Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heihei!

jeg skal nå passe en gutt 2-3dager i uken!

lurte på hvor mye jeg skal ta i timebetaling? hva er vanlig?

så en plass at svart lå på 25-30kr timen, mens hvit var 30-40kr timen? er dette innkludert mat?

vil dere anbefale meg å jobbe svart eller hvit?

Fortsetter under...

Jeg har to barn, og vi gjør det på to måter:

Han ene har fulltid, man-fre, og betaler 5000kr mnd.

Foreldrene til han andre jobber turnus, og da blir ukene aldri like. Men han er hos meg alt fra 1 dag til 5 dager (i gjennomsnitt 2-3 dager) i uken. De betaler da 240 kr dagen (jeg har 8,5 timers dag) og det utgjør ca 28 kr timen.

Jeg har inkludert mat og utflukter for begge, og er hvit dagmamma.

Jeg har funnet ut at hvis jeg skal fortsette som dagmamma til høsten, blir det for kun ett barn, og da øker jeg prisen til 5500. (da blir timesprisen på 30,80kr)

Vil selvfølgelig anbefale å jobbe hvitt hvis du ikke skal være dagmamma i permisjon eller lignende. Da har du lønn å falle tilbake på om du skulle bli syk over en lengre periode, eller at du blir gravid igjen og må jobbe deg opp permisjonspenger (om du planlegger å lage barn mens du jobber som dagmamma anbefaler jeg å kjøpe sykeforsikring, da får du bedre permisjonspenger). Etisk sett er det jo best å jobbe som hvit dagmamma, og nå har de fått nye skjema som gjør det enklere å registrere skatt og lønn også.

Hvis du jobber som dagmamma for ett barn i ett år til 5500kr mnd og ikke har noen jobb på si, får du gjerne en lav skatteprosent på rundt 20%. Skatten regnes slik: 5500 minus mat/slitasje godtgjørelse på 900kr = 4600kr du skal skatte av. 4600 * 20 / 100 = 920kr i skatt, dvs 4580kr i brutto lønn.

Bare spør om du lurer på noe mer!

Vil bare si at det ikke lønner seg å ta timebetaling, det blir så mye styr, så det beste er å holde seg til mnds pris eller dagspris Ved mnds pris kan du inkludere røde dager, at det er fri men må betales for likevel, men husk å få med dette i kontrakten. En kontrakt har ingenting å si hvis du ikke jobber som hvit dagmamma.

Hei, du som kan mye om dette med hvit betaling... Kan man være hvit dagmamma selv om man ikke tjener over fribeløpet? Eller må man som dagmamma skatte uansett hvor lite man tjener? Og hvis man bare er dagmamma fra aug til des, altså 5 mnd, og tjener tilsammen 20 000, hva blir ev skatt? og hvis det ikke blir skatt, kan allikevel foreldrene til barnet få fratrekk på skatten?

Tusen takk for svar :-)

• 2 uker senere...

Du kan være hvit dagmamma selv om du ikke tjener over fribeløpet. Men skal du gå/har du gått arbeidsledig resten av året? Du får frikort hvis du tjener under fribeløpet TOTALT hele året. Fødselspenger må du også regne med som lønn.

Dvs at du må regne med evt inntekt du har hatt tidligere eller tjener ved siden av for å finne ut hvor mye du må betale i skatt. Selv om du ikke tjener mer enn 4000kr i mnd som dagmamma må du skatte av det hvis du har hatt/skal ha annen jobb i løpet av året, og det da går over fribeløpet.

mitt eksempel:

dagmamma fra januar - juli for to barn = 55.000kr

regner med å jobbe litt fra august - desember =55.000kr

totalt 110.000kr i lønn i 2007, og da fikk jeg utdelt en skatteprosent på 23%

(nå viser det seg at jeg må jobbe 100% fra høsten, og ikke 50% som planlagt, og min skatteberegning har blitt litt lav, og jeg må nå øke skatteprosenten min en del for å ikke få baksmell til neste år)

Foreldrene betaler deg lønn, som de kan få fratrekk på skatten av uansett.

=)

Annonse

Hei, takk for svar. Nei har ikke hatt annen inntekt i år, bare fødselsstipend fra lånekassen, men det regnes ikke som inntekt. Hvordan går jeg frem da hvis jeg skal være hvit dagmamma fra høsten av? og hvilke fordeler er det for meg ved å være hvit dagmamma?

Du går til likningskontoret og fyller ut skjema for endring av skattekort, og fører opp hvor mye du tror du kommer til å tjene. Så får du tilsendt frikort/ evt skattekort etter noen dager.

Så går du til NAV og får informajson, de har informasjonsfoldere og skjema. Ett skjema må du ha hvertfall, og det er "oppgjørsblankett for private arbeidsgivere". Dette er skjema som du fyller ut, får foreldrenes underskrift, og sender inn hver mnd for å vise hvor mye du tjener. Hvis du får frikort skriver du 0kr i forskuddstrekk, og du betaler ingenting i skatt. (Dette skjema fikk jeg i kommunehuset siden vi bor i en liten by)

Som hvit dagmamma får du muligheten til å få sykepenger, fødselspenger osv hvis det skulle hende noe, og du sparer opp pensjonspoeng. Og som hvit dagmamma har du ditt på det rene, du kan skrive en kontrakt som faktisk gjelder rettslig. Og senere kan du skrive på cv'n at du har jobbet som dagmamma, du slipper å "skjule" det =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...