Süsse Skrevet 12. juni 2007 #1 Skrevet 12. juni 2007 Noen som vet om noen linker til litteratur paa nettet?
Expat Skrevet 12. juni 2007 #2 Skrevet 12. juni 2007 Det finnes ikke så mye, vi har en selv! Noe du lurer på?
Süsse Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. juni 2007 Dere har kanskje de samme spraakene som her? Norsk, tysk og engelsk? Det er litt generelle raad egentlig. Vi hadde egentlig bestemt oss for aa satse paa 2, men helsesöster backa meg opp og var veldig positiv til 3 siden vi hadde sjansen. Min er 17 mnd naa.
Expat Skrevet 12. juni 2007 #4 Skrevet 12. juni 2007 Ja akkurat det samme! Er dere i Norge eller utenlands? Det er viktig at hver person holder på språket sitt og snakker det til barnet. Hva slags barnehage er barnet i? I storbyene finnes internasjonale barnehager, i de norske er det ofte utenlandske som jobber? Kaia er i tysk krippe, hun snakker bra tysk nå (26mnd+), pappa er brite, jeg snakker norsk til henne. Det er også bra om de forskjellige personene forstår de andre språkene noenlunde så de forstår hva barnet vil og sier samme ordene på sitt språk. Vi bruker en del videoer på språkene.
Süsse Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2007 Vi er i Frankrike fram til september. Saa flytter vi til Norge og han skal väre i barnehage der. Det sier seg selv at norsk vil dominere siden jeg snakker det til han og pga av omgivelsene fra hösten av. Samboer snakker tysk. Jeg forstaar saa og si all tysk og han forstaar noe norsk, men oss i mellom snakker vi engelsk. Tenkte at i situasjoner hvor vi er alle 3 (rundt bordet, i lek etc) at vi da snakker samme spraak (engelsk) eller??
Expat Skrevet 12. juni 2007 #6 Skrevet 12. juni 2007 Ja, det går jo an! Tenk også på barnefilmer på engelsk da. Bestille på nettet. Og skal barnet i barnehage og dere ikke har søkt ennå, så tenk på å ringe rundt og høre om det er noen som snakker tysk i barnehagene rundtom. Det er en del av dem etterhvert!
Expat Skrevet 12. juni 2007 #7 Skrevet 12. juni 2007 Og engelsk ser jeg ikke som noe problem egentlig, norske barn lærer jo engelsk veldig tidlig uannsett!
Süsse Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. juni 2007 Vi har allerede banehageplass. Du har rett i det der med engelsken. Akkurat naa maa vi tenke litt mer paa tysken, tror jeg. Vi har tyske böker, men maa bestille noen cd`er og dvder.
Expat Skrevet 12. juni 2007 #9 Skrevet 12. juni 2007 Thomas lokomotivet er fine, de har Bob der Baumeister, Teletubbies, Sandmänchen, Kleiner König. Se også Toggolino.de, du kan laste ned Hörspiele fra nett.
Süsse Skrevet 12. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2007 Tusen takk for tipset. Han kom springene med en gang han hörte sangene Vi har tysk tv, saa vi faar vel slaa paa den litt innimellom ogsaa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå