Gå til innhold

Det passer så dårlig ...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 36 år og har akkurat funnet ut at jeg er gravid, i 6. uke eller noe sånt. Det var overhodet ikke planlagt, jeg fikk ikke rotet meg til å få tak i nye piller så det ble en liten pause ... jeg trodde ikke det skulle være så farlig, men jeg vet jo fra før at jeg blir veldig lett gravid. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har to fine barn fra før, og ønsker meg egentlig en til (i hvert fall litt). Men mannen min vil IKKE, han er ferdig med småbarn, sier han. Og så har jeg søkt en ny jobb, som jeg ønsker meg veldig, selv om jeg ikke vet om jeg får den. Men det verste er egentlig at vi har bestilt og betalt en lang reise i januar (Sør-Amerika) for hele familien. Hvis jeg skal føde i februar må vi selvfølgelig avlyse reisen. Pengene som vi taper på det er ikke det viktigste. Det verste er å skulle fortelle de to eldste at vi likevel ikke kan dra. Så nå vurderer vi å få barnet fjernet. Inni meg har jeg et håp om å bli gravid igjen senere. Er jeg kynisk??? Skal til samtale hos legen i morgen ... grubler fælt. Takknemlig for alle råd - selv om valget selvsagt må være mitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes absolutt at du skal beholde barnet, du blir lett gravid å det er fint, på den annen side du blir eldre og ting kan skje med kroppen.

Di to barna vil nok forstå og også forstå at du gjerne vil ha en til før alderen også blir for høy, kansje di blir kjempe glade også.

Denne turen kan dere alltids ta igjen, dette spesielle vindunderet du bærer på den får aldri sjansen igjen.

Vil ikke gi deg dårlig samvitighet, og forstår også at det er en jobb du gjerne vil ha, men denne sjansen kan du sikkert få senere også, og ærlig talt vil jobben være bedre en en nydelig liten baby?! :-)

Mannen din ønsker seg ikke flere små, men hjertet smelter nok når den kommer............:-)

Håper du beholder det lille vakre nurket ditt!

Lykke til uansett beslutning!

Skrevet

jeg synes det blir så feil å si at det passer så dårlig!!! Jeg mener ikke dømme eller se ned på noen, men jeg kan godt si at" det passa så dårlig" å bli gravid når jeg ble det.. jeg var ikke på noen plass i livet mitt der det egentlig passa seg å få barn, dårlig økonomi, ingen jobb, lite leilighet, ingen kjæreste og masse jeg kunne tenkt meg å oppleve og gjøre før jeg fikk barn... likevel.. uansett sitter jeg her med en baby i magen som snart er klar til å komme ut.. uansett hvor dårlig det egentlig passet.. Skjønner du hva jeg mener? det blir så tynt ett grunnlag å ta bort det nye livet pga at det ikke passer seg akkurat nå.. Men klart det er ditt valg, håper bare du ikke velger bort den lille kun pga jobb og mannen din... dere har jo trossalt allerede laget den selv om det var ett uhell... og har alle forutsetninger for å gi ungen alt den trenger...

Skrevet

Jeg tror jeg vet hvordan du har det om dagen, og det er vanskelig. er selv gravid i 4 uke og dette er ikke planlagt i det hele tatt. vi sitter nå og prøver å velge. det er ikke så enkelt når man har 2 barn fra før og vet alt som skjer med kroppen utover. var hos legen min på onsdag og jeg bare gråt fordi det er så vondt å måtte velge. han var veldig dyktig og ba oss gå hjem og tenke en uke til. han skulle ha søknaden liggende hvis vi bestemmer oss for abort, så vi kan bare ringe. han minnet også på om at vi kan bruke tiden frem til sykehuset til tenke. han ba meg om å tenke grundig over dette siden jeg tar det så innver meg og at det er et valg som alltid vil være med uansett hva du velger. vi har liksom ikke tenkt å ha flere barn, minstejenta kommer til å være 2, 5 år ved evt termin og jeg vet ikke om jeg klarer det jeg. er i tillegg selvstendig næringsdrivende og må jobbe en del i permisjonen. så ikke hør på alle tullete svar om at dette er tull fordri du hafr orden på livet ditt, du og mannen din må snakke grundig om hva som er best for dere. det skal vi gjøre . så får vi nå se hva som skjer. men følg magefølelsen din for det tror jeg er viktig!! synse ikke du er kynisk i det hele tatt forstår deg godt. lykke til!

Skrevet

Kjære Randi. Det var jeg som startet denne linken. Tusen takk for innlegget ditt, det var godt å lese. Vi er i akkurat samme situasjon, vi to. Jeg var også hos legen, og bare gråt, så hun sendte meg hjem for å tenke en uke til. Nå har jeg hatt helgen for meg selv, og har tenkt masse. Legen anbefalte oss å snakke med et "nøytralt" vennepar om saken, det tror jeg er et godt råd, så det skal vi prøve å få til. (Kanskje dere kan gjøre det samme, Randi?) Men jeg tror ærlig talt at vi kommer til å gå for abort. Jeg mener i utg.punktet at det er feil å bruke abort som prevensjon, men dette var virkelig et uhell, og en liten baby fortjener vel å være velkommen fra første dag? Jeg har full respekt og sympati både for alle dere som sliter med å bli gravide og alle dere som velger å beholde et barn til tross for vanskelige situasjoner. Kanskje kan min holdning virke provoserende. Men dere må også respektere mitt valg. Jeg gjør ikke noe ulovlig akkurat. Vi har to fine barn i skolealder som krever masse av oss foreldre når det gjelder fritidsaktiviteter, lekser og oppfølging, og det er bare positivt, men jeg føler ikke at vi har energi til en til. Vi ble foreldre ganske unge, og det er godt å ha store barn.

Lykke til med valget ditt, Randi.

Skrevet

Ja, jeg blir provosert over hvor kyniske og rasjonelle du er (HI og Randi). Passer dårlig?? Afrikatur??

Kjenn på følelsene dine. Det du skriver om dine følelser tolker jeg som at du ikke ønsker å ta abort. Ikke glem at du må leve med dette valget.

En baby trenger ikke være planlagt for å være velkommet. Kan du med hånden på hjerte si at at det ikke er velkommet fra første dag fordi tidspunktet ikke var/er ideelt?

Vil samtidig minne om at selv om det er selvbestemt abort til uke 12, så sier abortloven som en veileder at :

"§ 2. Fører et svangerskap til a l v o r l i g e vansker for en kvinne, skal hun tilbys informasjon og veiledning om den bistand som samfunnet kan tilby henne...."

Hilsen ei som ble kvalm av å lese dette

Skrevet

Jeg har valgt abort en gang nettopp fordi det passet så dårlig. Jeg hadde to små og var midt inne i en lengre utdannelse!

Jeg har ikke angret, fordi det var det rette for MEG!

Dette er ikke kynisk i det hele tatt!Og at du skriver at du blir kvalm av HI sitt innlegg, gjør MEG kvalm!!

Om tidspunktet er dårlig eller ikke, er det HI som må vurdere, ikke vi andre!Vi har faktisk en valgmulighet her i Norge, til å ta et valg som er det rette for oss!At mennesker skriver slike innlegg provoserer meg kjempemye!

Skrevet

Jeg kan godt råde en 17-åring uten fast forhold/jobb etc at kanskje er abort en løsning som kan vurderes. Men en godt voksen kvinne (som meg selv) som er klar over at hun lett blir gravid?! Og som i tillegg vurderer en til? Nei, her er det bare å ta konsekvensene av sine handlinger frue. Og hvis mannen din er ferdig med uplanlagte små barn, burde han forlengst være ferdig med å ha ubeskyttet sex. Dere er voksne mennesker som kan passe på dere selv. Valget er selvsagt ditt, men jeg må si at selv om jeg er en selvsagt tilhenger av kvinners rett til å velge, mener jeg likevel at i ditt tilfelle er det et misbruk av denne retten. Lykke til!

Skrevet

Hei igjen, fra meg som startet denne linken. Det er i hvert fall én ting jeg angrer på, og det er at jeg valgte å lufte tankene mine på denne siden.

Skrevet

Hei. Dette er fru "kvalm" igjen.

Støtter Anonym med innlegg "19:42 18.06.2007"

Jeg har nå et ikke planlagt, men allikevel ønsket barn i magen. Det sparker og vokser mye hver dag- halveis i svangerskapet:-) Samme alder som deg HI, og min samboer (som også var ferdig med små) tok ansvar for hendelsen etterhvert- selv om nyheten var litt tung å svelge. Vi har 3 unger fra før av.. For meg var ikke abort et tema en gang. Er man FERDIG med å få unger- så steriliserer man i hverfall den ene partneren. Det værste er vel at du egentlig har lyst på en unge til....Betyr det at det kan bli en graviditet ETTER arfikaturen??

Her spør du om andres meninger- og det får du. Enten vi støtter deg i å ta abort eller ikke. MIN støtte har du ikke. Man valget er ditt, uansett grunn og alvorlighetsgrad på livsituasjon. Så får vi bare håpe at en Afrika tur er så spennende som det låter, og er verd aborten og en evt anger.Belive me- tanken på å reise er ofte mer eksotisk enn enn reisemålet.

(har reist mye)

Skrevet

Synes det er ufattelig trist å lese innlegg av mennesker her inne som er abortmotstandere med mindre man er 17 år og uten mann...

Det er trist å lese at voksne mennesker (som det påståes at man er) ikke evner å ha innsikt i at andres liv kanskje ikke fortoner seg som sitt eget..

Er også godt voksen, uplanlagt gravid med nummer tre og er til og med gift ;) Skule jeg ikke lov å vurdere abort...?!!!

Før jeg havnet i denne situasjonen tenkte jeg at jeg aldri kunne havne i et slikt dilemma - abort har aldri vært tenkt som et alternativ....

Men her sitter jeg med dette valget som skal taes...

Jeg har to små barn og med en nummer tre vet jeg at både mitt forhold til min ektemann kommer til å bli tøft, samt økonomi, helse.... Dette er en ulidelig vond situasjon og valget er ikke enkelt...

Men for øyeblikket vet jeg at jeg må ta hensyn til de to jeg allerede har og vi vil gjøre alt for å skape en god hverdag for dem.

Det er jo fantastisk for dere dersom dere bare "kan ta dere sammen" og få ting til å ordne seg. Jeg og min mann er tydeligvis ikke så fantastiske mennesker i deres øyne, livet tar av og til vendinger som man ikke hadde tenkt - og da må det være opp til hver enkelt hvordan man kommer seg inn på rett veg igjen - uten og måtte få slengt i trynet at andre blir kvalme av tanker og kvaler man sliter med.

Skrevet

Jeg kan bare takke dere som ikke fordømmer meg for tankene mine. Det er veldig mange hensyn å ta, det gjelder liksom ikke bare baby eller ikke baby. Det er også økonomi, boligsituasjon, forholdet til mannen min, de to eldste barna - og ja, jeg tar faktisk også hensyn til den store turen vår, som vi har planlagt og spart til i mange ÅR. Er det så vanskelig å forstå? Det er en lang reise, ikke bare en uke i syden.

Jeg er en omsorgsfull og kjærlig mor, og tro meg, jeg gjør ikke dette med lett hjerte. At folk blir kvalme ... ja, det er vondt å høre, men det er vel verst for dere selv. Jeg blir i hvert fall ikke kvalm av de valgene dere tar.

Skrevet

unnskyld,men skal du fjerne babyen pga en ferietur???

Skrevet

Og unskyld meg burde dere ikke beskyttet dere om det passet så dårlig, ta konsekvensen av det og skaff dere en ekstra jobb om det står på økonomien, man kan ikke fjerne et barn pga økonomi, kjenner alenemødre med to og tre jobber nå må dere gi dere tross alt snakk om et liv her!

Skrevet

Jeg skjønner ikke at HI tør stå frem - når det heller mot abort på det grunnlaget hun har. Det hjelper fint lite å moralisere slike som henne, hun er kynisk i utgangspunktet, og moralisering provoserer henne til i hvert fall å gjennomføre en abort. La henne gjøre det. Og la henne leve med det. Det er i mitt syn noe grusomt (hun har ikke akkurat en vanskelig livssituasjon)- men det er heldigvis ikke jeg- men HUN som må leve med det i ettertid.

Ha en smertefri abort, og en flott reise HI!

For din skyld får jeg håper du ikke angrer, men bestiller deg eller din mann en time til sterilisering. Dere bør ikke fortsette med sex uten 110% sikker prevensjon. Flere barn ønsker dere ikke! Det har du uttrykt klart.

Skrevet

Fy f... er du hel tett i nøtta eller du som sier man må jobbe hele tiden nnår man har barn??? hva slags mor er egentlig du!! Hadde det vært eneste mulighet hadde jeg i alle fall tatt abort. heldigvis bor vi i et fritt land sier jeg der det bare er minioriteter so m er så snversynte som det mange av dere er! dere sitter her og fremstiller det som en heltedåd å bli foreldre når man sitter i en situasjon der man slett ikke ahr forutsetninger til å tenke på det beste for barnet. jeg synes ikke det er noe å skryte av at man velger å beholde barnet når man er i et forhold som skranter, ikke har jobb,utdannelse osv. hva er det å tilby et lite uskyldig barn. Det er så BRA at vi bor i dette landet der vi kvinner har MULIGHET TIL Å SELV VELGE!

det livet man setter til jiorden skal ikke bare ha klær og utstyr det trenger opplagte foreldre som kan stille opp for barna sine, ikke utslitte fordi man må ha 3 ekstrajobber.

Skrevet

beklager om du angrer at du luftet tankene dine her, men hva hadde du ventet? alle kan ikke være enige og du høres på en måte så egoistisk ut, når unge jenter uten noen midler velger å beholde så høres det helt teit ut at du som er så etablert vil ta abort, skjønner du vår side av saken? legger du ut ett inlegg her må du regne med både negative og positive svar siden vi alle mener forskjellig, du har bedt om våre synspunkter og burde forhåpentligvis tåle å høre de selv om det kan svi å høre at noe bli kvalme eller synes det er egoistisk..uansett får du ha lykke til..

Skrevet

denne debattsiden er faktisk for de som har vært gjennom en abort eller for de som vurderer det. Dermed har abortmotstandere ingenting her å gjøre!!! Les hva jordmor siri skriver øverst på siden her - og hold dere unna!! En skam at dere får til å lire ut av dere slike synspunkter på en side som dette :(

Skrevet

Har en venninne som er sykehuslege, og hun forteller at det ofte er kvinner i trettiårene innom og får utført aborter, etter at de ved et uhell har blitt gravide med andre, tredje eller fjerde barn. Dette er mye vanligere enn folk tror, men det er så tabubelagt at de ikke engang tør å snakke med venninnene sine om det! Synes det er tøft av HI å stå fram. Det hun gjør er ikke uvanlig. Husk at retten til selvbestemt abort gjelder for alle, ikke bare arbeidsløse ungjenter.

Råder dessuten alle til å lese jordmor Siris forord til denne siden, om å respektere hverandres valg.

Skrevet

For denne saken er fakta slik:

HI har penger, jobb, mann, og egentlig lyst på et barn til- men det passer dårlig akkurat NÅ- fordi hun har planlagt en tur til SørAfrika+hennes mann ikke ønsker flere små.. DERFOR heller hun mot abort- og DERFOR blir mange provosert.

Når hun ber om andres mening- må hun regne med alle typer meninger- og respektere at andre mener noe som kan oppleves som sårende.

Og som nevnt over:

JA; ALLE HAR SELV RETT TIL Å BESTEMME ABORT FØR UTGANG AV UKE 12. Men er enig at at det denne retten misbrukes. Den er MENT som hjelp til de som vil få en alvorlig livssituasjon ved å evt være svanger eller få et barn.

Et stort spørsmål i denne konkrete sakene er jo hvorfor i all verden hennes mann ikke har sikret seg selv ved sterilisering, hvis han hele tiden har vært av den oppfatning at han ikke ønsker flere små barn?? Og at de sammen ikke har vært mer forsiktig, når SørAfrikaturen har vært planlagt SÅÅÅÅ LEENGE.

Kjære HI, glem ikke at det det vil være MYE enklere for din mann å takle denne aborten. Ønsker du virkelig flere små selv HI, høres det ut som din siste sjanse. Tar du bort, håper jeg du ikke har samvittighet til å lage en ny bebis etter turen. DET hadde været supergroteskt :-(

Skrevet

ser ut til at abortmotstanderene har overtatt denne siden ja...

faktum er, dere kvalme, at abort er et lovlig og personlig valg i Norge, og det skal vi all være glad for. denne debatten har vært oppe SAAAAA mange ganger at den blir kjedsommelig.

denne delen av siden er til for de som har tatt abort eller som vurderer abort og leter etter stötte. Stötte, ikke fordömmelse.

hvem skal fa bestemme hva som er god nok grunn til abort? er det ikke en smule hyklerisk av dere a si at HI gjör dere kvalm, mens en 17 aring ikke ville gjort det, fordi hun er 17? det er liksom greit at det ikke passer da?

faktum er at nar man generaliserer litt, sa er "det passer darlig akkurat na" er den vanligste grunnen til abort. jeg tok en abort nar jeg var 22... jeg var voksen, i jobb og gift, OG jeg planla barn i fremtiden, men ikke da. min daværende mann var en konemishandlende psykopat og det passet meg utrolig darlig a være gravid med ham der og da. sa jeg tok abort. nar sykesösteren spurte, svarte jeg at jo, jeg ville ha barn i fremtiden, men ikke dette barnet, ikke na.

abort er enten eller. selvvalgt eller ikke. problemet er at dersom det ikke er selvvalgt... hvem skal da bestemme hvem som far lov og ikke? skal vi ha det som i Irland, der kvinner tvinges til a föde barn som har fysiske lidelser som er "ikke forenlige med liv utenfor livmor"? i hvertfall frem til man kontakter media, og plutselig far tillatelse til a reise til England for a ta en abort.... er det slik vi vil ha det?

kort og godt: dersom HI gjör dere kvalme, sa dra dere over pa skravle og syt over det der, for den slags holdninger hörer IKKE hjemmer her. det star klart skrevet överst pa siden.

Skrevet

Har vært i samme situasjon som HI. Ble uplanlagt gravid, og det passet dårlig. Yngstemann slet (og trengte masse oppfølging) på skolen, jeg var i helt ny jobb, mannen min var ikke glad for graviditeten osv. Det endte med abort. Selv om vi sikkert kunne klart å få et barn til inn i livene våre.

Ja, jeg tenker mye på det i dag. Men NEI, JEG ANGRER IKKE.

Skrevet

Til skjotta:

Hvis du leser ditt innlegg og sammenligner det med HI sit innlegg, ser du kanskje selv at din situasjon da du var 22 og tok abort, var ganske alvorlig i forhold til HI. Du levde med en psykopat, og ville ut av forholdet. HI skal på ferie....

Dersom noen her ber om støtte til å gjennomføre en abort, er jeg enig med deg om at andre meninger ikke hører hjemme her. Men HI gjør ikke det i sitt hovedinnlegg. Hun spør "hva skal jeg gjøre? Skal jeg beholde ungen ELLER ta abort?" Det ville være feil om bare de som har tatt abort selv, eller mener abort er rett i denne situasjonen hadde svart henne da. Her må alle meninger får komme frem, uansett hva som står øverst på siden. Kanskje HI burde ha vært på kranglesiden når hun ber om hjelp til å velge, og ikke om støtte til en allerede bestemt abort.

Skrevet

ja, anonym, min grunn var mere enn god nok... men kjenner du HI personlig? vet du allt om livet hennes? grunnen til at denne siden finnes er at hit kan man komme med en problem stilling og IKKE bli dömt. hun sier "hva skal jeg gjöre?" men samtidig skriver hun at hun VET valget til syvende og sist er hennes og bare hennes.

abort er et personlig valg, og dersom HI föler at denne lenge planlagte ferie turen er grunn nok for henne, sa er den det, og den bör fa være det i fred. kanskje ligger der mere bak en vi vet? a si at noen gjör deg kvalm, og sa ikke la det ligge, men dra det opp igjen og igjen er unödvendig og uönsket. bare fordi du ikke er enig i det utrolig vanskelige valget HI har/ma ta...

har du tatt en abort anonym? vet du hvordan det föles? har du noen forestilling om hvor fælt det er? hvis ikke, sa tro meg. det er ikke noe noen mennesker kan ta lett, om de er pappaer eller mammaer. det er ikke noe man gjör fordi man har lyst, og det er IKKE et valg man tar i samme öyeblikk som testen er positiv. jeg var utrolig bestemt pa den avgjörelsen jeg tok, for meg var det ikke noe valg, det var en nödvendighet, men jeg kommer ALDRI til a glemme det jeg gjorde. samtidig er jeg stolt av valget jeg tok. hadde jeg ikke tatt det, sa hadde jeg vært bundet til denne mannen resten av livet, OG jeg hadde gitt denne mannen et barn som han ville vært en fæl far til.

dersom jeg ikke hadde hatt denne valgmuligheten i den situasjonen sa vet jeg ikke hva jeg ville gjort... og jeg er sa glad for at jeg hadde den, at jeg synes det er forkastelig at noen vager a hinte om at valget kanskje ikke skulle vært den individuelle kvinnens lengre.....

Skrevet

Om en ferie er grunn nok for HI- så for all del- kan ikke stoppe henne jeg. Men JEG MENER at det er et simpelt grunnlag- og at hennes samvittighet i seg selv bør stoppe henne. I tillegg er hun 36 år- vet hun blir lett gravid- og har ubeskyttet sex.

JEG HAR LOV TIL Å YTRE MINE MENINGER og råde HI til å ikke ta abort. Hun spør! Jeg har lov til å ytre mine meninger- som ALLE andre her inne- også DU. Selv om aborten til syvende og sist er et personlig valg.

Jeg sier ikke at valgmuligheten må bort. Synes bare den blir brukt feil i enkelte tilfeller- som her. For med samme mannen sitt liv tenker HI: "Så nå vurderer vi å få barnet fjernet. Inni meg har jeg et håp om å bli gravid igjen senere. "

Om jeg skal uttale meg om deg, så gjorde du noe veldig fornuftig da tok abort- psykopater er noe dritt! mener jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...