Gå til innhold

Utstyr til 1 åring i barnehagen. Samme som skravle og barnehagedeb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjamøren skal begynne i barnehagen rett før han fyller 1 år og jeg har en del spørsmål i forbindelse med hva han må ha av utstyr osv.

Det er særdeles tvilsomt at han går når han begynner, men han må vel likevel ha støvler og utesko???? For de sitter vel i sandkasse og greier eller? Hva slags sko trenger han da? Støvler og joggesko?

Hva med uteklær? Er parkdress nok? De er vanntette er de ikke? Trenger vel ikke regnklær da? Ser liksom ikke for meg at regnklær blir brukt når han er så liten i og med at han sikkert oppholder seg mye på bakken og da er vel regnbukse og jakke tungvint og kanskje litt kaldt?

Matboks og drikke kopp? Har de små egne tute kopper? Og sender en med de mat? Eller får de fleste mat i barnehagen?

Er det vanlig at de har tøfler på inne? Også de ungene som ikke går? Er liksom ikke helt for at foten skal være i sko hele dagen?

Også må han vel ha sekk med ekstra skift osv. Hva med bleier, sinkkrem osv? Det er vel noe foreldrene sender med for hver enkelt unge?

Huff, dette ble mange spørsmål.Noen som har noen gode råd og erfaringer til en som er helt fersk i faget?

Tusen takk for hjelpa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter, siden jeg også lurer på det samme! :-)

Skrevet

Da vår lille snart skal begynne i barnehagen, tok jeg et besøk dit.... det anbefales da ingen barnehager gjør likt.....

Der gikk de i sokker inne, Det var egne skuffer hvor det lå 2-3 skift til de små... De skal ha med matpakke... Varmmat får de der...

Som sagt... ta en telefon... Et besøk for å se hvordan de har det... Det satt poden stor pris på...

Skrevet

det spørs jo veldig hvor i landet du bor.men her på vestlandet hvor det regner en del er det lurt å ha støvler ev sånne vanntette poser til å ha på beina... om man har ordentlig ute dress som er vanntett så går det nok fint an å droppe regntøyet... men det finnes også regntøy som er fleece inni..

det er forskjellig om de har tøfler eller ikke.. men sånne sokker som er tykke under (sånne antiskli greier) de er ganske lure.. da blir de ikke kald på beina...og sklir ikke heller...

det er litt forskjellig fra barnehage til barnehage angående mat... i noen bhg får de mat og noen ikke.. da må man lage matpakke... drikke får de i i barnehagen.

ekstra tøy er viktig å ha med.. bodyer f.eks er greit å ha en del liggende av..og bukser og gensre....

bleier må han nok ha med..zink salve har de stortsett liggende tror jeg...

Skrevet

Tusen takk for hjelpa!

Anonym som lurte på det samme, sjekk barnehagedebatten. Ligger mange gode svar der og.

Skrevet

Jeg tok en tur i barnehagen og spurte der før jenta begynte, så slapp jeg å kjøpe inn en haug med saker og ting hun ikke trengte. Og så gir de meg beskjed etterhvert som det dukker opp nye ting som trengs.

Skrevet

Gutten vår begynte i barnehage i fjor høst og hadde akuratt rundet 1 år. det som slår meg nå er at vi handlet inn det ene og det andre av dyrt utstyr som han nesten ikke brukte, vi synes jo at han var så stor gutt, men det var han jo absolutt ikke.

Han gikk da han begynte i barnehagen så jeg vet ikke hvordan man gjør det med sko når de ikke går. Hvis du skal kjøpe gummistøvler så IKKE kjøp de for store, da er de helt PYTON å ha på beina. Vi kjøpte Ecco Goretex vintersko på høsten som vi brukte som gummistøvler på sure høstdager. De er kjempeflotte for ustødige små barneføtter, blir ikke klamme i de og de er veldig lette.

Gutten vår har brukt Reimatec vårdress på høsten og våren, den er helt genial hvis du har et barn som ligger i vannpyttene. Anbefaler også regntøy når dressen blir for varm.

Kopp med tut på, sånn Aventkopp drakk min gutt av i begynnelsen. Nå er det litt hipp som happ men som regel vanlig drikkeflaske. Han har med seg matboks med frokostmat(brødskive) og frukt til ettermiddagen. Lunsj får han i barnehagen.

Gutten vår har aldri brukt tøfler, men han er veldig varm av seg. Brukt bare sokker med antiskli under.

Sender med matboks,frukt, drikkeflaske og eventuelt skift i sekken hans hver dag. Ligger 2 hele skift i barnehagen i egen kasse. Bleier og våtservietter tar vi med selv og får beskjed når det er tomt. Det samme med skift.

Vi kjøpte ReimaTec vinterdress til gutten vår, men kan ikke akkuratt se at den er mye slitt. Når de er så små så har de ikke så stor nytte av vinteren med masse snø, klær osv. Spørs jo selvf.hvor man bor i landet. Luer, votter etc kjøpte vi inn i bøttevis for så å få et par favoritter som vi brukte vinteren igjenom. Et godt råd(hvor enn slitsomt det høres ut) er å ta barnet ditt med når ting skal kjøpes inn. Votter, luer, sko, dresser etc. Jeg har bare røsket med meg i butikken når jeg har vært og handlet alene og må ha byttet masse!! Lykke til med innkjøpet!! Og det er mye man kan ønske seg til bursdag og jul!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...