Gå til innhold

Hvordan er språket til de små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa på 13 mnd hadde vel et forråd på ca 6-7 ord for et par mnd siden, men nå er så og si alle borte igjen!

Hun sier av og til hei, men de andre ordene kuttet hun ut,og nå er jeg kjempe bekymra. Vet utviklingen går forskjellig, men mener å ha lest at om det stopper opp og går tilbake igjen så kan det være tidlige tegn på autisme eller noe sånt..

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke noe om autisme i forhold til dette, Men Mini var også sånn som du beskriver omtrent på den alderen; Hun lærte ord, brukte dem mye en stund, men så forsvant de helt igjen. Men de kom tilbake senere! Og nå (18 1/2 mnd) har hun masse ord og forsøk på ord, og er laaangt fra autist :-)

Skrevet

det¨går frem og tilbake her også, nå er tulla vår 1 1/år.. de finner nye artige ord de skal si...

men de skjønner sammenhenger fordi om de ikke sier det selv.

så det er ingenting galt med barnet ditt, ikke tenk på det engang...! :)

Skrevet

Min og gjorde det.

Han "kunne" masse ord.

Men det var nok bare herming, og han forstod nok ikke betydningen av ordene.

Det eneste han har forstått som fortsatt henger igjen er hadet. Han pleier å vinke å si hadet enten når han er lei og vil at vi skal gå, eller når andre går.

Ellers så har han begynt å peke og si "der" samtidig. Og han peker nå på meg og sier mamma.

Først nå føler jeg at de ordene han bruker begynner å bli bevisst. Men han forstår en god del nå da. Stort sett så greier han å forstå de fleste dagligdagse uttrykkene. Som skifte bleie, gå på badet, er du sulten? vent litt, nå er det natt, er du tørst? hvilken vil du ha? osv osv, ting som jeg bruker masse.

Han er foresten 14 mnd nå.

Skrevet

Barn lærer visstnok språk i "etapper". I perioder øver de opp ordforrådet og de lærer masse ord, så virker det som om de har glemt alle en periode, men i den perioden lærer de språkstruktur/grammatikk... Fantastisk, hva??

Skrevet

veldig typisk våre små!

Min hadde en periode der han herma mye, og sa en del ord!

han slutta et par mnd, og har nettopp begynt å prate igjen! Han er snart 14mnd og babler som en foss!

Er kjempegøy å høre på! Alle "bekymringene" jeg hadde for et par uker siden er helt borte igjen:o)

Han hadde nok bare en pause fra pratinga, og kom sterkere tilbake:o) hihi

Skrevet

det er nok ikke noe å bekymre seg for..;)

datteren min på 13 mnd er en liten skvaldre jente..sier vel rundt 30 ord eller noe sånt... dette er ord hun sier helt bevisst..gjentar de hver dag... er utrolig morsomt å høre på...;)

men tror hun er veldig tidlig ute med språket... barn utvikler seg så utrolig forskjellig..så ta det helt med ro du..

Skrevet

Jaha, jeg har en tass på 19 mnd som ikke snakker ennå, så...bare antydninger til ord her i gården, men plutselig så kommer det. No worries!

Skrevet

15 mnd, gutt, sier kun mamamama (og det bare når det er helt krise) og nænænænæ. det er det. men masse babbel :) han tar sin tid!

Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg altså. Vesla her begynte å si en del ord rundt den alderen men så stoppet hun å si alle disse orda en stund. Nå er hun 20mnd å alle orda er kommet tilbake+ at hun sier en del nye ting også da. Men det er sånn ennå da, altså at hun lærer nye ord men så kan det gå 2-3 uker uten at hun sier de, men så dukker de opp igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...