bruke det!! Hun er 7kg....jeg kan vel ikke bruke det da? Ganske greit med tanke på at jeg kan ha det til hun blir 36 kg..:-)
Bølle&Frøet Skrevet 14. juni 2007 #2 Skrevet 14. juni 2007 Siden Recaro setet er forovervendt kan det ikke brukes før hun er 9kg.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #3 Skrevet 14. juni 2007 Er du helt gal?? Beklager uttrykket altså, men du må ikke finne på å sette en liten baby fremovervendt!! Disse bilsetene er ment for barn fra 3-4 år og oppover, ikke for bittesmå babyer, selv om kg-grensen er såpass liten..! Herregud, er du klar over hva som skjer med nakken hennes hvis dere krasjer?? Anbefaler deg virkelig å lese mer på www.tryggtrafikk.no før du tar i bruk bilsetet, og VÆR SÅ SNILL, ikke sett henne i det på noen år!
*Isabell* Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 du anonyme.... du skjønner vel det at vist barnesete var ment for barn fra 3-4 år og oppover så hadde det blitt opplyst om det og vert klart merket på setet????? Setet er MENT FOR BARN MELLOM 9 OG 13 KG!!! Også får det være opp til hver enkelt foreldre om de vil sette barnet fremovervendt eller bakovervendt. Jada jeg også vet at det er ANBEFALT ( IKKE PÅBUDT) at barna sitter bakovervendt lengst mulig. Men det er det som er NØKELLORDET her... nemlig ANBEFALT ikke MÅ!!! Gratulere med nytt sete og lykke til Går nok så bra så, vurdere Recaro selv:)
Butterfly_Flip Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Kan jeg få link til ei nett side som selger Recaro seter?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #6 Skrevet 14. juni 2007 Altså, *Isabell*, du vet tydeligvis ikke hva du snakker om! Noen treåringer er faktisk ikke over den "magiske" 15 kg-grensen, og derfor lager de også seter for lettere barn..! Ikke fordi de er anbefalt for at en BABY skal sitte i dem! Det STÅR merket på setene at barn bør sitte bakovervendt til så og så lenge..! Greit, man trenger ikke sitte bakovervendt til konfirmasjonsalder, men å sette en 8 mnd gammel baby fremovervendt bare fordi man fikk et sete på tilbud er vanvittig! Jeg mener ikke å kritisere HovedInnlegger her, håper virkelig du tar til deg informasjonen og revurderer å bruke setet..! Det er en grunn til at de anbefaler bakovervendt, og hadde det vært mulig ville det vært påbudt å sitte bakover MYE lenger (men pga div. medisinske grunner er det ikke mulig å innføre et slikt forbud)..! Jeg er 100% enig med Anonym over her!!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #7 Skrevet 14. juni 2007 har Recaro young sport til mi jente på 3 år, det er fra 9 - 36 kg., hun veier bare 10 kg, er veldig fornøyd med sete , men ville ikke ha brukt det til min yngste datter på 9 måneder siden det ikke kan stå bakovervendt
mammmamia ** Skrevet 14. juni 2007 #8 Skrevet 14. juni 2007 Må bare signere av HELE mitt hjerte!! Jeg regner nesten med at HI ikke er så erfaren og kanskje ikke visste helt om anbefalingene, så jeg håper også at du bruker litt tid på å sjekke opp dette, og så kjøper et nytt sete, eller bytter dette..! Det trenger ikke å koste en formue, men det er så uendelig viktig at babyen din sitter bakovervendt LENGE enda..! Så vær så snill og sørg for at hun sitter trygt..!
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #9 Skrevet 14. juni 2007 En ting er diskusjonen om barnet bør sitte bokovervent eller forovervent, men dette setet kan garantert ikke brukes for så små barn uansett. Har selv vært å sett på det. Det ligner litt på de setene som oftest er anbefalt fra 4 år, men akuratt dette kan man begynne å bruke til barn rundt 3 år fikk jeg beskjed om i butikken.. Selv om barnet når riktig vektklasse før hun er 3 år så betyr ikke det at sete passer henne.
mammmamia ** Skrevet 14. juni 2007 #10 Skrevet 14. juni 2007 Er akkurat det som er poenget her ja..! Et sånt sete er overhodet ikke egnet til en baby..!
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #11 Skrevet 14. juni 2007 Hm.. Jeg kjøpte akkurat nytt sete(Besafe izi combi, men d vet jo du:)) Butikken hadde også to forskjellige recaro seter, men selgeren sa ikke noe am at min baby på 8mnd var for liten til å sitte i et slikt! Hun sa bare at hun ik ville valgt d setet selv.. ?
mammmamia ** Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Recaro har mange modeller, men dette her er en beltestol som er ment å brukes etter at barnet er ferdig med bakovervendt bilsete, altså tidligst i treårsalderen... :-) Dessverre har ikke Recaro noen bakovervendte seter (så vidt jeg vet), og grunnen til at hun ikke ville valgt det er vel nettopp pga dette... Babyen din er i teorien ikke for liten til å sitte i noen av setene, men i praksis er det livsfarlig i en kollisjon.. Dessverre vet alt for få selgere nok om dette, så mange anbefaler fremovervendte seter eller seter som ikke er bra nok til det barnet som skal ha det. Det er derfor viktig å lese mye før man kjøper sete, og ta med barn og bil i butikken og få prøve seter :-) Puuh, dette ble langt, hehe, men håper du skjønte poenget :-)
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Renate&nydelige Christina Er det dette sete du har kjøpt? http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=10222531&reference=1/102/225/31_365746606.jpg&adheading=Recaro+Start+9-36+kg+svart%2F+r%F8d&sid=xz14abc1SkrE474144&adTypeId=67
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Ja, jeg vet! 5 ganger farligere i framovervendt enn bakover.. Er grunnen til at jeg kjøpte bakovervendt!! Uansett så er d veldig mange som har forovervendte seter(ennå), d er spesielt hr å Norden som man er så påpasselig på å kjøre bakovervendt.. Vell, jeg skal la mini sitte bak-fram så lenge som mulig!
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 oi...hjelp!!! nå fikk jeg bakover sveis her...trodde man fint kunne sette en baby på 9kg riktig-vei i bilen? herregud, han selgeren jeg kjøpte det av sa det var det beste sete på markedet!! hmmm..dette skal jeg sjekke opp...evt levere sete tilbake og kjøpe et annet.. MEN til dere frekke anonyme...FUCK OF asså...sorry, utrykket men jeg er ikke GAL og ikke vil jeg sette min 8mnd gamle baby i et sete hvis det er farligt!? think twice...hadde vel aldri skrevet dette innlegget da, jeg var bare uvitende om dette sete og lurte på om andre hadde det? Sete jeg har kjøpt er i 2deler...en del fra 9-18kg og en del fra 18-36 kg.. Til siste anonym...sete er nesten likt det på finn.no,men det er et babyinnlegg i det utenom.... hmmm...litt sjokka her, hvordan kan noen selge meg noe som skal være farligt...vel vel, drar til babybutikker i morgen jeg.
Bølle&Frøet Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Du får sikkert byttet det. Ta en titt her, kanskje det kan hjelpe deg litt http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/1179829007.37
Gjest Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 oki...takk :-) kikket på det! Hvilke seter er bakovervendt da ( 9-18 kg) , noen tips om hva jeg kan bytte inn i da, altså merker..?
Bølle&Frøet Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har selv kjøpt HTS izi combi, den kan brukes begge veier (9-18kg). Kjempe fornøyd. Se reklamen her til høyre (barnas hus)
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #19 Skrevet 15. juni 2007 Var det jeg tenkte ja Renate, dumt at noen er så brå til å kjefte deg huden full..! Om du ikke har brukt setet bør du absolutt dra tilbake med det, og så spør du hva i huleste "#&%¤ han tenkte på da han solgte deg det, hehe :-) Du kan også velge et sete som er bakovervendt til 25 kg, f.eks. Akta Graco Cosmic Comfort, Brio Zento, Britax Secura, Maxi Cosi Mobi eller Britax Two Way Elite, og alle disse kan du bytte over til med en gang :-) Seter til 18 kg er HTS Izi Kid/Combi (men da må hun være 7 kg) og Akta Graco Duologic (kan brukes fra fødselen av), og jeg ville anbefalt deg det sistnevnte eller et av de som er til 25 kg :-) Lykke til med valget, og håper du finner et sete som passer jenta di perfekt! Tips: ta henne med i butikken og prøv setet i bilen, med henne oppi :-)
Mamman til Hedda & Hanna Skrevet 15. juni 2007 #20 Skrevet 15. juni 2007 Vi har brukt vårt recaro sete fra datteren vår var ca et år, da var hun rundt 10 kg. Nå er hun 5 å det er veldig fint. Men jeg kommer ikke til å bruke det på vår minste. Da vil jeg heller innvestere i et sete som er bakovervendt, ogdet pga bedre sikkerhet. Så kan vi bruke recaro sete når hun blir større, og storesøster ikke trenger det noe mer. Vil heller anbefale sete fra ca 3 år..
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #21 Skrevet 15. juni 2007 Bare for å si det kom Recaro setet veldig dårlig ut VG sin barnestol test. gå inn på VG og se testen så får du sikkert noen forslag på hva du kan kjøpe.
mammmamia ** Skrevet 15. juni 2007 #22 Skrevet 15. juni 2007 ..og den testen bør ikke tas i med ildtang en gang! Trygg Trafikk har vært ute med advarsel ang. denne testen og ber forbrukerne se bort fra den, være VELDIG kritisk til hvordan den er gjennomført og ikke legge vekt på terningkastene..!
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 12. juni 2008 #23 Skrevet 12. juni 2008 Det er jo på ingen måte rart at man kan ta feil av slike seter, det står tross alt fra 9 mnd til 4 år på dem...
Knøttefrøken Skrevet 12. juni 2008 #24 Skrevet 12. juni 2008 Datteren til sambo begynte med dette setet når hun var 10 mnd.. hun er nå 2 år, og ca 13-14 kg. Gikk fint det, selv om jeg ikke ville valgt framoverlent sete selv
EnMamma Skrevet 16. juni 2008 #25 Skrevet 16. juni 2008 Godt å høre at du ikke var klar over dette :-) Barn bør sittte bakovervendt så lenge som mulig(helst til de er fire år) også gå over til en beltestol som de bruker resten av tiden. Uansett så må man ikke sette barnet i en stol som det ikke er stort nok til enda. Mitt beste tips er: Ta med bilen ut og prøv forskjellige bakovervendte seter, finn det som passer i deres bil. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge på at dere har gjort et godt valg. Her er noen forslag til andre seter dere kan se på(bakovervendt): * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg bakovervendt i baksetet, 25 kg bakovervendt i forsetet. * Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix. * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg * HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg * Recaro Polaric 9-18 kg, isofix. Hvis du er opptatt av å lese tester har jeg samlet de linkene jeg har funnet her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/04/tester-barneseter.html (der finner du blant annet noen svenske tester ) Mange lovpriser kombiseter men: Jeg ville ikke lagt vekt på å kjøpe et kombisete, i hvert fall ikke med tanke på å bruke det forovervendt etter hvert. Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete(men ikke fra før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er 4 år gamle). Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det, det er anbefalt av Norges fremste eksperter(blant annet leger, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og NAF) at barna sitter bakovervendt til de er min. 4 år. Forresten noe som kan være greit å vite er at bøyde ben hos barnet ikke er farlig, det skal også veldig mye til før det blir vondt(men det ser ofte ubehagelig ut for oss voksene, barna sier selv fra hvis det gjør vondt). Om bøyde ben i bil: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Et alternativ til plassering av barnesetet(om man har dårlig plass) er bakovervendt i forsetet om airbagen er koblet ut. Selv har vi Britax Two Way Elite(bakovervendt i besteforeldre bilen) og Akta Graco DuoLogic som vi er veldig fornøyde med. Ble du noe klokere? Lykke til med handelen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå