Gå til innhold

Noen som vet noe om dette?


Galskapens overhode

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg testet positivt og er i uke 4 i dag.

 

HVA er det man bør holde seg unna så tidlig i sv,skapet?

 

-mat?

-samleie?

-drikker?

-bading?

 

Kutta røyken i dag. Og alkohol har jeg ikke drukket siden 2006 tror jeg.

Kaffe MÅ jeg beholde hvis jeg skal hold emg borte fra røyken.

 

Annet?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med spiren din :-)

 

Upasturiserte oster, uvasket frukt og grønt. Rått kjøtt. Speke mat. Kattetoaletter/bæsj!

 

Så flink du har vært som har sluttet å røyke da :-)

Du burde prøve å redusere på kaffen ihvertfall. Hos meg (tidligere kaffman) Stoppet det seg selv :-( Kaster nesten opp av lukta!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mat bør du holde deg unna rått kjøtt. Altså spekemat o.l. Pass på at alt kjøtt et GODT gjennomstrekt og at du vasker frukt og grønt grundig.

 

Kaffe kan du drikke, mener jeg leste at man ikke bør drikke mer enn 4-5 kopper pr. dag.

 

Ellers kan du nok leve som normalt :))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke 1-2 kopper kaffi daglig, evt opptil 1 liter Cola eller annen koffeinholdig drikke.

Du bør holde deg unna upasteurisert ost (enkelte typer Brie, for eksempel), fordi de kan inneholde Listeria-bakterie, og hvis du skal spise spekemat, må den være fryst ned først.

 

Ellers kan du se på matportalen.no, tror jeg det er.

 

Det anbefales at du tar 0.4 mg folat hver dag, og gjerne omega-3 og multivitaminer. Spør på apoteket.

Ellers bør du ikke bruke medisiner uten å sjekke at de er godkjente for gravide først. Du kan for eksempel bruke Paracet, men helst ikke Ibux.

 

Kjempeflott at du har kutta ut røyken! Lykke til videre i ditt røykfrie liv:) Det er kjempebra for deg og spiren din!

 

Ang. kaffi, så kan du kanskje prøve litt koffeinfri kaffi også? De første ukene drakk jeg vanlig kaffi om morgenen (det er jo nødvendig med litt koffein...), og koffeinfri på ettermiddag/kveld. Etter at kvalmen kom er ikke kaffi fristende i det hele tatt, så det er ikke aktuelt lenger.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de selvfølgelige er jo å holde seg unna alkohol og røyk, go bytt ut mesteparten av kaffen med koffeinfri kaffe... (vi gjør det hos oss, ingen merker forskjell av våre venner i alle fall, det smaker like godt)

Hold deg unna rått kjøtt, stek all farse veldig godt, pass deg for katteavføring (typisk mye i sandkasser osv), hold deg unna muggoster og andre upasteuriserte oster, (pga listeria bakterie fare)

ikke spis spekemat. (med mindre du vet den er meget meget bra)

god hånd og kjøkkenhygiene gjør susen...

Ikke spis rakfisk.

ellers... kos deg og nyt det!

gratuelerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samleie er forresten ikke farlig, men det kan være lurt å være litt forsiktig. Jeg har opplevd å få litt vondt pga at livmora plutselig har blitt større, men det er bare kjipt for meg, ikke skadelig for fosteret. Det ligger trygt inne i livmora, og blir ikke påvirket av samleie.

 

PS: det er lurt å tisse etter samleie, det forebygger urinveisinfeksjon. Det er nemlig lettere å få uvi når man er gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...