Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Jeg møtte min venninne for en kosli prat på kafe i går, da hun sier at hun har begynt å tenke på en til. Da spør jeg om det er adopsjon de tenker på. Hun lurte på hvorfor jeg trodde det og jeg sa som sant var : At ikke likte du å gå gravid, ikke ville du føde selv (fikk ks pga fødselsangst) og ikke vil du amme. Er d ikke da like greit å adoptere. Masse barn som VIRKELIG trenger det. Hun ble skikkelig sur. Å sendte en melding seinere på kvelden at jeg var slem...??!! Er jeg det, jeg kalder meg selv ærlig! Hva mener dere??
*bolla pinnsvin* Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Så du mener at alle som ikke liker å gå gravide, tar ks og ikke ammer likegodt kan la være å få barn? Da skulle det jaggu blitt mange adopsjoner her til lands. Synes nok du var ganske frekk, ja. Kanskje på tide å lære seg å passe munnen sin...?
manonym Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 De må jo få gjøre som de vil, uansett om hun ikke vil de tilngene du skriver så ble det sikkert sagt i forbindelse med den forrige hun fikk. Sikkert komt litt på avstand nå, og det er jo veldig spesielt når man får babyen sin opp på magen for første gang! Får ikke den opplevelsen når du adopterer.
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Det er greit å være ærlig, men her manglet tydeligvis ganske mye empati.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Du får da en unge du adopterer opp på fanget også. Å det er kjempe stort rett og slett. Dette vet jeg selv me at jeg har født 3 barn selv og adoptert en. Å ja hvis du ikke liker gå gravid, ikke vil føde og ikke gidder amme kan du vel heller redde en unge fra et liv på barnehjem?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Hun ble sikkert lei seg, men synes kanskje hun overeagerte litt med å si du var slem. Når det er sagt synes jeg kanskje du ikke burde sagt det du sa. Slike ting kan være ømme temaer for mange og hvis hun i tillegg har fødselsangst, er det nok et veldig ømfintlig tema. Og da skjøner jeg godt at hun reagerte. Så kanskje du burde tenkt deg om før du sa det du sa..??
manonym Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Greit at du får ungen opp på fanget, men du som selv har født skjønner nok hva jeg mente, eller??????? Synst det var utrolig unødvendig å si noe sånt. Har man lyst på en baby til så må de få lov til det. Om man ammer eller ikke har ingenting å si om man er en god mor eller noe som helst, det er et privat valg man tar. Og om hun ikke liker å gå gravid så er det mange i den båten der! Jeg likte det ikke!!!! Men skal ha flere unger alikevel! Ang fødselsangsten så er det noe en kan jobbe med og få hjelp for. Ingenting kan sammenlignest med følelsen av å få et helt nyfødt barn i armene dine som du vet du har vært med på å lage.. Men for all del, stor respekt til de som adopterer!!! Kunne tenke meg å gjøre det selv en gang.
Expat Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Hadde det vært min forhastede slutning hadde jeg skrevet tilbake og sagt "beklager misforståelsen, lykke til, håper jeg får støtte deg igjennom svangerskap og barsel"...
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Syns ikke det var så veldig hyggelig sagt av deg, nei! Jeg likte heller ikke å gå gravid og å føde, men jeg eeeeelsker barna mine og vil så gjerne ha flere også, for det er så fantastisk å være mor. Syns det virker som du er veldig svart/ hvitt tenkende: fødselsangst = må adoptere. Skjønner venninnen din godt!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 PS; kaller deg selv ærlig. Ja ja, jeg ville kalt deg egoistisk. Ditt behov for å si ting rett fra levra liksom, kommer foran det å trampe på venninnen din. Men jeg tror ikke du mente det vondt............eller???
Mamman til M&E Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes det var rimelig frekt ja! Ikke særlig til venninne uttalelse synes jeg.
selfangerkjerringa Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 Det kommer veldig an på hvordan du sa det. I teorien er jeg delvis enig med deg... hadde jeg hatt ei venninne som så tydelig mislikte å gå gravid, føde og amme ville jeg og kanskje spurt om det var adopsjon på gang med nestemann. Men som sagt - det er vanskelig å vite hvordan du sa det - og dermed vanskelig å bedømme om du var ærlig eller slem. Jeg ville fulgt expat sitt råd hvis jeg var deg
selfangerkjerringa Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 og sånn apropos: jeg og gubben har to flotte jenter, våre biologiske døtre. Her setter vi strek hva videreføring av gener angår. Vi utelukker overhodet ikke familieforøkelse etterhvert, men pga div. årsaker kommer et eventuelt tredje barn til å komme med fly og ikke stork. Jeg liker ikke noe særlig å gå gravid, mest fordi jeg er mye syk, hadde sterk bekkenløsning sist, og mye plager pga stort barn. Fødselen endte i haste-ks pga stort barn. Amminga går greit, men jeg føler forsåvidt jeg har gjort mitt sånn sett. Jeg ville overhodet ikke reagert negativt hvis ei venninne spurte meg om nestemann skal adopteres.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Ja jeg synes du er så slem som hun mener!
