jordbærsjokolade Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Har kjempeangst for epuderal (skrives det slik tro?) og også bedøvende nåler inne i skjeden (grøss). Noen som har prøvd morfin? Jeg var totalt i mot morfin inntill i går da jordmor fortalte at hun hadde brukt det ved en fødsel. Er åpen for akupunktur og vann, men ser liksom ikke for meg den helt store smertelindringen der.. Hjelp!
MammaDilla Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Vær obs på at morfin virker inn på barnet. Og det er ikke helt bra. Jeg tror kanskje du skal avvente med angsten din for bedøvende sprøyter ril du er midt i situasjonen. Da kan det hende du ombestemmer deg Men ellers så finnes det jo lystgass. (vet ikke om Ahus har det... Det er jo faktisk ikke sikkert at du trenger noe i det heletatt Lykke til!
Shabby Cheap Chic Skrevet 12. juni 2007 #3 Skrevet 12. juni 2007 mener at ahus ikke har lystgass. jeg har født der, fikk akupunktur, var det eneste det var tid til(funka ikke på meg, men det er veldig individuelt)... var ikke vondt å sette i alle fall..
Tussi og gullgutten Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 nei de har ikke lystgass på ahus, jeg fødte der for 2 uker siden. jeg hadde også angst for epiduralen men når det kom til stykke kunne jeg nesten ikke vente på at anestesilegen skulle komme og sette den. hadde også hørt at den var kjempevondt men det var den ikke. jeg merket veldig lite til at han satt den:)
OsloMor Skrevet 12. juni 2007 #5 Skrevet 12. juni 2007 Epidural gjør ikke vondt å sette, du får lokalbedøvelse før de stikker. Jeg valgte epidural og lystgass med begge mine, fikk litt akupunktur med første (hjalp ikke noenting), det gjorde at jeg faktisk klarte å tenke en klar tanke og å slappe av littegrann. IKKE vær redd for epidural, epidural er herlig. LYKKE TIL!
jordbærsjokolade Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2007 Epidural er kjempeskummelt:( Ihvertfall nå, men som dere skriver så forandrer jeg nok mening når jeg er midt oppi det. Syntes foresten at lokalbedøvelse i åpningen høres ennå mer skummelt ut!
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Lystgass har de ikke, men det er flere av jordmødrene der som gir akkupunktur. Det hjalp meg mye da jeg fødte der for 1 år siden. Ellers er petidin en del brukt. Epidural høres skummelt ut, men anestesilegen jeg hadde var helt super!
the_fat_lady_sang Skrevet 12. juni 2007 #8 Skrevet 12. juni 2007 Anbefaller på det sterkeste steriltvannspapler, har brukt det under begge mine fødsler og det funker kjempe kjempe bra! De har absolutt ingen bivirkninger og stimulerer kroppens egne endorfiner. Gjor veldig vondt å sette det men smertelindringingen håller godt og vel en time etterpå.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 jeg fikk sånne og det gjorde vondt værre for å si det slik! Har bare hørt negativt om det. Anbefales ikke fra meg,prøv heller epidural,det hjalp litt på meg selv om det bare hjalp på venstre siden... hehe lykke til:)
Maisie Skrevet 12. juni 2007 #10 Skrevet 12. juni 2007 Fikk bedøvelse i åpningen, men det var ikke jeg som valgte det selv. Jordmor sa bare at "nå setter jeg en lokalbedøvelse" for hun måtte klippe. Kjente bare et lite stikk, jeg. De har badekar, som jeg hadde tenkt å bruke, men ombestemte meg da jeg var kommet oppi. Lystgass har de ikke, nei. Hvis du har muligheten, så kan du ringe om be om en omvisning der, da får du se hvilke smertestillende de har, og snakke litt med dem og bruken og virkningen av dem.
Fikk maibaby06 Skrevet 12. juni 2007 #11 Skrevet 12. juni 2007 jeg fikk akupuktur som ikke funket på meg. Ellers fikk jeg TNS, strømpuls som jeg syntes lindret. Tror det er lite brukt men det har de hvertfall på ahus.Fødte der for et år siden. Tips: Få med deg havresuppen de serverer på barsel kl 0630, den er så god:-) Ellers: ta med flip-flops til å ha i dusjen.
