Gå til innhold

Hjelp! Noen med erfaringer med tilstoppede melkeganger?

Anbefalte innlegg

Hei

Har startet med penicilin på mandag pga legen regnte med at jeg hadde begynnende brystbetennelse. Hadde da flere kuler i brystet. Nå er alt løst opp unntatt et ganske stort område (nokså flatt og ca 5 cm i omkrets tipper jeg). Jeg har massert, dusjet, ammet og massert som en gal, men det løser seg ikke opp slik som de andre klumpene gjorde. Derfor redd at dette kan være noe annet...

Lillegutt kastet opp 1 gang i går, og oppkastet var knallgult. Kan det være han blir kvalm av melk fra det dårlige brystet? Tidligere tilbudte jeg han først det dårlige brystet og da ville han ikke ha, mens da jeg like etterpå skiftet side til det gode brystet drakk han som bare det. Er dette kanskje bare tilfeldig, eller?

Ser at det anbefales å ta Lecitin for å få gang på melkeutdrivningen. Kan jeg ta den samtidig med penicilin, eller bør jeg vente til jeg er ferdig med kuren?

Setter stor pris på all hjelp!

Fortsetter under...

Tusen takk for svar, og beklager sen tilbakemelding!

Antibiotika heter Amoxicillin (=Imacillin). Jeg ga ikke melkeprøve, tok kun urinprøve og stikk i fingeren. Kjenner ikke til noen med omgangssyke i omgangskretsen, men legen nevnte at både jeg og babyen kunne få diare av penicilinen. Hun nevnte ikke noe om oppkast.

Siden sist har babyen iallefall villet amme på det dårlige brystet igjen, men klumpen er fortsatt like stor. Har massert så iherdig og med såpass makt at den er blitt ganske øm...

Virker ikke som lillegutt blir helt mett heller i dag.

Ringte legen i dag og var så "heldig" at mannen til legen min (som også er lege) tok telefonen. De driver praksis sammen, og jeg kan ikke fordra han.... Han sa at jeg måtte være tålmodig og minst vente til fredag...: "Moderne medisiner måtte også få tid til å virke". Grrrr, han er garantert det største nautet som sitter i en legestol....

Takk igjen for ditt svar!

Legen har ikke gitt deg "standard"-antibiotikaen...

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=910535

Skriv det ut og ta det med, når/hvis du drar til legen igjen.

Har du feber nå? Hvor mye? Over 38,5? Influensafølelse?

Hvor er klumpen? Melken som kommer ut, er den av samme farge som før?

Har ikke feber nå lenger. Hadde 39.3 på søndag, og i underkant av 39 på mandag når jeg gikk til legen. Influensafølelsen var der frem til mandag, men har vært mye bedre i dag og i går. Kun denne klumpen som plager meg nå.

Klumpen er foran på høyre bryst og slutter ca der det brune området begynner. Melken som kom ut fra brystet var gulig tidligere (i helgen), men i dag og i går mener jeg den er normal i fargen.

Okei, da er det mulig at det er riktig antibiotika for deg, iallefall inntil videre.

Er det mulig at det er en montgomerykjertel som er betent? Eller er det en hvit prikk der i melkeutgangen? Montgomerykjertlene er de smørekjertlene som sitter som en krans rundt brystvorten.

Svar igjen nå, for dette finner vi ut av!

Annonse

Så to hvite prikker på brystvorten tidligere i dag, som jeg tenkte kanskje var de som evt er tette. Men de viser ikke nå, så er ikke sikker.

Det kan kanskje være de Montgomerykjertlene. Har kjent langs øvre kant av brystvorten og det er ømt der og litt småklumpete. Hvis det kan gjøre at det blir hardt litt videre oppover i brystet også, kan det kanskje være dem.

Hmm, kan du ta en varm saltvannskompress på der det gjør vondt før du ammer neste gang. Har du ikke varm pakning hjemme så stjel en ren gammel tubesokk fra mannen din, hell tørr ris i, knyt igjen og ha den 30-45sek i mikroen. Gjenbrukbar. Ikke for varm! Og pass på at barnet ammer med haken mot der det er vondt. Er det en latterlig tanke, så stå på alle fire over barnet liggende på senga. Organisert i riktig retning.

Få helsesøster til å se på det i morgen hvis det ikke hjelper. Hun kan kontakte legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...