Gå til innhold

Hva kommer etter grøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi gitt grøt på kvelden ei stund. Om et par uker er minimais 6mnd, og vi tenkte å kjøre på med neste runde mat-introduksjon. Hva gjør man etter kveldsgrøt? Ny runde grøt - midt på dagen? Frukt? Grønsaker? Hva har dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. kun kveldsgrøt og frukt

2. grøt morgen og kveld

3.middag

4.brødskiver til lunsj

Skrevet

Og før noen begynner å lure eller anonyme har lyst til å kommentere: jeg HAR boken om mat til spedbarn som jeg fikk på helsestasjonen, men jeg finner'n ikke i farta og ble sittende her og gruble og tenkte jeg skulle poste et innlegg for å få litt tips :)

Skrevet

Jeg begynte med frukt og grønnskaker samtidig med grøten. Nå som hun er så stor kan hun også prøve brødskiver? Banan og avokado er også favoritter her, godt og lett å spise.

Skrevet

Når får de melk til maten, og når får de vann?

Skrevet

Jeg gav grøt på kvelden først. Så etter det (et par uker) begyndte jeg med lunch av grønnsaker på formiddagen. Først bare potet, og så blandet jeg gradvis inn gullerøtter. Nå skal jeg blande inn litt brokkoli gradvis. Jeg gir altså grøt på kvelden og grønnsaker på formiddagen som en forberedelse til middag sammen med oss etterhvert. Jeg ønsker å legge inn gode rutiner med en gang (også det jeg fikk annbefalt, du vet historien).

Brødskiver venter jeg med til hun får tenner og kan tygge. Ikke vil hun ha klumper så tidlig heller. Banan drøpper jeg også (selv om det er lett å gi) siden det lett gir hard mage.

Skrevet

Håper noen kan svare på drikke-spm mitt her :)

Skrevet

Blander du poteten med mm? Har du krydder i kokevannet?

Skrevet

Rødhette: Jeg gir vann når det er veldig varmt ute, men de klarer seg med bare mm. Jeg ammer først til alle måltider med fast føde, uavhengig av om det er grøt eller grønnsaksmåltid jeg gir.

Ka-Ping: Jeg moser poteten med stavmikser eller i kjøkkenmaskin. Da blir den veldig klissete, så da blander jeg med mm for å få konsistensen bedre pluss at den da blir hakket mildere for babymagen.

Når poteten moses på den måten bryter du ned stivelsen slik at poteten kan fryses i posjoner. Enkelte anbefaler å presse poteten gjennom en sil, men da kan den ikke fryses. Og den blir litt kornete liksom. Da vil uansett ikke Rebekka spise den i hvertfall. Hun er ikke klar for klumper og biter i maten enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...