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 12. juni 2007 #15 Skrevet 12. juni 2007 Jeg syns ikke du er slem. Bare blottet for forståelse for at alle ikke liker å gå gravide (jeg hatet det pga fødselsangst som reiv meg i 7 mnd og så pga bl som ødela hele meg og frykten for noe nytt), jeg tok ks pga fødselsangst og jeg ammer ikke pga 2 brystreduksjoner. Hadde det vært meg du sa det til hadde jeg ledd av deg for maken til liten person skal man lete lenge etter )
Maisie Skrevet 12. juni 2007 #16 Skrevet 12. juni 2007 Synes vel ikke at du var slem (da gjør/sier man jo ting med vilje for å såre), men synes det var en litt ufølsom uttalelse fra deg. Hun ble nok såret. Så jeg ville også ha sendt en tekstmelding tilbake og bedt om unnskyldning.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #17 Skrevet 12. juni 2007 Ikke slem...men jævlig kort kan man vel si du er!
selfangerkjerringa Skrevet 12. juni 2007 #18 Skrevet 12. juni 2007 Jeg mener fortsatt det er litt avhengig av kontekst. Vi som kommenterer denne tråden vet ikke direkte hvilken sammenheng det er sagt, i hvilket tonefall, og hvilket forhold disse venninnene har seg i mellom. Jeg vet selv at med min bakgrunnssistuasjon, og de samtalene jeg har hatt med et par venninner om akkurat dette temaet, så ville jeg overhodet ikke tatt meg nær av det aktuelle spørsmålet. Vi er ofte "jævlig korte" her på dib også.
manonym Skrevet 12. juni 2007 #19 Skrevet 12. juni 2007 Men så spør jo HI her om hun er så slem som veninna mener, og da må jo alle som svarer ta utgangspunkt i det hun skriver i innlegget sitt. Når hun ikke selv skriver noe om hvordan hun sa det så tar heller ikke folk som svarer nødvendigvis hensyn til dette. Man svarer på det som blir fortalt.
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #20 Skrevet 12. juni 2007 tror nok venninna di fortjener en unnskylding, du mente jo ikke å såre men det er jo tydelig at du såret henne, kanskje du burde forklare henne bedre hvordan du tenker og forklare at du ikke mente være slem?
Tingelingelate med to tomater Skrevet 12. juni 2007 #21 Skrevet 12. juni 2007 Jeg syns du er slem ja. Jeg liker ikke å gå gravid da jeg har vært plaget med rygg og bekkenplager i begge svangerskapene. Jeg ble sinnsykt fort ganske så stor og følte meg som en hval fra 3.måned. Det er tungt å bevege seg og det er vondt å bevege seg. Å føde er det vel ingen som liker? Hehe, første fødsel gikk rimelig greit, men fødsel nr 2 var helt for jævlig om jeg kan si det mildt. Syns ikke det er greit å rakke ned på de som tar ks. Har selv født mine to barn og de som har gjort både og sier jo at det er bedre å få for da kommer man seg fortere og slikt. Mange som har vondt i operasjonsåret i mange uker etter ks og de kan ikke løfte noe tungt på iallefall 6 uker. Å amme...hehe ja det misliker jeg ganske mye. Ammet førstemann til han var 7 mnd og da klarte jeg ikke mer. Hadde evig nok melk til videre amming, men jeg hadde mislikt det fra dag 1. Med nr 2 så ammet jeg i 4 mnd, av samme grunn. Vet ikke hva grunnen var, men magen min er nokså stygg etter første svangerskap med mye strekkmerker og hengemage. Puppene er vel heller ikke så fryktelig fine etter svangerskap. Og ja man kan prøve å dekke seg til så mye som mulig, noe jeg gjorde. Men når svetten renner og mor føler seg skikkelig utilpass så er det bedre med flaske...mener nå jeg iallefall. Mislikte ammingen også når jeg satt på soverommet alene. Men til tross for dette elsker jeg barna mine over alt på jord og har veldig lyst på en til om noen år. Kan ikke skjønne at jeg ikke kan bli gravid selv om jeg ikke liker å gå gravid, føde eller å amme??? Jeg stortrives som mamma:-) Hva gjør man ikke for de små?
Djoolia 07+08+12 Skrevet 12. juni 2007 #22 Skrevet 12. juni 2007 ville ha sagt det samme tror jeg.. har ingen empati for sånne folk.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #23 Skrevet 12. juni 2007 Flåsete og empatiløs, vil jeg kalle deg! Det er ikke alt som behøver å bli sagt, av den enkle grunn at det sårer andre. Virker som du med denne uttalelsen forsøker å opphøye deg selv som den flinke, fornuftige moren som gjør alt det "riktige", mens venninnen din er den dårlige moren. Hvis du ikke forstår hvorfor hun blir lei seg, når du tråkker på henne på den måten, er du en virkelig dårlig venninne!
♡ A & E ♡ Skrevet 12. juni 2007 #24 Skrevet 12. juni 2007 slem er vel å ta hardt i, men kanskje sagt det på en annen måte da det virker som det er et følsomt emne for venninnen din. vi snakker vel alle litt forskjellig utifra hvem vi snakker med for noen er litt mer følsomme og nærtakende på enkelte områder mens andre er litt mer hardhudet uansett hadde jeg nok fortalt henne at du på ingen måte mente noe vondt og at du beklager hvis du "tråkket over streken".
Tingelingelate med to tomater Skrevet 12. juni 2007 #25 Skrevet 12. juni 2007 djoolia: ville du sagt det samme som Hovedinnlegger her mener du? Eller ville du sagt at hovedinnleggeren er slem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå