Gå til innhold

Har man krav på redusert arbeidstid pga små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feks 80% stilling? Mener å ha hørt dette, men noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på ammefri, ikke redusert stilling.

Skrevet

Ja du har krav på å jobbe redusert dersom du ønsker dette! Tror det gjelder fram til barnet er tre år...? Dersom det er umulig å få dette til pga arbeidets karakter, skal arb.giveren kunne tilby stilling et annet sted f.eks innen kommunen... Mener du selv kan velge hvor stor % du ønsker... Jeg skal gjøre dette, så jeg vet at man har krav på det ;-)

Skrevet

Man bestemmer da vel selv hvor stor stilling man vil ha så lenge man er fast ansatt!

Skrevet

Man kan selvfølgelig bestemme stillings% selv. Forskjellen er at når man har barn under 3 år og har jobbet redusert har man rett til å gå tilbake til opprinnelig stillingsprosent etterpå.

Det har man ikke krav på ellers...

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at man selv kan bestemme stillingsprosent nei. Hvordan skal det gå der ute i arbeidslivet om alle bare kunne traske inn til sjefen å si at nå vil jeg ha 80 % stilling en periode. Det ville vel bli noe uforutsigbart for en arbeidsgiver.

Om man har krav på det i de 3første årene vet jeg ikke noe om.

en barselvenninne har bedt om redusert stilling og fått ja. så sånn sett så skulle jeg tro hun ikke kunne kreve det men

Skrevet

Ei eg ha jobba med søkte om permisjon i 20% av stillingen, for å være mer sammen med barna hjemme... Barna var over 3 år.. Og ho fikk det innvilga(husker ikkje for hvor lang periode, men tror det var 1 år)

Skrevet

Jo, jeg kan bestemme selv hvor stor stilling jeg vil ha så lenge det blir gitt beskjed innen en viss frist! Man må skrive i søknaden at man vil ha mulighet til å øke stillingsprosenten igjen ved behov. Men skjønner jo selvfølgelig at dette ikke er vanlig praksis på alle arbeidsplasser!

Skrevet

Milk det var det jeg mente at det ikke var lovbestemt rett. Kjempe fint at mange kan redusert tid

Skrevet

Nei, milk, du skrev at MAN har rett til det....ikke at du har en slik mulighet på din arbeidsplass.

Retten til redusert arbeidstid forutsetter en begrunnelse av helsemessig, sosial eller annen velferdsmessig art. For småbarnsforeldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses behovet og begrunnelsen uten videre å være tilstede. Da har man rett til det, med mindre det er til vesentlig ulempe for bedriften. Jussen i dette er klar, personlige oppfatninger er det ikke:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...