Gå til innhold

Fødselsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid etter fødsel kan man få fødselsdepresjon?Det er snart 1 år siden jeg fødte og jeg har følt meg veldig deppa de to siste mnd. Jeg har også vært en del "nedfor" siden jeg fikk barn.Tenker mye på døden, er redd for ulykker o.l, føler jeg har mistet meg selv. Hadde et vanskelig svangerskap og mye problemer etter fødsel- både psykisk og fysisk. Er livredd for div sykdommer og leser alt om ulike sykdommer og føler jeg ikke har noe liv. Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9576763-f%C3%B8dselsdepresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har flere venninner og bekjente som har opplevd det du beskriver.Trøsten er at det har gått over etterhvert for alle sammen. Kan delvis skyldes hormoner. Noen har fått angst etter at de har sluttet å amme (amming er jo en prolaktinperiode, fri for østrogen, som kan virke beroligende på mange - men deprimerende på andre). Østrogen kan på sin side gi en angstlignende effekt. Jeg opplevde dette selv da jeg en gan fikk p-piller med høyt østrogeninnhold. Ble rene hypokonderen. Senere har jeg snakket med jordmor om akkurat den hendelsen, og hun sier at hun har hørt dette flere ganger før.

Hormonene bruker ofte litt tid på å balansere seg etter fødsel og amming. I tillegg kommer jo det psykiske ved å få livssituasjonen sin snudd på hodet, og plutselig sitte med et enormt ansvar. Ansvaret for et lite liv. Man kan få hetta for mindre. Men min teori er at man takler dette mye bedre hvis kemien i kroppen er i balanse.

Jeg har en venninne som fikk voldsom angst under graviditeten (innbilte seg bl.a at hun hadde magekreft og oppsøkte ørten privatklinikker). Gikk over etter fødsel. En annen venninne ble deprimert av ammehormonene. En tredje venninne fikk problemer da hun sluttet å amme. En fjerde bekjent av meg slet med dødsangst i et par år etter fødsel. Moren min fikk angstreaksjoner et halvt år etter at jeg var født. Men det gikk som sagt over. Vi er forkjellige, og kan reagere helt forskjellig på hormonene kroppen produserer. Noen er sensitive, andre ikke.

Mitt råd er at du prøver å danne deg et bilde på hvilke perioder du har hatt det verst, og ser om dette kan fortelle deg noe i forhold til hormoner. Snakk gjerne med en som er ekspert på området (mener et finnes en på lommelegen.no). Et annet tips er tankefeltterapi (tft.no) some r dyrt, men har hatt super effekt på mange. Selv har jeg gode erfaringer med healing. Suppler eventuelt dette med samtaletimer hos en psykolog/psykiater. Jeg er helt sikker på at du kommer i balanse etterhvert, men ikke nøl med å oppsøke hjelp.

Ønsker deg det beste framover.

Tusen takk for godt svar! Det er snodig at du nevner hormoner som årsak, dette er faktisk noe jeg har tenkt en del på selv. Føler meg utrolig hormonell dvs griner for ingenting, svetter mye og kjenner meg generellt "annerledes" etter at jeg slutta med amminga. Går hos akupunktør og det er særlig hormonpunktene som slår ut. Jeg har aldri prøvd healing, mulig det hadde vært smart. Har du noen å anbefale?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...