snartmammapåny Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 Vi skal ta toget en del i ferien, turer på over 5 timer og det blir 4 slike turer, og tar gjerne i mot noen tips om noen har på lager. Og så har jeg noen spørsmål;) Vi er to familier som skal reise sammen, begge har en baby på 3mnd og begge har flaskebaby. 1.hvor god plass er det på toget? Har vi plass til vognbagen, eventuelt en softbag ved føttene våres så småen kan ligge i? Eller må vi regne med å ha han på fangenet hele veien? 2. DErsom det ikke er plass ved føttene, tillater kondoktørten at vi har småen liggende i en bag i midtgangen og heller løfter han bort når toget står på stasjon og folk skal passere? 3. En av strekningen har vi bestilt comfort plasser, har de større plass rundt stolen så vi får plass til å legge småen i en bag da? Får man eventuelt et bord framfor oss der vi kan ha bagen på? Og så et lite hotell spm. Er de behjelplige med å sterilisere flasker på hoteller. Jeg har microsterilisator, så alt de trenger å gjøre er å kjøre den i microen en gang om morgonen og et par ganger om kvelden. Og selvfølgelig det samme for de vi reiser med... Tror dere de gjøre dette? (gud så mye lettere det hadde vært å kunne dra frem puppen på ferie..) Ble litt rotete dette, men håper noen sjønner hva jeg mender og gidder å svare uansett;)
Yo&La+spire Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 På toget kan dere få spørre om å sitte i familievogn, der er det god plass til vogner! Tror dette må vere bestilt med billetten, men visst dere spørr og det er plass får dere helt sikkert sitte der. Vi gjorde det på oslotoget, eneste problemet var at vi måtte løfte vogna over setene fordi toget var så smalt. Men der vi satt hadde vi god plass til vogna.
Fikk maibaby06 Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 jeg har kjørt tog i sør-norge. Vet at fra trondheim-bodø har togene mindre plass, men har jo ikke prøvd dette selv da:-) Jeg har tatt tog med mini i familievogn m barnevognplass, det vil si at vogna står ved siden av deg. De har to slike plasser på de togene som har barnevognplass, så det er ikke sikkert de har plass men du kan spørre. Ellers har jeg sittet på comfort-plass. Det dere kan sjekke er om dere kan få kjøpt plass der til hver deres baby. Jeg fikk det til min, da fikk jeg begge setene for meg selv og han, og han lå litt og sov i sitt sete. Du betaler bare comfort-billetten for baby (75kr). Ang.1: er nok ikke plass til vognbagen ved føttene deres, mulig softbagen. Ang. 2: de kan kanskje tillate det, men folk går veldig mye frem og tilbake med kaffe, unger som løper etc. Ikke så veldig praktisk å ha bagen i midtgangen da. Ang 3: ville ikke hatt bagen på et bord. Av og til bremser togene opp eller krenger, og da kan du jo selv tenke deg hva som skjer;-) Konduktørene pleier å være veldig behjelpelig overfor mødre med små babyer!!:-) prøv å komme litt tidlig og se om du får snakke med konduktøren før dere går på. Jeg fikk en hel firer for meg selv på et tog ved at jeg spurte pent:-) En annen gang fikk jeg en plass hvor det var et åpent felt foran, da lå han i bagen foran der. Lykke til og god tur:-)
mamma >to gull Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Kan svare deg på vogn spørsmålet. Vi tok tog (oslo - bergen) og bestilte plass i familievogna. Var ikke noe mer plass ved føttene enn vanlig tog egentlig. Men de har egen plass til barnevogn, så det må dere bestille, da får dere sete rett ved siden av der vognen står, og den festet slik at den står trygt. På den ene turen vår så hadde vi setene i motsatt retning av alle de andre og hadde ingen foran oss så da hadde vi super plass. Han sov heldigvis i vogna si nesten hele tiden så slapp han ha så mye på fanget )
snartmammapåny Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2007 Takk for gode tips:D Om flere har erfaringer så bare kom med det. Vi har alt kjøpt bilettene, og fikk ikke til å bestille i familievogna, mulig der var fult. Kunne få plass til to stk med barnevogn, men da fikk ikke alle sitte sammen. Blir spennde å se hvordan det blir, går sikkert fint uansett;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå