Gå til innhold

Hva syntes dere? (ang barnehage)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen har hatt en "fast" barnehagetante i en god stund, men det har vært litt endringer som har medført til flytting på avdelingene. Tror det er litt konflikter og omorganisering hos personalet også, for det har virket hektisk i det siste og personalet har vært veldig opp og ned i humør. De to siste dagene når jeg har levert småen i barnehage (han er 19 mnd), så har jeg følt at ingen hadde helt oversikt over han.

Dag 1: Jeg leverer han fra meg på lekeplassen. De er mange barn og tre voksne. To har ansvar for de minste og en for de største. Småen hadde en dårlig dag og ville ikke at jeg skulle gå. Han begynte å grine og jeg prøve å roe han ned litt. Var litt fortvilet og sa til hun som hadde anvaret for de eldste: Det var visst ikke så greit at jeg skulle gå idag. Hun sa bare: Mhm.. og brydde seg ikke mer. Tok småen med meg bort til hun som hadde ansvaret for de minste, men fikk liksom ikke noe respons der heller. Så jeg måtte aktivisere han med en ball, og prøve å få han til å leke med en annen i barnehagen. Ville jo ikke gå, før jeg visste at han hadde det greit, og at det ble "fanget opp" hvorfor han var lei seg. Følte ikke at personalet registerte verken han eller meg.

Dag 2: Det er to voksne på lekeplassen, og mange barn. Hun som har ansvaret for de minste løper inn og ut av barnehagen, for å ordne forskjellige ting. Jeg tar med meg småen ut, mens den faste lekekameraten hans følger etter oss. Ingen ser på oss, eller følger med disse to små (som er de minste i bhg). Jeg ser meg litt rundt, men det er bare en voksen en god stund på lekeplassen, og hun har ansvaret og er opptatt med de eldste. Det var greit for småen at jeg gikk idag, men han gikk der og tuslet alene. Ingen som hadde oppsyn eller registerte at jeg gikk. Jeg satt en stund i bilen og fulgte med, turde rett og slett ikke kjøre for jeg visste at han ble passet på.

Hva ville dere gjort? Overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke jenta vår i bhg, men slik du beskriver det, så hadde jeg reagert. Noen må jo passe på de små?!?

Skrevet

Ja, det er det jeg reagerer på. De som har ansvar for de eldste har ikke oversikt over de små (vet bl a ikke hvem som er kommet eller ikke), derfor reagerer jeg på at de tusler alene, uten tilsyn. Når vi er ute på lekeplassen sammen eller ute i hagen, kunne det ikke falle meg inn å stikke innom å sette på en kopp kaffe eller noe. Jeg mener at når de er så små så krever det tilsyn til enhver tid. Tenk hvor raskt de stikker av, dersom noen har glemt å låse porten ol.l. Uff.. skikkelig ubehagelig, et liksom ikke hvordan jeg skal få sagt det til de som jobber der....

HI

Skrevet

Også sier du ifra, så sier de vel at man har ikke tid til å passa på alle på en gang. Var på besøk på en bhg for en stund siden (var menigen hun skulle begynne, men vi ombestemte oss) Og da satt det ei jente på 1år alene i et lekesativ, syntes så synd på hun. Hun var alene leeenge, bare satt der liksom. Og bhgtanten sa at de større barna (de på 4-5år) passet også på de små. Man kan jo ikke stole på dem!

Er nok fælt når man føler slikt, nei huff. Hvis ikke bhg tantene klarer å se etter alle, så får de jo ansette fler.

Der vi var så var det 1 bhg tante som så etter 8 barn, må jo bli for mye for en

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg skal ta det opp dersom det gjentar seg i morgen. Det er jo faktisk det kjæreste jeg har :o) Så får heller kommentarene fra de komme. Jeg kan jo si det på en fin måte da..hehe.. tenkte å si noe om hvordan det var når jeg leverte han fra meg, og at jeg syntes det var ubehagelig å ikke føle at noen hadde helt oversikt over han :) Han er flink å leke på egenhånd, og er en tillitsfull gutt, men det kan jo ikke være utgangspunktet for at han skal kunne leke uten tilsyn.

Takk for svar mammatittet, tro d eller ei, men du gav meg faktisk litt motivasjon til å ikke la det passere usagt :)

HI

Skrevet

Du får ha lykke til da, de må jo høre hva du har å si. Husk å fortelle hvordan det går da.. ;o)

Skrevet

Merkelige greier. I vår (supre) barnehage blir barna bestandig tatt imot med et smil og et hei av en voksen. Dersom lillegutt er lei seg, blir han løftet opp og trøstet og evt. tatt med bort til noe som kan avlede ham. Det kan skje at de voksne er opptatt med andre barn som krever sitt akkurat der og da, men da gir de signal om at de kommer etterhvert.

Jeg tror jeg hadde kommet til å hintet til ped.leder (ikke nødvendigvis styrer), og sagt at jeg ønsket at barnet mitt skulle bli tatt imot på en god måte i bhg. Selv om barna er små, har de også en opplevelse av om de voksne er positive eller negative, og det er viktig at de også opplever at de voksne er glad for å se dem. Så får heller de voksne ta ut alt det sure på noe annet enn barna!

Skrevet

Det må jo være greit å si i fra. Man skal ikke måtte hinte eller være redd for reaksjonen. Jeg forventer at noen tar imot min gutt (22 mnd) og overtar ansvaret ved å ta ham i hånden eller ta ham på armen hvis han er lei seg. Jeg ville sagt til avdelingsleder at jeg tidligere har vært fornøyd (hvis du har det da) og sagt at det er vanskeligere nå når dame X ikke er der og at jeg forventet at noen tok ham imot og så ham. Noen ganger må man si tydelig til den som har ansvaret "Jeg må gå nå og Petter er lei seg, kan du hjelpe ham i gang med noe?"

Du overreagerer ikke!

Skrevet

Det er en selvfølge at barnet ditt blir tatt imot av personalet! De skal møte barnet ditt, si hei, og også ta seg litt ekstra av barnet hvis det gråter og ikke vil du skal gå.

Gutten er bare 19 mnd. noen MÅ ha oppsyn med han hele tiden..

Det er personalet sin jobb å gjøre deg trygg, slik at du kan dra på jobb med en god følelse og vite at gutten din blir tatt vare på.

Uff.. gi tilbakemelding om dette, og du overreagerer ikke:)

Skrevet

Du bør si i fra her! Det kan nok være vanskelig, men hadde det vært "min" barnehage (er utdannet førskolelærer om 6 mnd), så hadde jeg satt pris på om foreldrene fortlate slike ting. Da kunne jeg som pedagogisk leder tatt dette opp med mine ansatte, og virkelig prøvd å forandre på ting.

Om det er ugreie situasjonen innad i barnehagen skal ikke dette gå ut over barn og foreldre.

Det er nemlig de viktigste vi har, det er defor vi får lønn. Et dårlig rykte fører til færre søkere, som igjen kan føre til oppsigelse av personalet (for å sette det litt på spissen...)

Personalet, uansett om det er styrer, ped leder, assistent eller vikar SKAL møte barna med et smil og en varm hånd. Barna skal føle seg trygge og velkommen og foreldrene skal føle seg vel med at de går fra barna sine.

Lykke til.

Skrevet

Hei.

Jeg synes også du bør si i fra til de. I vår barnehage er det alltid en voiksen (tror det er den som har tidligvakt) som tar i mot ALLE barna som kommer. Er det mange som kommer på en gang er det to der. Dette er en liten barnehage, men det er så koselig å bli møtt på denne måten...både for liten og stor:-)

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...