Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla mi er 2 år og 5 mnd og veier 10,6 kg.

Hun var 92 cm lang på 2 års kontrollen for noen mnd siden.

Jeg synes hun ser tynn ut. Hun har perioder som hun spiser godt og perioder som hun spiser nesten ingenting. Blir stresset når hun nesten ikke spiser siden hun ikke har så mye å gå på.

I de periodene som hun spiser lite så går det mye i søtt pålegg for å få i henne litt. Hvordan er deres "lette" barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan, har en lettvekter her også....2år i mai og 9,6kg. Er på kontroll veiing hos helsesøster hver mnd.De periodene han spiser lite gir vi han det vi vet han liker, men det blir gjerne ensformig mat da, som grillpølse og lefse....Men han er full av energi likevel om det er dårlig matlyst. Men det er vanskelig når han er syk for da har han ingenting å gå på. Blir en evig kamp for å få i han litt næring.

Skrevet

Har liksom tenkt på dattera mi som lettvekter, men hun er vist ikke det... Hun er 2,1 år, 93cm og 12 kg. Hun låg veldig lenge stille på 10-11 kg pga sykdom. Når hun ikke spiste noe i perioder kjøpte vi en type energidrikk på apoteket som funket veldig bra:)

Skrevet

Hva slags energidrikk er det?

Skrevet

Han ble veid da han var 2 år og 4 mnd.

De forsøkte å måle han også, men det var lettere sagt en gjort, men litt over 90 cm regnet de med at han var.

Han veide 10,7.

Skrevet

Trodde jeg hadde en lettvekter også.... nesten hvertfall:-) Frøkna her veier 10,7 kg og er 87 cm lang. Hun fyllte 2 år for akkurat 1 mnd siden. Pga stor pågang på helsestasjonen så får vi ikke komme på 2-års kontroll før til høsten.... Noen vet om det er noen vaksine på 2-års kontrollen? Minnes å huske at vi fikk beskjed om at det var det, men husker ikke helt.

Skrevet

Har også en lettvekter 90 cm. og 11,1 kg på 2-årskontrollen. Han spiser stort sett godt, men har høyt aktivitetsnivå og sannsynligvis litt høy forbrenning.

Vi vi velger matvarer med mest mulig kalorier til ham. D.v.s smør på skiva, olje i middagsmaten, juice eller h-melk som drikke til måltidene.

Skrevet

Ikke vaksine på 2-årskontrollen. Bare samtale med barnet (ordforråd) og legesjekk. I tillegg til veiing og måling ;-)

Jeg har forresten ikke noe i denne tråden å gjøre for min gutt på 2,5 år veier 15,5 kg ;-)

Skrevet

Har en lettvekter jeg og, jenta mi var 81,3 og 10kg på 2-årskontroll.

Jeg passer på å ha i ekstra smør, olje, fløte osv men det hjelper visst ikke. Dessuten er hun alltid blid og fornøyd og det er det viktigste synes jeg.

Skrevet

Det er en jordbærdrikk som det er ekstra energi i som har tre typer smak. De er dyre, men hjelper godt viss en kun får i dem drikke:)

Kjøpte de på apoteket, de er gule med en figur på.

Skrevet

Vesla er 2 år og 1 mnd gammel, veier 7,8 kg, er 73 cm lang.

Skrevet

Største her var 11kg og 87 cm på 2-års kontrolen, da var han egentlig 2 år og 3 mnd...

Minsten blir nok ikke like liten (han er stooor allerede)

Skrevet

Men hvordan ser dere ut da??

Helsesøster her sa det at det var jo ikke så rart når ikke vi var rundere enn vi er..

Skal jo litt til at to foreldre som hele livet har vært "undervektig" i følge bmi skal få en liten sumo bryter baby.

Skrevet

Ikke noe tungvektere mine heller. Min jente på 2 år og 9 mnd veier 11,4 kg og er 92 cm. Det ble ganske problematisk i vinter med langvarig sykdom som omgangssyke, lungebetennelse og halsbetennelse, da gikk hun ned til 10,5 kg, lite hyggelig. Har en liten gutt også. 13 mnd og 7,5 kg. Noen barn er bare slik. Man får nok ikke fetet opp slike barn selv om jeg virkelig skulle hatt på de noen ekstra kilo.

Skrevet

Det samme fant vår helsesøster ut også. Minsten er for kort og for lett ifølge gjennomsnittet. Forlengst ute av skjema dems. Følger seg selv og sin egen kurve, men aldri vært noe problem å få i henne mat. Matmoms kan en mildt kalle henne. Men storesøster var det værre med kan en si. Hun gadd rett og slett ikke å spise. Veldig periodespiser. Det som gikk greiest var å tilby mat, men ikke press på at hun måtte spise. Ta med maten andre steder enn rundt kjøkkenbordet. Spise frokost på trappen ute, hagen osv osv. Mate fuglene, da spiste hun overraskende mye av brådet vi matet med. Aldri fått særbehandling i matveien, men har ofte ting hver for seg om jeg vet det er ting noen ikke liker. Og å pelle ut er helt lov hos oss, da jeg selv gjør det.

Min manns datter er en lettvekter kan en si. Spinkel og tynn. Men ser en på foreldrene har hun arvet begge, så ikke så rart. Begge er tynne og spinkel benbyggning. Vi hadde endel krangler i matveien, jeg og hun. For jeg vil ikke fire på en tomme, siden da vet jeg min datter blir veldig periode spiser igjen. Og nå spiser hun faktisk veldig ok, spiser faktisk middag noe hun sjelden gjorde før. Alle har samme regler. Maten skal smakes på, før en sier en ikke liker. Og brødskive får en etter at alle er ferdige. En spiser så mye av det en vil ha. Små porsjoner får de ikke, for vi vet at trenger de påfyll gidder de ikke vente til vi har rekt å gi dem. Mat blir kastet, ja, men hva gjør vel det så lenge de spiser litt hvertfall.

Alt som er i gryte med ost på toppen går ned på høykant. Så nå går det meste i en gryte i ovnen med ost på toppen.

Og ha tilbehør som er litt feitende. Hvitløkskrutonger (det er populært her i huset. Masse fett, og litt næring. Til og med danket ut lørdagsgodtet om de får en stor pose) Hvitløksbaguetter, det går fint ann å lage dem grove.

Men nå som det er så deilig ute, smører jeg ofte på litt forskjellig pålegg på brødskiver og setter ute der de leker. Da spiser de mye mer enn de gjør om de kommer inn og spiser. Og avslutter med masse oppkuttet frukt.

Normalvektige etter bmi og helsestasjons mening blir de nok aldri, men så lenge de er friske og jeg vet de hvertfall spiser litt og de spiser sundt og ikke bare får i seg mindre usunn mat syns jeg det er helt greit. Jeg har hivi ut sukkerpålegg, for da vet jeg de blir fruktelig kravstore hva som skal være pålegg. Var litt mas en ukestid, men etter det har de inn finni seg med at jeg ikke gir dem det på brødskiva. Ikke at jeg hater nugatti og slikt, liker den selv en og annen gang i løpet av året. Men liker ikke å ha det i skapet hele tiden. Blir bare mas av det syns jeg. Geniale de små tubene syns nå jeg.

Skrevet

har ei jente som snart er 3.5 år og veier rundt 11 kg , og er 97 cm høy. har aldri vært noe glad i mat, men spiser greit i perioder

Skrevet

sønnen min var 2 i februar, var forrige mnd 10,8 kg og 87 cm...

spiser bra, variert kosthold.

men jeg er liten 160 og 47 kg og pappaen 175 cm og 75 kg, tror det går mer på det enn hva vi gir dem å spise!

Skrevet

Her har vi ei som er naturlig vegeterianer vi da! Hun er 3,5 år veier 13 kg og er 104 cm. Får ikke i henne kaloriholdig mat i det hele tatt, men hun er frisk og sterk. Eneste som noen sier her inne, er at hun har ingenting å gå på om hun blir syk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...