Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #1 Del Skrevet 14. juni 2007 Hei! Jeg skal ha ferie i hele juli, har mellom en og to ukers betalt ferie, resten blir ulønnet. Jeg har fast jobb, har bare ikke jobbet lenge nok til å få mer betalt ferie. Nå ser det ut som om jeg kommer til å bli sykemeldt en tid fremover (pga bekkenplager). Da lurer jeg på om det ville vært en fordel for meg å bli sykemeldt i ferien? Ville jeg da fått betalt som om jeg var på jobb, eller vil jeg uansett ikke fått lønn når jeg skal ha ferie? Noen som vet? Også er det vel noe om at man kan få "tilbake" ferien senere om man er sykemeldt i ferien??? Eller er det sånn at ejg bare bør ta ut ferien som vanlig, å ikke trenger å få meg sykemelding for denne perioden? Takker for alle svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9582932-spm-ang-ferie-og-sykemelding-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2007 #2 Del Skrevet 15. juni 2007 såvidt jeg vet, hvis du sykmelder deg i ferien, har du krav på å få igjen ferien. Dersom du ikke gjør det, vil du ikke få igjen noe ferie. Litt kjipt å være syk og bruke opp ferien til sykdom, når du kan få igjen ferien senere. Har selv vært sykmeldt mesteparten av svangerskapet og kommer til å forbli det frem til permisjon. Fikk da rådet fra arb.giver om at jeg det var lurere for meg å ta ut min rettmessige ferie på 5 uker i år enn å prøve å søke om overflytning av 2 uker ferie til neste år (det er maks 2 uker du kan søke overføring om. Men det er opp til arb.giver å avgjøre om du faktisk får overført disse to ukene). Siden jeg skulle gå sykmeldt frem til permisjonen starter, men blir friskmeldt på en måte etter fødselen siden det er graviditetsplager som har gjort meg sykmeldt, så kunne jeg heller ta ut ferie i år etter at jeg har gått ut i permisjon. Rent teknisk foregår det ved at man liksom "avbryter" permisjonen, tar ferien på 5 uker, og så fortsetter permisjonen etterpå. På den måten får du lagt på 5 uker ekstra til permisjonen uten at du stjeler av dine rettmessige permisjonsuker i tid. Neste år kan du selvsagt på samme måte legge til 5 uker ferie etter umiddelbart etter endt permisjon, slik at permisjonen din blir forlenget ytterligere 5 uker utenom de rettmessige permisonsukene. Bare husk på at du da har brukt opp ferien din på forskudd, dersom du kommer tilbake til jobb før arb.giver starter sin sommerferieavvikling.... Med mindre du gjør som jeg har tenkt å gjøre: søke om et par måneders ulønnet permisjon direkte i tilknytning til fødselspermisjonen, slik at slipper å begynne på jobb midt under arb.givers ferieavvikling.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9582932-spm-ang-ferie-og-sykemelding-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-9595052
Gjest Skrevet 17. juni 2007 #3 Del Skrevet 17. juni 2007 Dersom du er syk minimum seks av feriedagene, har du rett til å få dem tilbake for å bruke dem senere. Du kan overføre to uker til neste år (som skrevet over). Dersom du har flere feriedager igjen som du ikke får tatt ut, tror jeg du får utbetalt pengene for dem i stedet for. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9582932-spm-ang-ferie-og-sykemelding-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-9613700
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå