Gå til innhold

sikkert dumt spm, men, HVORDAN SKAFFE FØDSELSATTEST?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor, og hvordan? jenta mi er 9 dgr nå, vil gjerne få det gjort, men hverken jeg eller mannen vet- rekner med det er på folkeregisteret? men jeg bor i en annen kommune enn jeg er folkeregistrert, (er student) skal hun registreres her eller i min kommune? går det automatisk, eller må vi gi beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det gaar automatisk. men hvis du har det travelt kan du kontakte dem og faa litt fortgang i sakene. hvis ikke kan det ta baade en og to maaneder.

Skrevet

sykehuset sender beskjed til folkeregisteret som sender et brev til dere der dere må svare hvilket navn barnet skal ha osv. Etter at dere har sendt dette tilbake får dere etterhvert (kan ta litt tid) tilbake en fødselsattest med navn og personnummer på barnet.

Skrevet

tusen takk for svar! ja, haster litt, må sende inn til lånekassen for at jeg skal få fødselsstipend... hm, ringe til min hjemkommune da sikkert?

jeg får gjøre det i første omgang iallefall..

Skrevet

Du har 12 mnd på deg til å sende fødselsattest til lånekassa. Gutten min er 4 mnd og jeg har ikke gjort det ennå..........." somle somle" ; ))

Skrevet

ja, men da får du jo ikke pengene nå heller dA? får de jo etterbetalt sikkert da, men trenger de egentlig nå jeg..? er jo sommerferie, og de vanlige utbetalingene skjer jo ikke i juni og juli- siste betalingen kommer jo i mai.. så da blir jeg liksom uten penger i sommer- eller helt til jeg får sendt inn fødselsattesten... tenkte jeg..

Skrevet

Jeg fikk sann fødselsbevis på sykehuset når jeg skulle reise hjem. Har sendt inn kopi av den til lånekassen jeg- det står på nettsiden deres at det er tilstrekkelig.

Fikk forøvrig brevet med personnr.i går (jenta mi er snart tre uker)

Skrevet

siden vi skal reise utenlands maatte jeg ringe dem og be dem faa fortgang i prosessen, for han maatte jo bli registrert foer jeg kunne faa pass til han. etter at jeg ringte dem gikk det kjemperaskt. fikk brevet om navn dagen etter, sendte det tilbake med en gang etter utfylling, og 3 dager etter kom foedselsattesten. :) det nytter aa mase!heheh saa naa har lillegutt faatt seg pass!

Skrevet

å søren at jeg ikke visste om at jeg kunne få bekreftelse fra sykehuset da...

jaja, får ringe folkeregisteret i morgen å be de skynde seg litt da:) takk for svar allesammen:)))

Skrevet

Jeg bor også i en annen kommune enn der jeg var folkeregistrert før, men på folkeregisteret, sa de at jeg burde skifte adresse til her jeg bor, slik at ikke lillegutt var registrert i en kommune og jeg i en annen.... Kommer jo heller ikke til å flytte tilbake til hjemkommunen med det første(om vi noengang gjør det).. Jeg var på folkeregisteret og fikset fødselsattest til lillegutt... Da var det jo greit at jeg var folkeregistrert her jeg bor....

Skrevet

Får man ikke alltid fødselsbevis på sykehuset? Sånn at man har noe å bruke før man får tilsendt fødselsattest? Hvis babyen din bare er 9 dager, så har du vel ikke rukket å få papirer fra Folkeregisteret for å fylle inn navn heller? (Kanskje bare oss det gikk treigt med da) For å få fødselsattest, må barnet ha et navn, så det kan få personnummer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...