manonym Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 Gutten min (4 måneder) nekter å sove lenger enn en halv time om gangen på dagen. Her en dag fikk jeg han ikke til å sove mer enn 1 time til sammen, og da var han umulig å legge på kvelden, overtrøtt som han var.... Er det noe jeg kan gjøre?? Eneste i vogna han har kunnet sove litt lenger, men gjør ikke det heller nå for tiden.. Kan det ha noe med tenner å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Det kan være så mye rart. Jeg ville iallefall være obs på at han finner roen. Slå av alt lyd og lys - og syng og hold rundt han. Noen babyer må læres å sovne.
FuriLaks Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Min gutt er også 4 mnd og har i perioder også sovet kjempelite på dagen. 2 x halvtimer er ikke mye å skryte av nei! Jeg er veldig glad i kaffe og tror det har hatt litt med det å gjøre, nå har jeg gått over til koffeinfri og det har hjulpet litt. Men fortsatt har han dager han sover lite. Men som regel nå, så sover han mer dagen etterpå, akkurat som han må ta igjen litt. Merker også veldig stor forskjell på når vi er i hjemme i byen og når vi er hos svigers. Vi er på besøk der nå og her sover han kjempegodt på dagen, her har vi mulighet til å sove ute i vogna og det gjør visst susen! Mulig det er tenner som er på vei hos gutten din da, jeg vet ikke, men det er jo ikke akkurat behagelig for disse små... Her kjenner jeg en tann som er på vei opp faktisk, merker at han er litt mer sutrete enn vanlig, men ikke noe mer..
MartinFelipe07 Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Min sover litt lengre enn HI sin,men kanskje det rett å slett bare har med at de vokser. Altså at jo "gamlere" de blir ,jo mer våken er de....? Kan iallefall godt stemme med mange babyer jeg kjenner.
manonym Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2007 Jeg synst det blir feil å slå av lys og lyd når de skal sove på dagen, må gjøre forskjell på natt og dag. Men sover han i senga si på soverommet så er det jo stille da men har gardinene åpen. Jeg drikker ikke kaffe, og som regel bare cola i helgene og merker ikke noe forskjell der. Blir så frustrert når det er slik for han er så sutrete hele dagen da når han ikke blir ordentlig opplagt. Ser ofte at han er mere trøtt når han våkner, men umulig å få han til å sovne igjen... Nytter ikke for oss å kose og klemme på han for å få han til å sovne, han liker helst å ligge for seg selv. Av og til det hjelper å stryke han over håret og ansiktet. Så jeg får han jo til å sovne (som regel), men problemet er at han våkner etter så kort tid..!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 13. juni 2007 #6 Skrevet 13. juni 2007 Vår gutt på 4 mnd er veldig lik som din. Bare at han er sjeldent sutrete selvom han sover korte lurer.............Nå som det har vært så varmt har han sovet maks 45 min i strekk...... Men nå har han faktisk sovet 2 timer og sover fortsatt. Kjøligere idag så tror det har en sammenheng. På natta sover han kjempe godt. Legger seg mellom 19 og 19.30 og står opp ved 6 tida ( tidlig ja : )) Får mat da 2 ganger... Er enig i at en ikke skal ha det mørkt og helt stille ved dagsoving. Viktig å skille på natt og dag...... Har ikke noen tips egentlig, men tror egentlig det er veldig vanlig.... Vil tro de får lenger lurer til med faste tidspunkter om ikke så altfor lenge... Lykke til videre: ))
Sjonkel Rolf Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Min første sov alltid veldig korte dupper på dagen. Frem til han var 6 mnd sov han aldri med enn en halvtime av gangen, og han kunne "ofte" gå dager der han ikke sov i det hele tatt. Men han ble ikke sutrete eller noe for det om, og sov veldig godt om dagen. Når han ble 6-7 mnd kuttet vi ned til to dupper i stedet for tre, og da begynte han å sove kanskje en time av gangen. Når vi senere kuttet til en dupp, begynte han å sove 4 timer i strekk (Deilig-deilig) Tror nok noen unger periodevis bare trenger mindre søvn enn andre, men hvis din er grinete, får han jo tydeligvis ikke nok. Hva om du prøver i en periode å gå tur med han når han skal sove, slik at du går i et par timer. Da venner han seg kanskje til å sove lenger, og vil fortsette med det etter at du ikke går tur med han lengre? Det fungerte i alle fall med minsta her, så det går jo ann å prøve?
_svana_ Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Sånn har det vært hos oss også fra omtrent 4-månedersalderen. Nå er de 8 mnd, og sover nesten aldri mer enn en time. Gjennomsnittet er 40-45 minutter. Har dessverre ingen råd... Mine er så store at de med fordel kunne gå over til to lurer, men det er vanskelig når de står opp før sju og de lurene de har er så korte. Det er slitsomt når det dreier seg så mye om legging for så korte perioder. Håper det bare er en fase hos deg, og at den lille sover lengre i gangen snart
Mamma til Birk Skrevet 15. juni 2007 #9 Skrevet 15. juni 2007 Gutten min var akkurat likedan da han var rundt 4 mnd! Sov kun i 40 minutter av gangen og våknet opp alt annet enn uthvilt. Følte at jeg hadde en trøtt og grinete gutt rundt meg dagen lang, og jeg ble utrolig sliten av det. Gjorde ikke annet enn å få han til å sove følte jeg. Gikk og trillet mange timer om dagen for å få han til å sove lengre. Nå har han akkurat fylt 6 mnd og ting er helt annerledes! Har nå 2-3 dupper om dagen og kan sove sammenhengende i 2 timer av gangen og har så og si aldri dupper på mindre enn 1 time lengre. Legger han ut i vogna uten å trille og så sovner han. Det som var vendepunktet for oss var da han begynte på fast føde rundt 5 mnd alderen. Han ble i bedre humør, sov bedre om natten og ikke minst fikk han endelig gode dupper på dagen. I tillegg var jeg konsekvent på å legge han ut i vogna hver gang han skulle sove, slik at han fikk forventinger om å sove når jeg kledde han for vogna. Virker som om han sover bedre i frisk luft enn inne på dagtid. Sier ikke at gutten din nødvendigvis vil sove bedre om han får grøt, men for oss funket det iallefall kjempebra. Han var rett og slett mer sulten og klar for mer enn bare mm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå