Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 år og 10 mnd. Han begynte så smått å slutte med bleie i fjor sommer. Gikk greit på sommeren, men når det ble kaldere og strømpebuksa osv måtte på, begynte tissingen igjen.

Vi har prøvd ALT! Ros når det går bra, premiering når det går bra, ikke si så mye når det ikke går bra, ta bort leker når det ikke går bra osv.

Så plutselig uten at vi gjorde noe annerledes (kanskje litt mindre styr rundt tissingen) var han kjempeflink i 2-3 uker. Tisset seg ikke ut i det hele tatt. Nå har han begynt på igjen. I en uke nå har han tisset seg ut 3-4 ganger hver dag. Og det er ikke noen dråper, det er masse. Spurte han om han kjente at han måtte på do, og det sier han at han gjør. Men sitter å holder seg til det ikke går lenger.

Hvis vi spør han om han må på do, sier han nei. Uansett! Så går det en liten stund, så tisser han seg ut.

Har prøvd å snakke med han. Fortalt at det tar mye lenger tid å skifte klær og vaske, enn bare å gå på do og bli ferdig. Men det virker ikke som om noe "går inn".

Nå er vi helt fortvilt! Kjenner at tålmodigheten er borte, og tar meg selv i å være urimelig mot han. Glefser, og kjenner tårene presser fordi han også begynner å gråte.

Er det noen som har opplevd det samme? Har noen tips?

Han bruker bleie på natta, forresten. Er ikke i nærheten av å være tørr på morgenen. Men ser ikke det som noe problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Min yngste har nettopp sluttet med bleier. Han blir 4 om to uker. Vi har bare ymtet frempå innimellom, men latt ham bestemme løpet selv. Det som virkelig satte fart var en avtale vi gjorde: Når denne bleiepakka er tom, da slutter du. På dagen vel og merke. Jeg fylte på i smug på et par ganger. Når det så var tomt - da sluttet han. Noen få uhell de første dagene, og nå er det helt slutt.

I natt tok vi steget fullt ug og lot ham sove uten bleie også. Og det gikk strålende det også. Han opp og fant potta selv, og kjempefornøyd med resultatet.

Erfaringene med alle tre (gutter) har vært: La de styre løpet selv, stort sett. Litt ymting, gjerne med utgangspunkt i at "du er jo stor?!...", og det har vært nok.

Lykke til - han fikser nok dette selv. De fleste gjør det.

Skrevet

Det er vel ikke så helt uvanlig at de sliter litt med å vite akkurat hvor lenge det går an å holde seg før det kommer uansett. Mitt forslag er faste do-tider. Du og han går på do etter hvert måltid for eksempel. Han kan velge om han vil først eller sist, men ikke om han skal eller ikke. Men jeg ville ikke valgt å legge det fram som noen slags straff fordi han tisser på seg. Bare si at "nå har vi spist og drukket, og da passer det fint å gå på do, så slipper vi å stoppe midt i leken for å gjøre det etterpå".

Skrevet

Skjønner at det ikke er lett, og vet jo at han kommer til å klare det til slutt. Men ettersom han var helt tørr i nesten tre uker, også plutselig begynte å tisse seg ut igjen, blir vi litt furstrert. I tillegg er jeg gravid i uke 29, og har hormener som ikke helt spiller på lag for tiden...

Vi prøver å ha faste dotider. Men det var også en periode der han kunne tisse seg ut etter nettopp å ha vært på do...

Han er veldig flink til å gå når han må bæsje, da. Da springer han med engang, og det er ikke noe problem.

Det kommer vel med tiden. Men er veldig slitsomt med all klesvasken som blir av det...

Noe som fungerte en stund var at han fikk lov til å bestemme selv om han måtte på do. Sa til han at "da må du vise at du er stor gutt, og kjenne etter om du må på do". Virket som han syntes det var litt stas, så det gikk fint. Det var da han begynte med godperioden sin. Men så har vi nå altså falt tilbake...

Skrevet

Slet akkurat med det samme, med min datter på 3. Hun hadde vært tørr i et år, så begynte hun å tisse på seg tre fire ganger om dagen. Jeg er også gravid, fikk råd om at det kanskje skyltes mye fokus på at det skulle komme en ny baby. (vi var ikke enige i dette, da baby fokuset hadde minska betydelig den siste tiden da jeg begynte å bli bedre etter store blødninger, og kunne bli en mer aktiv mamma igjen)

Det hele endte med at jeg tok henne med til legen for å sjekke ang uvi. Hun hadde ikke uvi, men har ikke tissa på seg etter legebesøket. Tror hun da forsto at mamma og pappa tok det alvorlig. Hun syntes ikke det var morsomt i det hele tatt, at legen skulle se på tissen hennes.

Skrevet

Vet du, jeg tror jeg hadde satt på ham bleie igjen! (Vel og merke så lenge du er sikker på at han ikke feiler noe).

Har en jente som også "sluttet" i fjor sommer. Skal ikke komme med hele historien, men vi begynte med bleier igjen i høst. Så fikk hun selv bestemme når hun ville slutte med bleiene igjen. Når hun først bestemte seg (dvs hun klarte å bæsje på potte og do), hadde vi kun et par uhell. Hovedproblemet var at hun ikke klarte å si fra før hun måtte bæsje, andre barn kan synes andre ting er vanskelig.

Ikke stress og mas, ikke tving ham på do (har gjort den feilen selv, det virker i hvert fall ikke på viljesterke prinsesser!), ikke straff i form av å ta bort leker. La det hele ligge og bare si at han må bruke bleier til han klarer å si fra at han må tisse, og at han bestemmer når han vil slutte. Det er ikke noe nederlag (la i hvert fall ikke ham føle det), han blir tørr før eller siden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...