Gå til innhold

Noen med erfaring ang. elastisk sjal her? Hjelp meg litt? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å lære meg å knytte det på, men lurer på hvor stramt det skal være før man tar babyen oppi? Leste på tettinntil at det skal være som en ettersittende t.skjorte..men da får man ho jo ikke oppi!!?

Og skal man la "magestykket" være helt utbrettet når man knyter sjalet på? Da henger det jo ned på knærne... aaaaarrrgh.... ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt slakkere enn en stram t-sjorte vel. Må nesten bare prøve ut hva som paser for dere.

Skjønte ikke helt hva du mente med magestykket til knærne...

Skrevet

Jippi jeg har klart det:) Hang meg visst litt for mye opp i ei som sa det måtte være heelt stramt! Men nå lurer jeg på hvilke stillinger som er bra for 6 uker gml baby? Vi prøvde Hug Hold nå, men da må jeg jo holde hodet (er det greit å sitte sånn når hun er så liten?). Må vi bruke newborn hug hold eller cradle hold da?

Skrevet

Så bra at du klarte det !

Vil bare nevne det min manuell terapeut sa til meg da jeg fortalte han at jeg var kjempelei meg for at jeg ikke fikk brukt sjalet mitt (pga bekkenet, au au..)

"Å, det er ikke bra alikevel!" Hæ, sa jeg, har jo hørt såå mye positivt om sjal osv kontra babybjørn, at det ikke er skadelig for ryggen til de små. Han bare rista på hodet og sa at så lenge babyene ikke er sterke nok i ryggen til å sitte selv, så blir ryggen dårligere utvikla hvis de sitter mye i forskjellige bæreting. Da mente han å gå tur i flere timer da, ikke en halv time her og der. Jeg er overhodet ikke hysterisk, alt med måte mener jeg er en grei regel, men jeg ble litt paff egentlig da han sa det, for jeg trodde virkelig at bæring i sjal var HELT naturlig og ikke noe hemmende for de små... Også er det jo så koselig å bære tett inntil:)

Skrevet

Tror ikke han vet helt hva han snakker om... Sjalet holder babyen så godt fast at babyen ikke bærer seg selv på noen måte - dette er annerledes i babybjørn. Han er den første jeg har hørt si at det ikke er bra, Vet ikke helt hva en manuel terapeut er, men alle andre fagpersoner sier bæring i sjal er bra. Stillingen de sitter i er også bra fir hoftene - froskestillin. Bærer min yngste mye i sjal fordi han er urolig og jeg må ha begge hendene fri til de andre barna. Sitter tett og har god støtte :-)

Skrevet

En manuell terapeut er en fysioterapeut med 3 års tilleggutdannelse på skjellettet.... Skulle jo tro han vet hva han snakker om egentlig.

Han sa at ryggen blir "klemt" litt sammen så det ikke får utvikle seg riktig...

Nå har jeg skikkelig vondt i bekkenet, så det blir dårlig med bæring på oss, men jeg hadde nok brukt det flittig om jeg hadde kunnet. MEN jeg ville nok begrensa det litt mer enn enn jeg hadde tenkt til å begynne med, velger å høre litt på det han sa... :)

Skrevet

Men jeg er veldig usikker på hvilke stillinger jeg kan bruke til jenta mi på 6 uker? Har dere noen linker eller forslag?

Skrevet

Regner med at du har sjekka ut tettinntil, hva med forumet der kanskje?

Masse damer med peiling der ihvertfall!:)

Skrevet

Ja men hehe, de er litt avanserte i praten, så lille meg forstår ikke så mye.. men får prøve å spørre litt mer der :-)

Skulle vært egen bæredebatt her på dib, er jo ofte innlegg og spm om det:)

Skrevet

Det er litt vanskelig å beskrive hvordan jeg bærer min på 9 uker - har han i et kryss på magen så bena kommer i froskestilling og hodet legges innenfor sjalet... Hm dette forstod du sikkert ingenting av...

Også til deg som går til mauen terapeut - han vet sikkert hva han snakker om. Her er det sjal eller skrike - men han ligger mye på rygg og mage også, så jeg tror det går fint :-)

Skrevet

Joda trur jeg forstår:)

Lurer på om det er det jeg har prøvd.. eneste jeg fikk til. men hadde beina ut med sjalet godt ut til knærne. men har hørt det ikke er bra å ha beina ut så tidlig? hva menes egentlig med froskestilling på beina, sånn "sittende", eller at selve føttene/fotbladet møter hverandre?

Skrevet

Det er en fin stilling for barnet med beina ut - som en frosk.

Det er bra for hoftene. Hvis babyen har hoftefeil er det akkurat sånn de skal ligge med pute for at hoftene skal ligge riktig i hofteskålen. Føttene/fotbladene skal ikke møte hverandre.

Skulle ønske jeg kunne tegne det...

Skrevet

mente at jeg ikke får hodet til å være stødig innenfor sjalet liksom, ho presser det bakover av og til..

Skrevet

Det ligner på den ja - samme prinsippet selv om jeg ikke knyter sånn at jeg får den siste som brettes opp over ryggen. Kanskje du har sjalet litt for stramt siden du ikke får hodet ordentlig inn i sjalet?. Det må føles behagelig for barnet ellers vil det bare presse hode sitt bakover også spretter hodet ut.Prøv litt slakkere sjal og putt sjalet godt over hodet så bare nesetippen synes - babyen bør jo få puste litt :-)

Skrevet

trur jeg kanskje heller har det for slakt enn stramt.. skal prøve å justere på det imorgen, nå når jeg vet at det er ok å bære i den stillinga på så små:)

takk for hjelp:o)

Skrevet

Kos deg med babyen tilbake på magen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...