Gå til innhold

Kunstig søting?


♥En søt og ny søtnos i magen♥

Anbefalte innlegg

Er det greit å bruke? drikke sukkerfri brus, suketter i te osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er overhodet ikke greit å bruke unntatt muligens for Xylitol og helt sikker Stevia som selvfølgelig er gjort nesten forbudt i Norge fordi det er naturlig og ufarlig og mest av alt, det er ikke-patenterbart.

 

Raffinert sukker er også helseskadelig, men Dr. Mercola sier at hvis han hadde valget mellom disse to, ville han heller drikke brus med sukker enn med kunstige søtningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre at det ikke er farlig med lightbrus hvis det er innen normale mengder. Så jeg drikker i hvertfall det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 9 måneder senere...

til og med jeg ville heller valgt sukker fremfor kunstig her altså! det første svaret her var veldig fornuftig! =) xylitol eller"bjørkesøte" brukes på samme måte som dette kunstige sukkeret og er ikke skadelig. heller oppbyggende på tarmfloraen. =) bra valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukker er ikke bra bare fordi det er naturlig. Det er en veldig vanlig misoppfatning at naturlige stoffer ikke er skadelige for deg. Sukker burde vært forbudt, det er livsfarlig. Grunnen til at det pushes, er at det er vanedannende og billig i produksjon, ergo tjenes det enorme summer på det årlig. Drikk lettbrus, men med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte er det noe som heter. Det som kan være farlig dersom du er kjempestreng med deg selv og ikke unner deg noe sukker er at du sprekker og får sukkersjokk av en utskeielse. Jeg spiste ikke noe sukker (omtrent) i svangerskapet. På bursdagen min i April (var vel 32 uker eller noe da) gikk jeg litt berserk og fikk i meg 8 kanelboller (som jeg selv hadde bakt, så jeg visste nøyaktig hva som var i dem). Dagen etter hadde jeg kontroll og selvfølgelig hadde jeg for mye sukker i urinen. Ble sendt på sykehuset for sjekk og var kjempenervøs i over en uke på resultater.....

 

Vi lever i en verden med mye sukker, og barna våre vil også leve her. Man må forholde seg til sukker på en sunn måte og litt sukker innimellom er ikke farlig.... det er den overdrevne bruken med brus eller godteri hver dag, bare halvfabrikata til middag og lite mat laget av ferske råvarer.

'

Vi lager det meste fra scratch, men har innført lørdagsgodt (for oss selv, har ikke barn enda) og har det kos i helgen, med mat vi har lyst på. Hverdager er til sunn mat, helgen til kos.

 

Man kan ikke bare ha et sunt legeme, man må også ha en sunn sjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er okey for oss med diabetes å drikke lettbrus og bruke sukketter i te-en så må det være greit for dere friske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg tror det er viktig å ikke være for hysterisk rundt hva man spiser. Så lenge man har et kontrollert kosthold og er bevisst hva man putter i munnen så kan det vil ikke gjøre noen skade. Personlig vil jeg også mye heller drikke lettbrus og bruke kunstig søtstoff istedet for å proppe i meg for mye godt og brus - sukker tror jeg i alle fall kan være skadelig i for store mengder! Det er vel et faktum at det blir født barn med høyere fødselsvekt nå enn før og sukker har vel, om ikke all, mye av skylden for det. Jeg slutter meg til "alt med måte" og så lenge man ikke bøtter ned med lettbrus så går det vel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...