Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå har jeg endelig motet meg opp til å snakke med legen min.

Skal videre til gyn. og ta alle prøver etc.

Men en ting legen min mente kunne være en årsak til problemene våre er at hun mente jeg er overvektig(hun lyver jo ikke da..)

Hun sa at hun ikke kunne nok om det problemet til å sette fingeren på hva som gjør at større damer kan ha problemer...

Vet noen av dere,kjære venner, til hvorfor???

Jeg er sikkert 15-20kg for mye, men ellers i god helse, god kondisjon.

Håper på svar!

Klem fra Lille-Pu

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9575920-hjelp-meg/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det har noe med østrogenproduksjon i fettceller å gjøre. Overvektige har økt østrogenproduksjon som kan stoppe eggløsningen. Når man er overvektig har man i tillegg ofte redusert følsomhet for insulin i kroppen, og produserer dermed mer insulin for å ta opp blodsukkeret. Insulin er jo et hormon, og jeg mener denne økte hormonproduksjonen bidrar til å påvirke resten av hormonene. Overvektig og insulinresistens henger også sammen med PCOS (polycystiske ovarier).

"What are the most common weight-related reasons for infertility?

The two most common problems are excess estrogen and polycystic ovaries (PCO). Along with both of these is a greater chance of a luteal phase defect (LPD).

Estrogen: Fat cells produce estrogen. The problem is that if you get too much estrogen your body reacts as if it is on birth control. Ovulation may not occur or it may be inadequate. An inadequate ovulation contributes to LPD, mentioned below.

PCO: This is a endocrine disorder with any combination of several symptoms. These symptoms include irregular cycles, cysts in the ovaries, ovulatory pain, anovulation, acne, excess body hair (face, chest, below navel, toes), heavy and painful periods, as well as a high LH-FSH ratio (>3:1). Diagnosis involves both a physical exam, usually including an ultrasound to check ovaries, and blood work. Recommended blood tests will be addressed later in this document. See web sites and medical journal abstracts for more information.

LPD: The luteal phase in the time between ovulation and menses. The ideal length is 14 days, 12-16 being normal. There are a number of ways to diagnose the problem, including serum progesterone tests 7 days post-ovulation, endometrial biopsies, and the length of the luteal phase can be observed by charting basal body temperatures and/or being aware of when ovulation occurred. LPD can be caused by inadequate ovulation, so improving the quality and perhaps quantity of follicles produced will help straighten things out so that the lining is properly supported. "

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9575920-hjelp-meg/#findComment-9656328
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...