nickoline og supermann Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 En kollega har fått dette, og midt i feriekaoset lurer jeg fælt på om det er håp om hun blir fort frisk og tilbake på jobb..........
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Er ikke det lungebetennelse?! Vet ikke hvor lang tid det tar før man er i form til å jobbe jeg.. Får vel noe antibiotika hvertfall.. Håper det ordner seg, kjedelig når det skjer sånt i ferien
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Mykoplasma er en bakterietype som kan føre til forskjellige typer infeksjon, så det er litt vanskelig å si. Den vanligste infeksjonen forårsaket av mykoplasma er en form for lungebetennelse, og om det er dette kollegaen din har kan du nok regne med en uke som det absolutte minimum.
kajak&Daniel Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Mykoplasma er ingen sykdom! Det er en type mikroorganismer. Akkurat slik som at det ikke er noen sykdom som heter virus... Men disse mikroorganismene kan fremkalle en form for lungebetennelse.
EnLitenPrins Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Jeg hadde mykoplasma lungebetendelse! Og det er grusomt...Var slapp,trøtt,hadde vondt i hele kroppen,halsen,nesa,..Det er veldig unehageli..Jeg ble sykemeldt først i 1 1/2 uke...Så 1 uke etter der igjenn...
MammaFraSørlandet Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Mykoplasma er en mikrobe som minner om virus. Den behandles med en spesiell type antibiotika, men det er ofte resistente versjoner, så det kan ta lang tid å bli kvitt dritten. Selv fikk jeg lungebetennelse av Mykoplasma i fjor sommer (ca. 1/3 får lungebetennelse av dem som smittes av mykoplasma). Jeg hostet fælt i nesten 2 mnd, og så begynte jeg å svime av pga luftmangel. Legen sa hele tiden at jeg hadde astma, for jeg var "for frisk" til å ha lungebetennelse. Da jeg endelig fikk antibiotika hadde jeg lungekapasitet på ca 40%.... Dette er nokså typisk for mykoplasma-lungebetennelse, man blir ikke like syk som av vanlig lungebetennelse, men det er vanskelig å bli kvitt sykdommen, så man kan bli veldig syk før man får diagnosen. I mitt tilfelle var jeg sykemeldt av og på i tilsammen 7 uker!!! Jeg er veldig ivrig i tjenesten og forsøkte meg alt for tidlig gang på gang. Til sist ble legen forbannet og fortalte meg at unge mennesker sjelden døde av lungebetennelse, men at mykoplasma var unntaket. Da la jeg meg hjemme i 4 uker og var frisk. I oktober var jeg helt frisk. Da hadde jeg vært sykemeldt i 4 fulle uker og 3 halve uker før den tid. Jeg hadde gått på antibiotika i 11 hele uker og i 6 av dem fikk jeg dobbel dose, noe som slo meg helt ut (jeg sov HELE tiden). Med andre ord - mykoplasma kan være noe skikkelig dritt. Jeg er nemlig ALDRI syk, så dette var uvanlig. Go´nyheten er at man ikke kan få igjen sykdommen om man har hatt den en gang, nå er jeg immun. Den andre go´nyheten er at jeg ikke engang har vært småsnufsete siden oktober ifjor. Ikke spor av hodepine, kvalme eller forkjølelse! Og det til tross for at resten av familien har vært veldig mye spy- og febersyke siden da. Jeg går HELT fri. :-) Det fortjener jeg. PS. Legen min påstår at dette er en nokså typisk historie når det gjelder mykoplasma, men at mange også blir frisk etter 2 uker på antibiotika, og da kan de jo jobbe igjen etter 1 uke. Lykke til!
Gjest -<<- Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Ikke for å disse legen din ellerno', men det er feil at man blir immun etter en mycoplasma-lungebetennelse. Periodisk immunitet har forekommet hos noen, men en påstand om at dersom du har hatt det en gang får du det aldri igjen finnes det ingen holdepunkter for.
roxanne Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Mycoplasma er en mikroorganisme som ligner andre bakterier med det unntak av at de mangler cellevegg. Den typen som gir infeksjoner i nedre luftveier heter Mycoplasma pneumonia. På grunn av mangelen på cellevegg virker ikke vanlig penicillin. Inkubasjonstidener ca. 3 uker. Man blir smittet via luftbåren dråpesmitte. Sykdommen har en snikende start med feber, hodepine og sykdomsfølelse i 2-4 dager før luftveissymptomene kommer. Når en får symptomer fra luftveiene er det tørrhoste som er det mest fremtredene symptomet. Immunitet etter Mykoplasmainfeksjon (som nevnt over) er ikke fullstendig, og man kan få dette igjen. Blodprøver kan gi svar på om man har infeksjonen. Den beste behandlingen mot Mycoplasma pneumoni er antibaktrielle midler av typen er midler som inneholder erytromycin eller tetracyklin.
nickoline og supermann Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2007 Takk for svar.... får håpe hun kommer seg fort............ trenger henne på jobb. Jeg har allerede 120%. Det er dobbelt av min stilling....... phu!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå