Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 i august får vi vite om vi må velge mellom sæd donor eller adopsjon! lurer litt på hva vi får vite om donoren.. tenker mye på dette... jeg er selv brunette med brune øyne ikke så høy, han er mørk blond og blå øyne og heller ikke kjmpe høy... rart å forestille meg da om vi skulle få en helt lys baby men hvitt eller rødt hår.... høres kansje teit ut å lure på det, men jeg gjør det... vet om at barnet kan få vite hvem pappaen er da den er fyllt 18år, og at viburde fortelle barnet tidlig at det ikke er "pappa" som er pappa,... har noen noe erfaring med dette..? må vi gjøre det eller? hvor stor er sjansen for at det blir tvillinger ved bruk av donor? klæm
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Siden jeg bare har erfaring fra Danmark så svarer jeg utifra det. Dere kan komme med ønsker på donorens farge på håret, øynene og høyde. Dere velger enten åpen eller anonym donor. Anonym donor er ikke tillatt i Norge lenger. Ved åpen donor, kan barnet treffe sitt biologiske opphav ved fyllte 18, hvis h*n ønsker det. Min mening er at barnet burde få vite sannheten, det er jo ikke noe å skjule ,syns jeg da. Men har ikke no erfaring fra dette. Det er ikke større sjanse for å få tvillinger ved bruk av donor, det er kun hvis du skulle ha eventuelle problemer med syklus etc. og trenger hormonbehandling, eller ved IVF.
❤lille stjerne❤ Skrevet 13. juni 2007 #3 Skrevet 13. juni 2007 Hvis man bestiller donor fra f.eks USA kan man velge alt mulig. Vi gjorde det den første gangen (før man kunne få "åpen" donor i Danmark). Man kunne velge alt fra hudfarge, hudtype (fregner eller ikke), hår, øyne, høyde og vekt, se håndskrift, utdannelse, interesser etc. Da vi ikke ble gravide bestilte vi på nytt, denne gangen åpen donor i Danmark. Da var opplysningene hårfarge, øyefarge, høyde og hvilket yrke/studie donoren hadde. Når et par får donorsæd i Norge tror jeg at de automatisk velger en donor som er mest mulig lik faren i hår og øyne. Vi valgte en donor som har samme hår og øyefarge som meg og min samboer (og dessuten de fleste andre i våre familier) fordi vi tenkte at en viss familielikhet er en fordel. Det som er viktig å huske på er at man KUN har valgt farger og lengde på DONOREN, ikke på barnet. Gener er uforutsigbare saker og plutselig kan gener fra langt tilbake på min side eller donorens side komme fram og gjøre at barnet får helt andre farger på hår og øyne enn vi hadde tenkt. Dette kan også skje selvom man ikke har brukt donor. Vi kjenner vel alle familier med barn som er kliss like foreldrene, og familier med barn som alledels ikke ligner noen av foreldrene sine.
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #4 Skrevet 14. juni 2007 Hei, 1. Det er pappa som er pappa - uansett hvor lite han biologisk har hjulpet til vil det jo være han som altid har vært der for barnet. En donor kan aldrig bli og ønsker ikke å være pappa. 2. Hvis man ikke selv synes at det er spesielt dramatisk at pappa trengte litt hjelp fra en donor for kunne bli pappa vil ikke barnet synes det heller. Fortell det hele tiden. Ikke bygg opp en stemning om at dette er noe stort som skal avsløres, "når du er stor nok". Da kommer det til å fylle mer i deres og barnets liv enn det trenger å gjøre. Fortelle det i alle sammenhenger der det er naturlig, som når dere forteller historien om når barnet var i magen og hvordan det kom inn der i 3-årsalderen, når barnet lærer om befruktning første gang, når barnet får seksualundervisning, når det kommenteres at han ligner på pappa (for det kommer han/hun til å høre uansett:) osv. gjør det til en naturlig del av livet deres fremfor en stor skummel hemmelighet. Da er dette ikke skummelt for noen av partene. Vær også åpen i forhold til omgivelsene, da trenger ikke barnet tenke på hva de mener eller sier heller, for dere har tatt dere av det allerede. All form for hemmelighold er en uting og avler bare vonde følelser. 3. Det værtste dere kan gjøre er å ikke si det til barnet. Når barnet likevel finner ut, når det blir bloddonor, finner noen gamle dokumenter eller lignende i voksen alder vil barnet plutselig føle at dere er noen løgnere. Det er jo helt unødvendig å skape en slik situasjon. Og hvis - mot formådning dere klarer å holde det hemmelig hele livet - så må jo dere leve med en hennelighet for barnet deres hele livet - til hvilken nytte?
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2007 #5 Skrevet 14. juni 2007 Hvis du skal insemineres med donorsæd i vanlig syklus - og ikke ha IVF, så er ikke sjansen for tvillinger høyere enn normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå