Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 13. juni 2007 #1 Skrevet 13. juni 2007 hvor mange her inne røker ?? har dere sluttet helt?? Må innrømme at jeg har trappet ned fra 20 røyk om dagen til 1, MAX 2... Men føler meg enda slem siden jeg er gravid og røyker..
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #2 Skrevet 13. juni 2007 Sluttet å røyke da jeg planla å bli gravid - flaks det, for det klaffet på første forsøk. Du MÅ IKKE røyke når du er gravid! Jeg følte meg dum da jeg røyka, nå som vi vet at røyking er så skadelig...men at noen røyker når de er gravide...det kan jeg bare ikke fatte - nå er det en annen enn deg selv som går først..nemlig den lille spiren i magen!!sånn blir det resten av livet! Skjønner det kan være vanskelig, og jeg mener ikke å dømme noen, men jeg blir provosert og frustrert!!
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2007 Jeg vet jeg vet... Meeen, føler at jeg har vært veeeldig flink som har trappet ned 19 røyk... Er bare den siste som gjelder nå, så er alt i boks !=)
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #4 Skrevet 13. juni 2007 Da har du jo vært kjempeflink, Butterfly! Å gå fra 20 til 1-2 er jo utrolig bra! Veien ned til 0 er utrolig mye kortere enn den veien du allerede har gått!! )) (Men hva vet vel jeg, har har jo aldri prøvd en røyk engang)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #5 Skrevet 13. juni 2007 Glemte å gratulere deg med de 19 du har kuttet ut da;) Grattis!!
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. juni 2007 Vet, den veien er utrolig kort, og den skal jeg klare.. !=) Men grunnen til at jeg klarte og trappe ned, er at jeg på en eller annen syk måte, "gleder" meg til den røken jeg kan ta om kvelden, hvis du skjønner.. det er den som holder motivasjonen min oppe !=)
Plutselig_gravid Skrevet 13. juni 2007 #8 Skrevet 13. juni 2007 Har heller ikke sluttet å røyke. Klarte det dessverre ikke forrige gang. Men, klarte som du å trappe ned fra 30 røyk til Max 2 røyk. Klarte å slutte helt da gullet ble født ) Denne gangen SKAL jeg klare det! Men, har ennå ikke helt bestemt meg for å beholde. Skal ta en avgjørelse etter jeg har vært hos legen å bekreftet graviditeten. By the way - du har vært superflink allerede:o)
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #9 Skrevet 13. juni 2007 Jeg synes du har vært kjempeflink! Jeg røyker også fortsatt, men jeg har bare visst om et barn i magen siden mandag og har nok ikke helt forstått hva som skjer enda:P Jeg blir litt lei meg når jeg ser og hører folk som blir provosert og frustrert over oss "svake menneskene" som røyker. Uansett om man mener å være dømmende eller ikke, så oppfattes det av oss som om noen vil heve seg over oss. Men det er jo faktisk ikke dere ikke-røykeres problem... Alle har sin fulle rett til å ta sine egne valg uten at det skal behøve å provosere andre mennesker, og uten at man skal behøve å ha dårlig samvittighet for sine valg. Jeg kjenner jo også til alle farlige tingene med å røyke både før, under og etter svangerskap, men når man føler at man oppfattes som et dårlig menneske og mammaemne fordi man røyker blir det ikke så mye enklere å slutte heller... Og ingen liker vel heller å bli fortalt hva man bør og ikke bør gjøre:) (Håper du ikke blir fornærmet du som faktisk sluttet før du ble gravid. Det er iallefall ikke meningen. Masse cred til deg!!) Det er ikke noe "sykt" i å glede seg til den røyken, siden den har blitt en positiv forsterkning som opprettholder motivasjonen din til å ikke røyke resten av dagen. Hvis du vil kutte ut den også, hjelper det å finne en annen positiv forsterkning du kan gi deg selv når du ikke har tatt den kveldsrøyken. En sjokoladebit eller annen "premie" Det høres rimelig teit ut, men det funker faktisk:) Jeg forsterket meg selv med sjokoladepudding mens jeg leste til eksamen, og kom gjennom pensum:) Lenge leve atferdspsykologi... Beklager denne lange utgreiingen, en dag skal jeg lære meg å fatte meg i korthet;)
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 Jeg sluttet også da vi begynte prøvingen. Heldigvis så gjør den konstante "bakrus-følelsen" jeg går med, meg rett og slett småkvalm bare med tanken på å ta en røyk. Både lysten på alkohol og røyk er laaangt borte, og det gjør det unektelig litt lettere. Lykke til med den siste da!
alex83 Skrevet 13. juni 2007 #11 Skrevet 13. juni 2007 hei, huff det er fryktelig vanskelig spesielt når det er full sommer ute å man tenker på lange kvelder med rødvin og en sigg. jeg har aldri kalt meg selv en fast røyker men røker i sossiale lag max 10- 20 i uken. men det er mer tanken enn røyken jeg savner. klarte å kutte helt en uke før ikm, dette fordi jeg røyket så mye en kveld at jeg følte meg fryktelig bakrus dagen etter å da hadde jeg nesten ikke drukket kun et glass vin. Ønsker dere lykke til, jeg er veldig glad for at jeg klarte d:) sluttet i noen mnd tidligere en gang da kuttet jeg ut kaffen for jeg fikk alltid lyst på røyk når jeg drakk kaffe, kanskje et tips finn ut hva dere forbinder med røyken å slutt med begge deler. masse lykke til....
Galskapens overhode Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 positiv test i går kl 8 på morgenen, kutta røyken kl 13.. Men det er tøft. Nå jafser jeg i meg frukt og eple så snart lysten kaller.. I forrige sv.skap sluttet jeg på 2 uker.
kariuss Skrevet 13. juni 2007 #13 Skrevet 13. juni 2007 Jeg skjønner ikke at dere har samvittighet til å røyke noen jeg. Jeg røyka 20 om dagen og kutta ut tvert, ikke det at det er lett altås!! Men har dere sett den videoen der dere ser hvordan fosteret reagerer hver gang vi tar et trekk?? har dere sett den så glemmer dere aldri det og røyker ikke mer da!!!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #14 Skrevet 13. juni 2007 Nei, det skjønner ikke jeg heller!!! Stakkars liten spire, også så mye problemer de kan få, faller bare tilbake på foreldrene senere, kjipt å få en unge med masse problemer og sein på skolen og diverse. Forferderlig egoistisk altså!! så vanskelig er det bare ikke!!!!! dere burde skamme dere, at dere ikke er flaue!
twoboys & a girl Skrevet 13. juni 2007 #15 Skrevet 13. juni 2007 Kjempe bra dere som har kuttet ned og sluttet, vær stolt av dere selv! selv så klarte jeg å slutte for en og en halv måned siden(!), er nå 11+6. Ikke alltid like lett, spesielt siden typen ennå røyker, men han prøverå slutte. Sist gang klarte jeg det ikke før jeg var 5 mnd på vei, men hadde da trappet ned til 1, noen ganger 2 om dagen. Alt er bedre enn ingenting folkens, lykke til:o)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #16 Skrevet 13. juni 2007 jeg røyker også enda,har trappa ned masse jeg også å både lege å jordmor mener d er bra nok at jeg har kommt så langt..røyking å graviditet er noe som kan diskuteres i d uendelige sa legen min...vel,d er ikke bra men d er mye anne også som ikke er bra....grattis til dere som har slua å til oss som har klart å halvere voldsomt
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #17 Skrevet 13. juni 2007 Hva skal jeg kalle meg røyker nei, ikkerøyker nei. Er i samme båt som deg. Røykte 20 om dagen da jeg fant ut at jeg var gravid. (Ikke planlagt) Har nå klart å trappe ned til 0-2 røyk om dagen. Noen dager er bare suget sterkere enn andre. Er kjempestolt av meg selv, har prøvd å slutte flere ganger men ikke klart det, nå MÅ jeg bare klare d, så enkelt er d. Men nå er det tross alt et annet liv en kun mitt eget jeg nå skader med røykingen, veldig motiverende d da! Vær stolt av at du har trappet ned, det er kjempbra! Vi klarer nokk å slutte helt. Lykke til!
Gjest Skrevet 13. juni 2007 #18 Skrevet 13. juni 2007 Hei! Jeg var røyker når jeg ble gravid første gang. Trappet ned i løpet av tre dager. Motivasjonen var på topp, da jeg gikk med en liten spire inni kroppen som ville ta skade av hvert eneste trekk jeg tok. Alle som _vil_ klarer dette! Stå på jenter!! - og få med gubbene i samme slengen, for det gjør det hele litt enklere...
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #19 Skrevet 13. juni 2007 Du har vært kjempe flink! Jeg forstår deg fullt ut.. Har gjordt det samme som deg. Kommet meg ned i MAX 2 sig per dag. Kommer til å klare å kutte helt, men det er jammen ikke lett. En stor trøst er å se alle pengene vi sparer da! Var feridg med eksamen i går - så nå skal jeg prøve å kutte helt. Gruer meg, men vet at jeg har en til å ta hensyn til. Lykke til! Men vi skal klare det.
camosilla Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Kuttet ned fra ca.20 om dagen til under fem. Vet at dette ikke er bra nok (mitt eget mål), men det er jo bedre enn det var. Jeg skal klare å slutte helt.
cilibelle Skrevet 14. juni 2007 #21 Skrevet 14. juni 2007 GRATULERER ALLE DERE FLINKE SOM HAR SLUTTA ELLER TRAPPA NED! Jeg slutta for 2 år siden, det var et helvete. Fikk ikke sove om natta, fungerte ikke i jobben, var en livsfarlig bilfører fordi jeg var så trøtt + at jeg ikke greide å konsentrere meg om NOE. Sa rare ting på møter, var rett og slett litt utilregnelig! Kan ikke skjønne hvordan jeg skulle greid det NÅ, når jeg er kvalm og trøtt og utenfor FRA FØR. Og til Butterfly øverst: Det er fantastisk mye bedre med bare 1-2 om dagen enn med 20! Du er flink!
Jordbæret <3 Skrevet 14. juni 2007 #22 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har ei venninne som måtte gjennom prøverørsbehandling for å bli gravid. Hun klarte bare ikke slutte å røyke. Når hun fikk satt inn embryoene fikk hun beskjed om at det var viktig at hun ikke stressa masse med å slutte å røyke for det kunne ødelegge alt. Så hun kutta ned så mye som hun klarte, og røyka det som hun måtte for å holde stresset nede. Og hun fikk helt friske barn. Den beskjeden fikk også min far etter et svært kraftig hjerteinfark. Han fikk beskjed om at dersom han følte røyksug, skulle han ta seg en røyk, eller få nikotinplaster, for det var ikke bra for hjertet hans om han begynte å stresse med å slutte. Jeg ønsker jo selvsagt at alle klarer å slutte, men klarer du ikke, er ikke det noe å grave seg ned for. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå