Gå til innhold

Har prøvd i over ett år + en MA. Når gå til gyn?

Anbefalte innlegg

Denne prøvinga er ikke morsom lenger. Har hørt at de som har prøvd i mer enn ett år uten å bli gravide kan får hjelp.

Men hva med de som har prøvd i ett år eller lengre som har en abort bak seg - Når er det mulig å få litt hjelp, undersøkelser osv??

Noen som har vært hos gyn som har vært i noenlunde samme situasjon - var det noen vits i å gå til lege/gyn - hjelp å få???

Håper noen kan svare - er kanskje litt utålmodig av meg!!

Fortsetter under...

Vi har ennå ikke prøvd i ett år, men begynner å nærme oss. Jeg skriver for å oppfordre deg til å ta kontakt med gynekolog.

Jeg hadde en SA i slutten av mars, og fordi det var i påskeuka var fastlegen min på ferie. Jeg ville forsikre meg om at alt var i orden (med meg altså) og at det ikke var fare for infeksjon før vi dro på påskeferie, så vi fikk time hos gynekolog på Volvat. Til alt hell. Han foretok nemlig en innvendig ultralyd, noe som ikke nødvendigvis er rutine ved tidlig SA. (Jeg var i 6. uke.) Ultralyden viste en liten cyste på den ene eggstokken, og etter å ha fått videre henvisning til Ullevål og vært gjennom flere undersøkelser er det nå besluttet at denne skal fjernes gjennom lapraskopi. Gynekologen hos Ullevål tror det kan være en endometriosecyste, og fordi denne sitter på den ene egglederen virker den rett og slett infertiliserende. Endometriose oppdages (dessverre) ofte ganske tilfeldig, slik som i mitt tilfelle. Hadde ikke legen hos Volvat foretatt en innvendig ultralyd, ville jeg trolig fortsatt i månedsvis med å forsøke å bli gravid, for så å måtte vente på utredning før denne cysten hadde blitt oppdaget.

Med denne erfaringen i bakhodet vil jeg derfor oppfordre deg til å be om time hos gynekolog, så kan du i det minste få svar på om det er noen åpenbar årsak til dine problemer før du i samråd med fastlegen evt skulle gå i gang med full utredning.

Lykke til!

Takk for svar!! Jeg bør vel få ringt, men er litt redd for å bli avvist.

Jeg hadde en MA som ble påvist av gynekolog, men i vente på innkallelse til utskraping forsøkte kroppen ganske så mislykket på en SA. Jeg har hatt innvendig ultralyd noen ganger, men det er ikke sikkert at de så nøye etter andre ting enn fostersekken.

Jeg har såpass lange sykluser etter MA: På over 60 dager og siste på 45 dager, men savner nå de normale på 32-35. Mistenker pcos, men jeg får vel komme meg til lege-gyn for å få det bekreftet eller ei.!

Krusemynte- Høres ut som de på Volvat er flinke og at de har tid, siden man betaler. Håper du har fått fjernet cysten, og at du snart er klar for et kort opphold inne på bli-gravid!

Det er synd at man skal være redd for å bli avvist når man kontakter lege, men min erfaring er at når man legger frem et problem eller bekymring, det være seg stor eller liten, på en saklig og grundig måte, så blir man tatt på alvor. Dersom du forteller legen det du har skrevet her inne, synes jeg det ville være underlig om du skulle bli avfeid.

Når det gjelder Volvat må jeg si at mitt møte med dem var en blandet fornøyelse. Det var selvsagt godt å få komme inn til gynekolog raskt og at han gjorde en grundig undersøkelse, men følelsen av å være på en "fabrikk" hvor de helst vil skipe pasientene fortest mulig gjennom systemet for å sikre kontantstrømmen var påfallende. Jeg holder en knapp på det offentlige helsevesenet, slev om de også har store krav til effektivitet og pasientgjennomstrømming ;-)

Lykke til med legebesøk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...