Gå til innhold

Flutide og Ventoline - noen med erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått dette til sønnen min på 2 år. Han hoster over lengre perioder - og hostesaften funker ikke så veldig bra syntes jeg. Derfor fikk vi nå Flutide og Ventoline. Har noen erfaringer med bruk av dette? Virker det raskt? Står 1 dose - vil det si "ett trykk" - og hvor lang tid tar der for han å puste det inn?? Takknemlig for ALLE svar !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 dose er 1 trykk ja :-) Eller 1 puff som det også heter. Hvis du har fått babyhaler er det greit å bruke 10 pust per puff. Dette ser du på babyhaleren(du ser det beveger seg). Vi har brukt dette siden snuppa var 5 mnd og teller hver gang. Så for deg ville det blitt til 10 da siden det er 1 puff. Da skjønner han at han er ferdig og så jubler vi og sier "flink jente" Hun er nå 17 mnd og kan telle til 20 for vi bruker 2 puff som regel.

Ventoline virker ganske fort. Og virkningen er det i ca 3-4 timer. Man gir flutide først så venter man 5 min før man gir flutide. Gi vann/drikke etter de har fått med, så slipper de å få soppinfeksjon i munnen. Flutide virker i ca 12 timer.

Ventolinen åpner luftveiene slik at flutiden kommer ned i lungevevet og er betenelsesdempende der.

Det er ikke alltid snuppa synes det er like stas å få medisin, men vi er bestemte og holder henne da fast uten å nøle. Dette har resultert i at hun som regel sitter helt stille når hun får med. og det er dermed også kjempelett for bhg som også gir henne hver dag. Det er vi som bestemmer dette, ikke henne.

Ble rotete det her, men håper du skjønte hva jeg mente.

Lykke til!

Skrevet

Bruker begge deler i perioder. Hun blir ofte vesete i pust når hun er forkjølet og jeg synes det funker bra. Ventoline først, så flutide. Fikk beskjed av barnelegen å bruke ventolinen til lillesøstra i stedet for hostesaft når hun også er forkjølet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ja..

Har dere fått sånn babyhaler?

Bare pass på å la han leke litt med den og venne seg til den først, så får dere gitt han medisin uten at han blir hysterisk..

Gutten vår brukte lang tid på å venne seg til den.

Skrevet

Gutten vår fikk Flutide og Ventoline på sin 1 års dag. Han hadde da lungebetennelse,hostet og var dårlig. Vi brukte det frem til han var frisk igjen. Han har vært forkjølet flere ganger etterpå og da har vi fått beskjed om å bruke sprayene mens det står på som værst.

Ventoline virker med en gang mens Flutide tar to-tre dager for det virker men virkningen er lanvarig. Vi har brukt babyhaler og det går kjempebra.

En spray og så puster han inn 10 ganger.

Sønnen vår fikk biverkninger av Flutide...han blev sint...rett og slett rasende så den kan vi ikke bruke mer. Det er en sjelden biverkning.

God bedring til gutten din

Skrevet

Hei,vi har begge deler til gutten vår på ,2,5 - han har hostet og surklet stort sett siden han kom til verden, vi fikk det sist han hadde bronkitt. Skal bruke i 2 uker ved hver forkjølelsesrunde for å unngå at han blir enda værre. Synes ventolinen hjelper veldig, men han blir fryktelig sint og grinete, gråt hele tiden av den/dem, vanskelig å si hvem siden vi jo ha brukt begge to samtidig,Han ble en helt annen unge og oppførte seg helt j..... i grunn. Og sånn er han ikke ellers. Var overlykkelig når de to ukene var over. Og gruer meg til nest gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...