Stratos med 3 barn Skrevet 12. juni 2007 #12 Skrevet 12. juni 2007 Min erfaring og råd er at du venter og ser hva som skjer. Jeg fikk kun epidural etter anbefalning fra den jm jeg hadde under fødsel
ks23 med William og Lucas Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 jeg anbelafaller epidural...Fungerte kjempe fint på meg og jeg angrer ikke i det hele tatt, bortsett fra at begge måtte forløses med tang... Lykke til ,)
Babyfacepsycho Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Hei. Jeg fødte på ahus i januar. Jeg har stor sprøyte skrekk og hadde bestemt meg for at jeg for allt i verden ikke skulle ha epidural. Jeg ville egentlig ha lystgas, men det har dem ikke. (kommer på det nybyggde når det åpner) Jeg lå i badekaret, og syntes det hjelpte litt hvertfall. Hadde mye vondt, for det tok lang tid med rier før det gikk fra 2 til 5 cm åpning. Dem prøvde og overtale meg til epidural men jeg ville ikke ha. Så jeg fikk tilslutt morfin når jeg var 5 cm åpen. (får ikke det før man er minst 4 cm åpen, fordi man da kan riskere og stoppe fødselen og det vil man jo ikke) Jeg synes det gikk fint uten noe annet en morfin selv om jeg hadde mye vondt. Så det er fullt mulig at du klarer deg uten epidural. Jeg hadde en kjempe søt og fantastisk jordmor. Marit het hun. Håper du får henne. =)
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #15 Skrevet 12. juni 2007 Epidural er utrolig effektivt når det gjelder smertelindring. Jeg sov godt de timene jeg hadde epidural og fikk ny energi. Jeg ville tatt det igjen! Jeg syntes ikke badekar hadde noen som helst lindrende effekt, men det er jo greit å prøve det først, det gjorde jeg.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #16 Skrevet 12. juni 2007 anbefaler epidural på det sterkeste!! Det er IKKE vondt å sette, du får som sagt lokalbedøvelse i form av en bitte liten sprøyte først, og trust me... du bryr deg overhodet ikke om det... men når epiduralen først virker, ja da har du lyst til å omfavne legen! den er IKKE vond å sette i ryggen, det bare høres sånn ut. Jeg pressa ut en sønn på 5 kg, og hadde ikke hatt krefter hadde det ikke vært for epiduralen. En fabelaktig oppfinnelse! Hadde en superflott fødsel, så og si smertefri pga av den.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2007 #17 Skrevet 12. juni 2007 Hva er vitsen med smertestillende da? Synes de som bruker det er pingler!
Djoolia 07+08+12 Skrevet 12. juni 2007 #19 Skrevet 12. juni 2007 Har hørt om noen som får kortisonsprøyter, det er værtfall ikke å anbefale. Fikk det 4 mnd etter fødselen pga greier i ryggen. Fikk 4 stikk i korsryggen, og aldri mer sier jeg bare! vet ikke om epidural er like jævlig, men aldri skal noen få stikke noen nål i ryggen min
Djoolia 07+08+12 Skrevet 12. juni 2007 #20 Skrevet 12. juni 2007 Fødte helt uten smertestillende, og hadde ikke behov for det heller. Men aksepterer at folk ikke er like sterke som meg =) (ikke bli sure da, bare en spøk) Og hva vet så du om forskjellen miss anonym? bare skikkelig stolt av å ha født uten smertestillende eller har du bare rett å slett ikke peiling?
Gjest Skrevet 12. juni 2007 #21 Skrevet 12. juni 2007 Jeg har prøvd flere forskjellige ting jeg og har bare født en gang, men hvert til sitt bruk:p Først; akupunktur. Fungerte ganske godt de første timene. Badekar(fremdeles med "hovednålen" sittende i.) Epidural. Lokalbedøvelse "nedentil" Full narkose;) Og jeg er egentlig veldig fornøyd med alt sammen jeg, og rekkefølgen var utmerket;) Hehe...Men det er kanskje greit å hoppe over den siste:p
jordbærsjokolade Skrevet 13. juni 2007 Forfatter #22 Skrevet 13. juni 2007 Tusen takk jenter:) Det ser ut som om epiduralen er best likt (iiiiik), isj jeg får bare ta det som det kommer da tenker jeg, kanskje jeg skriker etter epidural når fødselen er skikkelig i gang:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå