Gå til innhold

Trenger tips: Småen spiser så dårlig.. og legger på seg lite..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 8 uker og legger på seg lite i uka. I følge hs bør de små minimum legge på seg 150g i uka. Småen her legger på seg bare litt over 100g.

Problemet er at jeg sliter med å få han mer mat. Han vil ikke ha mer. føler igrunnen han spiser mindre. Han har vært vanskelig å mate de siste ukene. Bare dytter flaska ut med tunga, spytterut melken, og nekter å svelge. Drikker de første 30-40ml greit, men så vil han ikke ha mer. Klarer somregel å kjempe i han 40-50ml til, men det er en kamp, og det tar somregel laaang tid.

I går følte jeg at vi tvangsforet lillemann. Fikk i han litt mer enn vanlig, men enden på visen var at han sov sammenhengende fra 01 til 0830., og da er det jo ikke mye vits å gi mer mat i de andre måltidene om han sover forbi nesten 2 måltid.

Idag har nesten ikke ville hatt mat 100ml kl 0830 og 70ml kl 12. de kl 12 brukte jeg en time på å få i han de siste 30ml..

Noen med tips? Noen som har opplev det samme? Går det over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hør på alt hs sier. Det er ikke alt de sier som passer til alle. Så lenge han spiser og er fornøyd er det greit. Syntes ikke 100gr i uka er så ille jeg. Syntes det er værre å tvangsfore en som er glad og fornøyd

Skrevet

men han spiser litt lite da. Anbefalt mengde for hans alder er mellom 130 og 150ml. Jeg er heldig om jeg får i han 100ml. I tillegg er han en stor gutt, var hele 59cm på 6ukers kontrollen så han trenger jo i teorien mer mat enn det han får i seg.

Og så blir man jo litt bekymret da når vekta kryper så sakte oppover. De på hs var faktsik ganske så beroligende, men vi må inn å veie han en gang i uken fremmover da for å passe på at det ikke stopper helt opp.

Heldigvis så kjenner hun som veier småen sambo så hun viste at han og var lang og tynn som liten. Så hun sier han har å slektes på, men jeg er jo litt bekymret alikevel jeg. Føler jeg får i han så lite mat, men jeg håper jo at det skal snu snart da, at han skal bli like glupsk på flaska som andre barn en dag.

Skrevet

Min er også sånn, har vært det siden han ble født og blir ett år neste uke. Men han er jo frisk og blid og sprek og aktiv selv om han ikke spiser så mye som anbefalt. Føler av og til at jeg presser maten i han, men prøver å ikke gjøre det for da tror jeg bare vondt blir verre. Ellers trodde jeg anbefalt vektoppgang er 125 i uken og da må du jo se på snittet, for noen uker legger de på seg mer enn andre. Det går litt i perioder. Ønsker deg lykke til og håper han får bedre appetitt etterhvert, jeg vet hvordan det er å ha en unge som ikke vil spise. Misunner de som har unger som bare gaper og gaper... men han blir nok stor en dag min også. Jeg var også tyyynn som liten men har sannelig klart å bli feit nå likevel, hehe.

Skrevet

Er godt å høre at jeg ikke er den eneste med baby med matvegring. Blir jo så frustrert når han ikke vil spise. Håper han finner ut at mat er kjempe greier snart. *krysser fingrene for det*

Skrevet

Min og la lite på seg fra han var ca 6 uker! Han får bare pupp så vet ikke hvor mye han får i seg da!! Han er nå 5,5 mnd og legger fortsatt lite på seg, men er en blid og fornøyd gutt! Jeg har slått meg til ro med at så lenge han er fornøyd og han har nok våte bleier ii løpet av et døgn så har han det bra!! HS mente det kunne være fordi han er så aktiv. Han begynte å rulle når han var 3 mnd og er aldri i ro!! Jeg ville ikke stresset dersom du mener han har det godt og er blid og fornøyd! Kan jo ikke tvinge i babyer mat! Min gir ihvertfall klar beskjed når han ikke vil ha mer. Spenner seg i bro fra puppen og skriker;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...