Gå til innhold

Folketrygden?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan vet jeg om jeg er medlem? jeg har bodd i norge hele livet og emigrerte for noen måneder siden.. får jeg engangsstønad og sånt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk nav.no der finner du det meste du trenger av info.

Hvor i verden har du flyttet? Det er nemlig avgjorende for gjeldende regler.

Skrevet

bor i australia. men studerer ikke og jobber ikke for norsk firma, og tror jeg leste et sted at det er ganske avgjørende også:/ men jeg har ingen rettigheter her i australia, for jeg oppholder meg her på turistvisum foreløpig, og det må vel ha noe å si?

Skrevet

Nei, du får ikke noe. Bodde en periode i utlandet, men var ikke medlem av folketrygen, så jeg fikk ikke noe.

Grunnen jeg vet at du antagelig ikke er medlem, er at når du flytter ut og ønsker å være medlem så må du betale en hvis sum med penger og det høres ikke ut som om du gjør det.

Skrevet

Du må søke om fortsatt medlemsskap i folketrygden. Vet ikke om du kan få dette hvis du jobber så jeg ville tatt en telefon til NAV var jeg deg. Kan jo også hende at jobben din har ordnet noe hvis det er et norsk selskap.

Skrevet

så hvis jeg skulle bli gravid nå må jeg med andre ord betale alle undersøkelser osv selv? får ikke engangsstønad engang? kan jeg søke om engangsstønad fra norge?

• 2 uker senere...
Skrevet

http://www.nav.no/page?id=1073743451

Det kommer an på hvor lenge du har vært borte og hvor lenge du har intensjon om å være borte.

Engansstønad kan du jo søke om fra en måned før termin eller noe der omkring, du finner informasjon om det også på nav.no.

Så om medlemskapet ditt ikke er opphørt da, at du har vært lenger enn 12 mnd i utlandet, så har du jo rett på den. Du finner sikkert søknadsskjema på nav.no også.

Du må bare ikke fortelle noen at intensjonen er å være borte lenger enn 12 mnd.

Når du er der på turistvisum så gjelder jo reiseforsikringen din, og en skulle tro at litt kontroller har du rett på der også, uforutsette ting kan jo skje på ferie og graviditet er jo en av dem, de kan jo ikke forvente at du skal reise hjem av den grunn.

Skrevet

Hvordan kan folketryggden vite at jeg har flyttet når jeg fortsatt har folkeregistrert adresse i norge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...