Gøril og Jesper :) Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2007 er ikke det et brev om ønsker ang fødsel? Hva man vil og ikke vil.. Men jeg vet liksom ikke alt jeg bør ha med. Jordmor anbefalte meg å skrive ett slikt brev, men jeg kommer ikke så langt ser jeg..
gadiana- 1 dag på overtid Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 hei, du kan skrive brev til jm hvis du har spesiele ønsker og grer deg for fødselen, el om du vil at barnet skal legges opp til d så snart den er ute, at samboeren din skal klippe navlestrengen, at du har vært m på samtale i Morgenrøden, osv egentlig alt som har m fødsel å gjøre:) ha en fin dag:)
jentebabymom Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 kjøre sykehuset! pliiis ta ut ungen min , jeg vil gjerne at det ikke skal være så dramatisk eller at det skal gjøre vondt. gi meg nok, gi meg mye av alt dere har ar smertelindring. vil gjerne at dette skal skje fort, uten at kroppsdelene mine revner.!!!!
martina85-på OVERTID!!! Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 sitter å lurer fælt selv.. prøver å rable ned noe her.. men jeg skal hvertfall prøve å skrive ned: -Hva slags smertelindring jeg ønsker. -At jeg ønsker å få bebisen rett på brystet. -At pappan vil klippe navlestrengen. - At jeg IKKE vil se morkaken!!! -At jeg ønsker veiledning til pusteteknikker som kan hjelpe under veis. - At hvis det blir hastekeisersnitt ønsker jeg at bebisen blir lagt på pappans bryst (dersom jeg er i narkose) -At jeg veldig gjerne vil prøve badekar under åpningsfasen. -At jeg er med i mor og barn undersøkelsen slik at de husker å ta prøverne av navlestrengen osv som de trenger. - å at jeg rett og slett er livredd for dette å ønsker oppmuntring og hjelp:) kommer dere på noe mer smart å få med i brevet så kom med forslag!!
martina85-på OVERTID!!! Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 sitter å lurer fælt selv.. prøver å rable ned noe her.. men jeg skal hvertfall prøve å skrive ned: -Hva slags smertelindring jeg ønsker. -At jeg ønsker å få bebisen rett på brystet. -At pappan vil klippe navlestrengen. - At jeg IKKE vil se morkaken!!! -At jeg ønsker veiledning til pusteteknikker som kan hjelpe under veis. - At hvis det blir hastekeisersnitt ønsker jeg at bebisen blir lagt på pappans bryst (dersom jeg er i narkose) -At jeg veldig gjerne vil prøve badekar under åpningsfasen. -At jeg er med i mor og barn undersøkelsen slik at de husker å ta prøverne av navlestrengen osv som de trenger. - å at jeg rett og slett er livredd for dette å ønsker oppmuntring og hjelp:) kommer dere på noe mer smart å få med i brevet så kom med forslag!!
MammaChicka og Even Nikolay Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Kan legge ut mitt da... Så kanskje du/dere får noen tanker selv. Ønskebrev for fødselen Først vil jeg bare skrive at jeg som førstegangs har forstått det slik at det slett ikke er sikkert dere kan ta hensyn til mine ønsker for fødselen, men om forholdene legger til rette for det vil jeg sette stor pris på om dere kan etterkomme mine/våres ønsker så langt det lar seg gjøre. Pappas rolle: Jeg ønsker at kommunikasjon skal omhandle pappaen også, at han skal få være med hele tiden og ikke bli utelatt på noen måte da jeg stoler 100% på han. Jeg ønsker at han skal få være hos meg hele tiden, så sant han selv vil. Vil ønsker også å evt få ett familierom de første nettene, og etter det klarer jeg meg alene. Jeg er nemlig innflytter hit, og har ingen andre her enn han, og hans familie, så for meg er dette litt viktig. De neste nettene er ikke så veldig viktige om jeg har enerom eller må dele. Dette må dere nesten bare se ann hvor mange som er der. Men ønsker selvfølgelig enerom fremfor å dele. Jordmorens rolle: Jeg blir veldig nervøs av å ikke vite, derfor vil jeg helst ha all informasjon uansett om det er positivt eller negativt, snakk heller for mye til meg enn for lite. Ser jeg at du virker bekymret, men klistrer på deg et smil og sier at det ikke er noe å bekymre seg for er du som jordmor garantert å ha en svært nervøs fødende foran deg! Jeg har forholdsvis mye kunnskaper om graviditet og fødsel, ikke undervurder meg er du snill. Jo mer du forteller meg, jo mer rolig blir jeg. Jeg vil veldig gjerne veiledes når pressriene starter for å unngå revning, gjør jeg alt helt rett, så si det til meg! Eneste tingen jeg egentlig bekymrer meg for ang fødselen er nemlig det med revning. Dere med erfaring vet best, og jeg er helt grønn på dette. Veiledning er tingen her for meg. Smertelindring: Jeg er åpen for det meste. Selvfølgelig drømmer vel mange om å gjennomføre fødsel uten noen form for smertelindring, men dette er ikke en drøm jeg har. Dere som jobber med dette er nok de aller flinkeste på å se ann situsasjonen, og veilede meg på dette punktet. Kom med forslag, og jeg blir kjempeglad. Badekar: Jeg har kjempelyst å prøve badekar om dette lar seg gjøre. Har mye positiv erfaring selv med varmt vann, og har stor troen på dette. Vannfødsel derimot er jeg ikke så sikker på, men får heller ta det som det kommer der. Liker jeg meg der, blir jeg. Akupunktur: Ingen erfaring med dette. Vet ikke helt om hvor stor troa jeg har på dette, men er åpen for å prøve. Hører mange skryter av dette, og da er det verd forsøket mener jeg. Er det ikke noe særlig, går det heller ann å avslutte. Lystgass: Ja takk! Epidural: Synes dere jeg kan ha godt av det, så gjerne. Jeg har ingen motforestillninger mot dette. Skulle det på noe punkt i fødselen bli snakk om keisersnitt vil jeg opplyse om at jeg i utgangspunktet IKKE ønsker dette. Men atter en gang er det jo veldig situasjonspreget, så man vet jo ikke hva som skjer. En av grunnene til at jeg er veldig imot keisersnitt, er narkosen. Jeg ønsker veldig lite og havne i narkose. Om jeg må ta ett evt keisersnitt, vil jeg helst slippe den om mulig. Jeg vil være våken når babyen kommer. Jeg vil også ha med pappaen om mulig, viss han selv ønsker det på det tidspunktet. Fødestilling og tiden rett etterpå: Jeg er åpen for alt her. Har som sagt ingen erfaring om hva som er best. Men tenker selvfølgelig på dette med revning, og er det spesielle stillinger som kan være bra mot dette, er jeg villig til å prøve å se om jeg orker. Når babyen er ute vil jeg gjerne ha babyen til meg med en gang. Gjerne så lenge som mulig. Er der mulig, kan jeg hjelpes opp i en relativt behagelig sittende stilling før jeg får babyen opp til meg, helst den stillingen jeg trenger å være i når morkaken skal ut og evt sting syes slik at jeg slipper å flytte meg når jeg først har fått babyen opp til meg. Blir veldig glad om dette kan gjennomføres! Vi ønsker begge to at pappaen skal få klippe navlestrengen. Dette er litt viktig for oss. Studenter: Jeg kan godt ha studenter tilstede. Vet det er mange som ikke ønsker det, men det gjelder altså da ikke meg. Kan jo selvfølgelig godt hende jeg har skiftet mening til da, så spør meg gjerne der. Annet: Er det mulig setter jeg pris på dempet belysning i rommet. Tar fødselen litt tid kan det godt være du må overtale meg til å spise. Gjør gjerne så. Er det mulighet for musikk vil jeg gjerne ha det. Har nok med en medbrakt cd eller to. Jeg ønsker klyster dersom det er tid til dette og vil i det lengste unngå at kateter må settes. Gi meg helst en sjanse til å gå på do selv før dette evt. vurderes. Tilslutt: Som sagt helt i begynnelsen så har jeg veldig stor tillit til dere på fødeavdelingen, og er åpen for det meste. En fødsel kan aldri planlegges, og for alt jeg vet kan jeg bare kaste dette arket. Men er godt for meg å kunne få det ned, og kanskje for dere å se hva utgangspunktet mitt er. Så kan vi heller ta det sammen, steg for steg når den store dagen er der. På forhånd takk for hjelpen.
nr 2 i oktober? Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 oi d va d da.... har lite tanker i grunnen, kan jo så lite om emnet og aner ikke åssen jeg vil reagere på smertene osv.. tror jeg får møte opp å ta d sånn d kommer...
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Hmmm tror det kan være en ide å holde seg litt mer kortfattet i brevet da.. De har nok å gjøre på føden i sommer, så hvis alle kommer med slike brev tror jeg de har nok med lesningen:) IKKE VONDT MENT!! Skal nok skrive et brev selv, men da litt mer kortfattet:)
Gøril og Jesper :) Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2007 takk for tips dere, nå har jeg skrevet ferdig ønskebrevet. Ble ganske langt, så håper de gidder å lese.. Hehe..
Anquor Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 I Svangerskaps-dagboka mi står det nokre spm, som kan gi idear om kva ein skal informere om i fødselsbrevet: -Hvem vil du ha til stede under fødselen -Ønsker du å lytte til musikk mens fødselen pågår? -Ønsker du å ha partneren din til stede under hele fødselen? -Hva vil du føle dersom fødselen må settes i gang? -Foretrekker du at jordmor skal tilby deg smertestillende midler, eller foretrekker du at hun venter til du spør? -Hvilke smertestillende midler foretrekker du? -Er det noen smertestillende midler du vil unngå? -Ønsker du å ha partneren din til stede ved et eventuelt KS? -I hvilken posisjon ønsker du å føde? -Ønsker du å vere så aktiv som mulig under fødselen? -Ønsker du å se babyens hode på vei ut? -Ønsker partneren å se hodet på vei ut? -Ønsker du at babyen blir lagt rett opp på magen din? -Hvem ønsker du skal kutte navlestrengen? -Ønsker du hjelp til å amme fra jordmor? -Ønsker du og partneren å vere alene med barnet? Eventuelt andre ønsker: -Familierom etter på? -Eventuelt søsken som kommer på besøk etter fødselen?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 Åh, herregud så detaljert chica! Beklager altså, men dette ble nesten komisk. Orket ikke å lese det laaaange brevet ditt. Men det jeg leste synes jeg virket formanende og du fremstår som kontrollfreak. Stakkars deg når (ikke om) fødselen ikke går som du vil. Ta det heller som det kommer og ikke planlegg for mye. Det er mitt beste råd.
Ninni36 Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Synes brevet ditt var fint jeg Chicka, det er personlig og du har fått med det som er viktig for deg. Noe som er hele hensikten med slike ønskebrev for fødsel. Synes folk skal passe seg vel for å ha negative meninger om andre menneskers personlige ønsker, da det som er riktig for en ikke trenger å være det for en annen. Og jeg ville tatt det ille opp dersom jeg skulle delt noe privat med dere, for å få slike tilbakemeldinger som f.eks. anonym her gir. Jeg er helt sikker på at jordmor synes det er fint å få bli litt kjent med deg og dine behov ut i fra dette brevet, det gjør jobben hennes litt enklere og dere har et godt utgangspunkt for å diskutere ting underveis. For ting går jo ikke alltid som planlagt og ønsket, men da vet jordmor hva som er viktig å prate med deg om både underveis og i ettertid. Så flott at du delte brevet ditt med oss!! Hilsen fra snart 3barnsmor og ei med lang fartstid i helsevesenet
værdensheldigste Skrevet 23. mai 2011 #15 Skrevet 23. mai 2011 Jeg syns du hadde ett kjempe fint, oversiktlig og høflig fødebrev til tross for att de andre sier det er for langt og kontrolerende. Mitt forige fødebrev ble fort skriblet ned på baksiden av ett brukt ark, Og det ble veldig rotete og upersonlig. Denne gangen skal jeg være tidlig ute med å skrive brevet og jeg tror faktisk jeg skal bruke ditt som en slaks "mal". Så selv om det er veldig lenge siden du la det ut, hvis du leser dette så tusen takk for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå