delores 3okt. Skrevet 12. juni 2007 #1 Del Skrevet 12. juni 2007 Noen som kan forklare meg så jeg skjønner? I følge lønningskontoret på jobben min får jeg ikke feriepenger i år fordi jeg er 30% sykmeldt (i hele juni og juli i år). Trodde det var penger jeg allerede hadde opparbeidet meg. Kommer jo ikke til å være sykmeldt i ferien min i . Har termin 3 okt. Vil dette si at jeg ikke får noe lønn for de 3 ukene jeg har ferie i aug? Setter veldig stor pris på ryddig forklaring (går nemlig litt tregt inn detta her ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9566217-feriepenger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
LynxLynx Skrevet 21. juni 2007 #2 Del Skrevet 21. juni 2007 Du har krav på å få utbetalt feriepengene du opparbeida deg i fjor siste vanlige lønningsdag før ferien. Om du er sykemeldt nå eller ikke spiller ingen trille, tar du ferie så tar du ferie. Arbeidstilsynet skriver dette: "Har man krav på feriepenger? Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger. Opptjeningsåret for feriepenger er det forutgående kalenderåret. Ferieåret er det året ferien avvikles. De feriepengene man opptjener i opptjeningsåret, utbetales i forbindelse med ferieavviklingen i det påfølgende ferieåret. Retten til feriepenger er knyttet til arbeidstakerbegrepet - det at man utfører arbeid i annens tjeneste. Freelancere og selvstendige oppdragstakere har ikke rett på feriepenger etter ferieloven. " Du jobba i fjor, og har krav på feriepenger. "Når skal feriepengene utbetales? Feriepengene utbetales normalt siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstakeren kan kreve å få utbetalt feriepengene senest 1 uke før ferien tar til. Dersom ferien deles, skal feriepengene deles tilsvarende. Reglene om utbetaling av feriepenger kan fravikes ved tariffavtale. Feriepenger skal ikke utbetales som en del av den vanlige lønnen hver måned." Du skriver at du går i ferie i august, da skal du ha feriepenger utbetalt i Juli. Dette er minimumskrav. Fagforeninga di kan ha forhandlet fram krav på toppen av dette, men du kan ikke få dårligere villkår enn det som står i arbeidsloven. Hvis du er organisert, ta en prat med tillitsvalgt, hvis du ikke er organisert, ta en prat med verneombudet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9566217-feriepenger/#findComment-9649809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå