EnJente_m_EnJente Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Huff jeg er bekymret for datteren min, hun spiser SÅ dårlig ! Hadde sårt trengt noen råd nå Hei dere, altså dette er ikke noe nytt, min datter har aldri vært glad i mat ! Helt fra dag en har mat vært et problem ! Hun har drukket dårlig helt siden fødsel, men å få i henne melk er noe helt annet enn fast føde ! Startet med fast føde (pure/grøt) da hun var nesten 5 mnd gammel. Helt fra da har det vært utrolig vanskelig. Snudde seg og nektet. I startet var det ikke like ille da hun jo hadde melk som hovedmåltid enda. Nå som hun er 10 mnd, er det motsatt, og hun vil nesten ikke spise. Kan gå litt opp og ned selvfølgelig, men alt i alt er det SVÆRT dårlig ! Hun veier ca 7500 gram og er 67/68 cm. Jeg har prøvd å variere grøtsmakene, grøttypene, har oppi pure, gir bare pure, hun får brødskiver med forskjellige pålegg. Frukt, kjeks, vannmelon nå som det er varmt. Hun synes det er moro å spise litt av vår mat, om vi feks spiser kylling eller mykt kjøtt hun kan smake på. Alikevel går det ikke ned et helt måltid, det blir for det meste smaking, litt her og litt der. Hun drikker kjempebra, men hun er mye urolig og sutrete, rett og slett pga dette med maten tror jeg. Dette har som sagt påstått hele veien, men er ekstra ille nå føler jeg. Gruer meg for hver dag som kommer pga dette med maten. Vet jeg likegjerne kunne latt være å lage mat, for alt går jo i søpla omtrent. Har ikke snakket med HS enda da jeg nettopp har flyttet, skal dit 3 juli, men vurderer nå å dra ned dit snart. Mange sier dra til lege, men hun er jo frisk og rask, ler og koser seg. Eneste at hun til tider blir sutrete. Ellers virker alt ok ! Jeg blir frustrert da dette er utrolig tungt og veldig bekymringsfult. Da jeg var liten var jeg helt lik sier min mor, spiste dårlig og var veldig liten. Jeg veide faktisk så lite som 11 kg da jeg var 2 år ! Jeg er helt frisk og har aldri hatt noen problemer. Kan det være at melken holder for henne enda ? At hun ikke trenger like mye mat som andre barn ? Jeg er bare så utrolig sliten, tror ikke ord kan forklare hvor tungt det er å måtte slite med dette
Akkurat passe mange Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Prøv å være konsekvent med tidene du serverer mat. Ikke tenk at, " hun spiste så dårlig, så da kan hun få en flaske/kjeks/frukt/yoghurt, nå. Magen er ikke så stor, så med litt småspising rekker hun ikke bli sulten. Gi ikke for mye drikke (melk) heller, det metter. Heller vann/tynn saft når det er varmt. Min datter på 10 mnd er heller ingen tungvekter, ca 8,5 kg og har ikke vært veldig interessert i mat, men har fått 4 måltider siden hun var ca 6-7 mnd. Hun la ikke på seg nok av puppen, litt uvant for jeg har fire andre som vokste som bare det på pupp og ikke fikk noe annet før 5 1/2 mnd. Nå har hun periode hun ikke vil ha noe særlig mat. Jeg lar henne spise selv (ikke grøt da, det gir jeg henne). Deler opp brød i passe biter, eller gir henne to halve i mot hverandre i hånda. Blir noe klin og en del på gulvet, men det gjør ikke noe, bare å tørke opp. Supplerer kanskje med litt yoghurt eller frukt etterpå. Havregrøt lagt på mme og gryn i mikro 1 1/2 min liker hun godt med litt sukker på, og en skje i hånda, slik at hun har noe å holde i. Må avlede litt. Hun får bare vanlig mat, ikke ferdigprodukter, det liker hun ikke, særlig ikke middagsglass (grøss). Potet med brun saus og kjøttkakebiter er populært. Det samme er hjemmelaget fiskegrateng. Hun er nok mer glad i middag enn brødmat. Nestlegrøter ble hun veldig fort lei av. Suppe liker hun godt, tomat eller sopp. Eggerøre hender jeg lager til henne dersom hun ikke vil ha brød, da deler jeg opp i småbiter som hun plukker i seg. ris , makaroni, mais, tomat i småbiter er fin fingermat for småtasser. Ikke mas og stress med dette. Hun spiser om hun får lov å bli sulten, prøv å la henne regulere det selv (Lett å si, men jeg har vært der du er med min første, styrte så med den maten. Er roligere nå og stresser meg ikke opp.) Lykke til
Akkurat passe mange Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 Hei igjen Glemte å si at om du ammer før maten vil det ha betydning for hvor mye hun spiser (selvf). Prøv å amme etter at hun har spist mat, som "drikke" Men er du bekymret er det bedre å snakke med helsesøster en gang for mye enn å gå å uroe seg
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Du sier jo at du var liten som barn...og at hun virker fornøyd etc..så da hadde jeg ikke bekymret meg! hvorfor skulle du det? babyer er vanvittig forsjellige...både i utvikling og størrelse. Jenta mi er 8mnd...hun er heller ikke store jenta....7kg og 67 cm lang! Men smilende som en sol hele dagen, kryper,reiser seg opp alle veier og generell veldig tidlig ute...:-)
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 foresten er jenta di aktiv? mi er veldig aktiv...de sier det kan være grunnen til at hun ikke legger så mye seg, men det er jo og normalt:-)
sørlandschips Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Hei.Jeg har selv en liten lett vekter,han blir 2 år i sept og veier 10 kg.Har ikke vært glad i mat,men dette snudde om da han fikk spise selv(brødmat,med syltetøy uten sukker).Men veit hvordan du har det,det er VELDIG fortvilende!!Vi sluttet med pupp da han var 1 år,for det var det han ville ha også.Jeg tror nok jeg hadde gitt vann til maten,og heller pupp etterpå.Er jo ikke mye den lille magen trenger før den blir mett.Har du prøvd banan og raspet frukt som eple,pære ol? Lykke til:)
EnJente_m_EnJente Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2007 Takk for råd, jeg får vel prøve noe av dette, men det meste er faktisk desverre prøvd Når det gjelder melk så ammer jeg ikke, hun får flaske, ville aldri ha pupp ! Hun får aldri melk før maten, kun sånn innimellom.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Hei. Jeg sliter med mange av de samme bekymringene som deg. Gutten min har nå blitt 2.5 år, så han er liltt eldre enn jenta di, men han har spist utrolig lite hele livet. Å få i han mat har vært en kamp, utolig slitsomt og frustrende!! Han var nettopp på kontroll, og var da blitt 11 kg. Veldig spinkel, og veldig skjønn!! På helsestasjonen har de i grunnen ikke kunnet hjelpe så mye, og det eneste rådet jeg har fått er at de kaloriene han får i seg bør være sunne kalorier. D.v.s at vi ikke bør fore han med is og kaker. Spiser han en is, er det faktisk et stort måltid for han. Og det tar lang tid før han vil ha noe annen mat.Så i den grad det er mulig, prøver jeg å gi han variert og sunn mat. Vi har nok stressa dette med maten litt vel mye, og jeg prøver nå å mase og stresse mindre. Jeg ser jo at det ikke nytter... Prøver å ha koselige måltider sammen, hele familien, der vi snakker og ler sammen. Uten å ha så veldig fokus på maten, og at han må spise. Jeg har egentlig ingen råd til deg, men jeg forstår at du er bekymret for jenta di. Det er ikke noe kjekt å ha det sånn. Sender en trøsteklem... Har forresten ei jente på 10 mnd. også. Hun spiser som en hest, så barn er utrolig forskjellige!!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Jeg kjenner igjen ALT det du skriver. Tro meg. Jeg sliter fortsatt i dag med mye matnekt. Har ei på 18 mnd. Jeg er bare konsekvent: Faste måltider. Hun får tilbud om å spise, og spiser som oftest litt, og må da vente til neste måltid. Om hun en sjelden gang kommer og gir uttrykk for at hun har lyst på noe utenom måltidene, får hun litt eple, kavring eller knekkebrød. Spiser da to biter, og legger fra seg igjen. Ikke alle er enig i dette (småspising), men jeg gir henne litt når hun viser lyst til å spise. Når min var på alderen med jenta di, klarte jeg ikke å legge fra meg den tanken. Det smertet meg å se hvor lite hun spiste. Samme hva jeg fant fram, så nektet hun å spise mer enn kanskje to skjeer med fruktmos. Likevel er hun glad og lekende. Så da er det vel slik hun vil ha det? Hun var forresten 7,8 kg på 1-årskontrollen (da var hun 13 mnd) Husk at sommervarmen også påvirker, og andre ting som tenner etc. Gi godt med drikke.
oktoberjente Skrevet 13. juni 2007 #10 Skrevet 13. juni 2007 hei! skjønner deg såååå godt! har ein jente på 8 mnd som spiser kjempelite. det er en kamp hvert måltid - veldig sliten av å ha det sånn! i tillegg nekter hun pupp på dagtid. prøver å lure i henne litt når hun våkner opp fra duppene på dagtid. er ikke noe artig å dra ut me henne, for da vet jeg at jeg ikke får i henne nok mat. da blir hun sutrete...ikke noe artig å sitte på cafe å gi henne mat når hun bare sutrer foran skjeen eller at vi må opptre som klovner for å få i henne mat. har dessverre ingen råd til deg - men ville bare si at jeg nesten ble glad da jeg så innlegget ditt. da er det flere enn meg som har det slik! Jenta mi er ikke stor - hun er ca 6500g og 69/70 cm. Lang og slank =) lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå