Gå til innhold

Hvor skadelig...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg er gravid. Jeg ble befruktet 8 mai etter mine beregninger. Siden dette har jeg gått på p-pille og drukket meg pære full ca 3 ganger. Jeg hadde en periode på en uke hvor jeg hadde brun utflod (men aldri rent blod) dette var 17 mai- 1 uke frem i tid. Hvor mye skade kan jeg ha gjort og hva var blødningen. Klarer ikke glede meg. Setter pris på 100% ærlige svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på dette, men ta en telefon til legen din. Regner med han vet noe.

Lykke til. :)

Skrevet

Hehe... Jeg kjenner meg igjen... Sist jeg var gravid tok jeg en test rundt uke 4. Denne hadde en svak strek og av en eller annen grunn trodde jeg at streken måtte være sterkt tydelig visst jeg var gravid. I god tro dro jeg på langhelg tur til Belgia (og der drikker de ikke lite for å si det slikt) med MYE alkohol. Fødte 8 måneder etterpå en nydelig og velskapt jente som jeg synes er meget smart liten dame;-)

Blødningen kan ha vært festeblødning, noe som skjer når egget fester seg. Fosteret påvirkes heller ikke av deg før det har festet seg, altså rundt 17. mai...

Jeg sier ikke at det ikke gjør noe om man drikker alkohol når man er gravid. Men det er nok en ganske stor prosent som er og har vært i dine sko. Lykke til!

Skrevet

Mitt ærlige svar:

Man vet ikke hvor mye alkohol som skal til for å føre til skade på foster. Det er ikke uvanlig at kvinner drikker alkohol noen ganger før de vet at de er gravide - de aller, aller fleste gangene går det bra. Men det har nok hendt at barnet har fått skader. Når fostre er skadet, er det ofte vanskelig å fastslå om det skyldes alkohol eller noe annet. er fosteret så skadet at det ikke kan overleve, vil du sannsynligvis oppleve en spontanabort om ikke lenge.

Hvis du ble befruktet 8. mai, og blødningen gikk fra 17. mai og noen dager fremover, vil jeg anse det som sannsynlig at blødningen enten kom av at egget festet seg, eller at det var en liten rest av den menstruasjonen du skulle hatt - altså ikke farlig.

Sannsynligvis har det gått helt fint med spiren din :-) Men hvis du er veldig bekymret, synes jeg du skal ta det opp med fastlegen din, sånn at du kan få litt ekstra oppfølging.

Lykke til, og gratulerer med spira :-)

Skrevet

Takker for svar! Er pillen jeg er mest bekymret for da. Gikk jo på den i en mnd mens jeg var gravid. Forrige gang jeg var gravid hadde jeg heller ingen blødning og synes dette er ekkelt.

Skrevet

Jeg tror ikke du behøver å være så bekymret for den p-pilla heller :-)

Når man blir gravid setter kroppen i gang et hormon-orkester som overdøver de fleste p-piller. Hvis hormonmengden i p-pillen din skulle gjort skade, ville det sannsynligvis ha vært i form av at den forstyrret gravid-hormonene og førte til en spontanabort. Embryoet produserer sine egne hormoner, og har nok klart seg helt fint :-)

Jeg har selv hatt tre små, små blødninger så langt (er 11 uker i morgen), og selv om jeg blir kjemperedd, har det gått fint hver gang :-)

Skrevet

Jeg drakk MYE den første perioda, opptil en uke i strekk første uka. For jeg visste IKKE at jeg var gravid, det var et uhell! Etter det blei det drikking to ganger i uka den første måneden. Inntil jeg fann ut jeg var gravid, jordmor/lege sa at dette skulle jeg ikke bekymre meg over fordi det var såpass tidlig i svangerskapet.

Det med p piller tror jeg ikke har gjort mye skade heller, jeg kjenner ei som svelgte en hel pakke med p piller i håp om en abort i en veldig dårlig periode tidlig i svangerskap, dette skadet ikke barnet. (noe som endte godt og i et friskt barn og en lykkelig liten familie). Men du bør ta kontakt med lege ja, og kanskje få en tidlig UL får å roe nervene, det får du garantert. Jeg fikk UL på dagen pga mine bekymringer pga jeg hadde drukke alkohol første ukene,.

Skrevet

He, he!! Ser at vi ble befruktet samme dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...