Gå til innhold

Storebror skal vekke lillebror, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal jeg forholde meg til storebror når han hele tiden skal vekke lillebror? Og når lillebror ammer skal han absolutt tøyse med han og kose han i hodet. Det liker ikke lillebror noe særlig, blir stressa virker det som.

Vil ikke kjefte for mye på storebror heller, for han gjør det jo sikkert bare fordi han er lit sjalu, vil ha oppmerksomhet. Snakker med han nesten to ganger om dagen om at han er minst like viktig som lillebror og at lillebror trenger mamma og pappa like mye som storebror.

Har prøvd å gjøre det slik at jeg er sammen med storebror når pappan er hjemme, men det går sjelden.

Hvordan skal jeg løse dette uten for mye kjefting???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spørs litt hvor stor aldersforskjell det er mellom guttene dine. om det er en " stor " gutt på 2-3 år og bebi eller om de er litt tettere. har to tette selv. bare litt over et år mellom de. når minste var bebi så sov hun stort sett hele dagen, og da fikk storebro mesteparten av oppmerksomheten. men jeg overdrev ikke, jeg brukte også tid til husarbeid og slikt slik at storebror ble vant til å ikke få all fokus på seg. når jeg stelte henne flyttet jeg stort sett alt det ned på bakke nivå slik at storebror kunne se og undre seg. men det ble litt strenge beskjeder som ikke pelle inn øynene og slike ting. Når hun ble større og ville være mere i bevegelse så kom hun ned på gulvet, hun fikk sine leker og da ble det storebror som passet på og gav henne de og slikt. Men hele tiden på hannes premisser. jeg har aldrig dyttet lillesøster på han, ville han ha kontakt så sa han i fra og jeg respekterte når han snudde seg bort og var uintrissert. det er veldig viktig. slik har tiden bare gått og nå leker de kjempe mye sammen. hun er nå 1 1/2 og han er nå littt over 2 1/2. begge oss foreldre har egne kvlitetstider med ungene våre, og det er veldig stas. men ikke mas for mye på de, litt dulting og slikt er bare ting vi må godta, selvfølgelig ikke ting som er skadelig skal aksepteres. Har egentlig ikke så mange gode råd. dere må prøve dere frem, spør om råd der dere kan. lykke til!!!

Skrevet

Ok, takk.. Lille er 6 uker og største er straks 3 år.

Lar han få tøyse litt med minsten, kose og slik, men gir beskjed når lillebror synes det blir for mye, ved at han begyner å skrike.., om at nå er det nok. Klart det er viktig at de får holde på litt selv også, men ikke til enhver pris. Og minsten må jo bare lære å bli litt "herja" med...

Får høre litt med mamma og andre mammaer som jeg kjenner om hvordan de løste det... og med HS, kanskje de har noen gode råd....

Skrevet

Når storebror er nesten 3 år er han stor nok til å høre på deg om du forteller ham at lillebror må sove når han er trøtt og at man ikke kan vekke hele tiden. Isteden kan han vel heller være med på å hjelpe til når du skal kle på babyen eller skifte bleie? Om han ikke akkurat kan kle på eller fysiske skifte bleien så kan han finne frem alt du trenger for å gjøre det (bleier, klut, nye klær) osv.

Jeg synes ikke at babyer på 6 uker skal lære å bli herja med,det kommer tidsnok når de blir litt større og sterkere.

Du kan jo også prøve å lage tiden som lillebror sover til "storebror" tid som kan være litt ekstra fin. Når lillebror er våken så kan du kanskje bruke storebror som "babyekspert" og si at det er jo ikke så lenge siden han var baby så kanskje han vet hva babyen vil og la ham komme med innspill om hvorfor babyen gråter og hva du skal gjøre med det. Så la ham føle at han får litt ansvar for babyen uten at det går utover minstemann.

Lykke til! Om en liten stund så går nok dette fint.

Skrevet

Takk igjen. Det er veldig mye slik vi gjør det allerede. jeg bruker tid på størsten når minsten sover, men så sover minsten dårlig alene enda, bare 10-20 min.

Og størsten er alltid med på bleieskift, finner tøy, bleier, kluter og legger møkkete tøy i skittentøykurv.

Vi har hatt et par runder med time-out i helgen, ikke vært flink til å bruke det aktivt, men jeg ser jo at det hjelper... så nå er det mye bedre allerede.

Jeg vil bare unngå for mye kjefting, rett og slett fordi jeg er redd det kan føre til mer sjalusi...

Det med at storebror kan være "babyekspert" var ikke dumt, det er pr nå uptøvd, så det skal jeg teste ut. =))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...