Gå til innhold

Faen! Bikkja mi bet meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sint på den bikkja at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

har hatt henne i snart fem år og er nært knyttet til henne, så jeg prøver å forstå.

eg klarer ikke å skjønne hvorfor hun skulle bite meg!

Jeg sto i porten, sønnen min og naboene ble sprutet på av sønnen min som hadde vannpistol, naboemannen sier nei nei nei i en spøkfull tone mens han vifter med hendene mot sønnen min som stygg-ler. Så kommer bikkja bak meg å bitter meg i leggen. Det har så vidt gått hull på huden, men det har totalt ødelagt tiliten til hunden.

Er ikke sikker på om jeg vil ha en hund som biter sin eier, jeg kan jo heller ikke gi henne bort.

Det kan hende at hun har kreft som påvirker personaliteten hennes, men hva om hun virkelig biter et barn neste gang da?

Kunne ha klart meg fint uten dette dilemmaet, har alltid sagt at hvis en av hundene mine biter uprovosert så tar jeg å avliver dem, men det var visst ikke så rett frem allikevel...

Er det noen som har opplevd lignende og behold hunden? Skjedde det igjen? Var hunden syk? Fikk dere igjen tiliten?

Fortsetter under...

Skrevet

hm... Har du sjekket om hunden er syk da?...

Beit den skikkelig,eller nappet liksom?, kan jo hende den prøvde å få oppmerksomheten fordi hun også ville være med på leken..

Hadde en rotweiler en gang som var helt gærn når det gjaldt vann og spruting osv..

Skrevet

Jeg har ikke opplevd dette selv, da vår hund var slik fra da vi fikk den som valp.

Men jeg ville anbefale at du gikk inn på canis.no

Det er et hundeforum. Kanskje du vil få masse tips og råd der. Der er du med likesinnede som sikkert har opplevd det samme.

Jeg har også sagt at hvis en hund biter meg, blir den avlivd me engang.

Men, når den først gjør det.. Da er det vanskelig!!

Nå er hunden vår kjempesnill!!!!!

OG har tillit til den.

Men, man kan ikke stole på at hunden IKKE vil gjøre det igjen. Dette er et vesen som man ikke kan kontrollere.

Jeg ville anbefale at du bruker bånd i nærheten av andre folk, for å observere hunden og dens oppførsel.

Har den virket truende på noen måter før?

Du må tenke helhetlig før du gjør noe, men du må tenke forebyggende før du tilgir den og ikke minst før du lar andre få komme i kontakt me den igjen.

Skrevet

Kan nesten ikke ta livet av henne pga at hun og sønnen min er skikkelige bestiser, hun snikker seg opp på rommet hans om natten for å sove under sengen hans og har har akkurat "mistet" pappa.

Skal ta en tur innom cannis.no for å se om jeg kan finne ut noe nyttig.

Hun er egentlig en litt truende hund fordi hun er veldig usikker på menesker, MEN hun har ALDRI bitt noen før, iallefall ikke slik hun bet meg. Jeg har to svære blåmerker og merker etter to hjørnetenner, selvf ikke skadet for livet, men allikevel da..

Jeg får gi henne en sjansje, men hva om hun biter sønnen min neste gang, eller enda verre noen ejg ikke kjenner ( enda verre fordi det drar inn et helt skott med papirarbeid, hunden må i karantene og vi må betale dvs forsikringen vår)

Skrevet

Hadde en hund som beit meg engang, og jeg beit han tilbake...han beit ikke meg igjen!

Men det anbefales vel ikke....

Skrevet

Oi... det første jeg tenkte var at hunden ville være med på leken... Vet ikke hvordan hunden din var etter hendelsen liksom... de viser jo følelser de og.

Jeg ville passet godt på hunden når det var barn til stede til du vet hva som "skjedde" der....

Annonse

Skrevet

hehe. NL da...*ler*

Skrevet

((sitte i en krok og skammer seg...))

Jeg beit han med en gang han beit meg (han virket veldig overrasket etterpå!))

Og nei, han beit ikke mer. Tenkte som så at nå skal du få kjenne hvordan det føles.. (han hadde bitt før)

Det var iallefall et språk han skjønte,men jeg vet jo at det ikke er OK å gjøre det..

;o)

Skrevet

Da er du tøff :) Hadde en hund bitt meg hadde jeg løpt av sted, hadde den fulgt etter meg hadde jeg spent den HARDT i panikk!!

Er livredd fremmende dyr...

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å sitte barnevakt på bikkja de neste åra i frykt for hva som kan skje. Dette skjer i en veldig "vanskelig" tid, jeg har en baby,en treåring, et byggeprosjekt, en flytting og to hunder, mens mannen min har reist vekk på jobb så jeg er helt alene om alt her nå.

Irriterer meg at hver gang jeg løser et problem dukker det opp to eller tre nye store elle små problem jeg må takle i en tid hvor jeg egentlig bare vil kose meg med babyen min og sønnen min.

Jaja, syt og klag. Jeg får passe på at hun er med meg så å si hele tiden, er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre når jeg er borte, skal jeg stenge henne inne eller la henne være ute sammen med byggerene. Døra er jo alltid oppe og lillemann på tre går ut å inn som han vil. Det er nok å uro seg over her om jeg ikke skal passe på henne i tillegg.

Det hadde vært så enkelt å avlive henne, men å bringe det på sønnen min i tillegg vet jeg ikke om er så veldig lurt. Hadde hun bitt et barn hadde det ikke vært et spørsmål uansett situasjon, men det var jo meg. Kanskje hun missforsto leken? Kanskje hun bare hadde et innfall? eller kanskje hun bare er syk og helst skulle ha fått slippe.

Skrevet

Skjønner ikke helt at du klarer å tenke tanken engang jeg.

Hvordan vil du føle det om du beholder bikkja, og den roer seg, og plutselig om ett år angriper den sønnen din og biter han alvorlig??

Om jeg hadde møtt hunden din og den hadde bitt datteren min eller meg, og jeg fikk vite at den hadde bitt før og du ikke hadde gjort noe med det, da hadde jeg blitt så forbanna at jeg aner ikke hva jeg hadde gjort. Som hundeeier har du ett ansvar ovenfor andre mennesker, du bør ALDRI la bikkja gå løs mer, og ta den til dyrlegen fortere enn svint for å sjekke for sykdom.

Ikke at sykdomr ettferdiggjør at bikkja bet, men når du synes det er fælt å ta livet av den må du ihvertfall få noen "eksperter" til å hjelpe deg. Uforståelig for meg at du vurderer å beholde.... Man aner ikke hvorfor hunden bet, kan faktisk være den var sint for noe, og når den biter slik uten forvarsel, hadde jeg aldri blitt tryg på hunden igjen. Og en hund man går rundt og "vokter over" vil ikke få noe bra liv, hverken hunden eller eieren vil få det om man skal gå og være redd for en evt. neste gang. Og om bikkja er vandt me då gå løs, så vil heller ikke den forstå hvorfor den plutselig må stå bundet hele tiden, og det kan faktisk gjøre den mer aggresiv.

Bare noen tanker for meg. Hadde jeg kjent deg hadde jeg blitt fly forbanna og nektet å komme på besøk før du tok bikkja.... Syns du risikerer både din egen, sønnen dins og andres helse her nå!!!!!!

Skrevet

Hvis hun er en truende hund overfor andre, må det gjøres noe.

Men det vet du som eier åsså.

Har du prøvd klikkertrening? Det kan hjelpe.

Men du må være tålmodig, bestemt, kjærlig +++.

Men kan ikke slutte midt i treningen og tro at nå er alt over.

Da løser det ingenting.

Jeg ville også anbefalt at du sakte men sikkert introduserer bikkja for andre folk. Først gå på steder hvor det ferdes lite folk og øke gradvis. Se om det hjelper.

Bikkja vår brukte 18mnd før den skjerpet seg.. Fra den var valp.. Den bet og hoppet, beit og bjeffet.

Så kjøpte vi et dressurbånd, og nå er bikkja en helt annen hund. Det er helt utrolig!!! Gir deg linken:

http://www.breens-jaktutstyr.no/produktinfo9.htm

Dette er dyrt, men det har gjort at vi stoler på hunden vår.

Det kunne vi ikke før.

Vi har brukt 3støt og vi har ikke blitt bitt, hoppet på, siden vi fikk den.

Men, bakdelen var at den var dyr.. :(

Men, det er jo en investering for livet for hunden åsså..

Hun bet ikke "hardt" iallefall, det ser jeg! Bare husk, at ville den ødelegge deg, så ville du vært på legevakta nå. Du ville blødd.

Jeg hadde mange blåmerker før jeg åsså.

Men hunden bet aldri igjennom.

Slik beit vår hund åsså.

Etter vi fikk dressurbåndet så ble hunden tryggere overfor andre mennesker fordi den fikk restriksjoner.

Jeg er ikke fan av strømbånd.

Men, vi har som sagt brukt det tre ganger og hunden er ikke Sacco slik han var før. Nå har vi en toppers hund, slik som vi hadde me våre to første hunder, som ikke hadde dressurbånd.

Men, Daniel og Sacco er bestekompiser! ;)

Sacco har aldri lagt munnen på Daniel.

Barn og hunder går gjerne godt sammen.

Men, man må alltid passe på. Dette er et vesen vi ikke har konrtoll over.

Jeg vet av en hund som var så snill. Dne var såååååååååå snill!!!!!!

Plutselig en dag angrep den gutten i hjemmet.

Uten forvarsel.

Men, man kan ikke tvile på hundene sine heller.

Håper det ordner seg!

Skrevet

JEg er så enig i tankegangen din!

Det er bare at denne gangen er det min hund og det har skjedd.

Hvis hun missforsto leken, naboemannen som sto å veivet med armene mens han sa nei til sønnen min og ville beskytte så er det synd å miste livet sitt for noe hun er trent opp til å gjøre, nemlig beskytte familien sin.

Hvis hun biter en av sønnene mine alvorlig eller noen andre klarer jeg ikke å tilgi meg selv, men hva om det var en missforståelse...

Tilittspørsmålet har jeg tenkt mye på ( dette skjedde klokken 20 i kveld og jeg har fortsatt en klump i magen) jeg vil ha tilit til at dette ikke skjer.

Hvordan skal jeg forklare sønnen min, som allerde har mistet så mye, at nå skal han miste bestisen sin også?

Får ta en tur til dyrlegen uansett for å se etter om hun faktisk er syk og da få henne avlivet etter at vi flytter.

Annonse

Skrevet

Sikker på at det ikke var "lek"`?

Skrevet

Og som noen andre har nevnt: Det kan være lek.

Husk hva jeg sa i innlegget mitt.

Hadde hunden villet deg vondt, ville du vært på legekontoret.

Hunder kan ikke oppfatte alt i beste mening. De kan misforstå de også. Akk som mennesker.

Å ta en forhastet slutning i en sånn fart.. Nei, det er ikke jeg med på.

Menmen, det er MEG.

Skrevet

Jeg synes ikke det spiller noen rolle om det var lek fra hennes side. Mitt synspunkt er at det er uakseptabelt at en hund biter, samme om den mener det i lek eller ikke. De fleste hudner som har "normale" oppegående eiere lærer jo hundene sine til at de ikke skal bite når man leker, helt fra de er små. Når de gjør det når de er fem år så er noe galt. Så jeg tviler på at det var lek. Hunden skal heller ikke bite for å forsvare før det virkelig trengs, og om den gjør det under lek som kunne misforståes, vil jeg virkelig ikke kalle det en trygg hund.

Om du velger å avlive så kan du jo si til gutten din av hunden ble syk og døde (vet ikke hvor gammel han er), eller at den ble syk så dyrlegen ville avlive den. Det er jo i og for seg sant når den plutselig bet.

Har dere råd og mulighet for en ny hund da?

Jeg forstår dilemmaet, eller problemet for å ta beslutningen, men jeg ser det som en nødvendig besluttning å ta. Ikke risiker noe som du kan ende opp med å hate deg selv for senere....

Mange varme klemmer fra meg, håper det ordner seg uansett!

Skrevet

Nei, vi har ikke drevet med klikketrening.

Hun er adoptert fra en sikker død hvor hun ikke fikk mat, og hun hadde aldri vært i et hus, nesten aldri sett menesker.

Hun er en redd hun, dvs hun er ikke redd noen som ikke er redd for henne, men frykt klarer hun ikke å tolke så hun blir enda reddere enn hun er selv. Hun pleier å gjemme seg bak meg hvis noen er redde henne.

Hun er lydig, men liker ikke å vise at hun er under noen på rangstigen så hun gjør ting på sin måte dvs sitt her, nei jeg setter meg, men tretti cm unna.

Hun har blitt slått etter av en redd svart mann, så svarte menesker er hun livredd. Hun har blitt elket opp av arabere mens hun satt i bilen og noen barn har slått henne med pinner gjennom proten så hun har problemmer med tilitt fordi hun husker at det barnet som så sånn ut slå meg, de som så sånn ut slå på bilen min osv.

Hun har aldri gått til fysisk angrep på noen, utenfor lek, men alle historiene man hører om verdens snilleste hund som angrep og drepte eiere og barn har jo satt spor.

Håper jeg får snakket med mannen min i morgen så får vi tatt opp dette og så finne ut hva vi skal gjøre vidre.

MEN jeg vil gjerne gjøre så rett som mulig ovenfor sønnen min siden han akkurat har mistet pappa. Kan hende hunden har plukket opp på det siden sønnen min er veldig aggresiv mot meg pga av pappa har reist.

Skulle ønske den bikkja kunne snakke for å forklare meg alt dette her...

Skrevet

Vi har to hunder, en som stikker av og ei som biter... *jippi*

De er begge to grunntrenet og har jo egentlig lært at man ikke skal bite noe det tydlgi at en av dem har glemt..

Hun nipper i buksa når vi spiller fotnall fordi hun vil være med...

Skal ta henne med til dyrlege på onsdag, men kommer ikke til å avlive henne før vi flytter i september. Så slipper jeg å såre sønnen min og utsette andre for henne, samtidlig så kan jeg slappe mer av når jeg vet at den hunden som bet meg ikke kommer til å bite andre, selv om hun er aldri så sær og god på sine dager..

Så da har jeg enda en ting å gjøre oppi alt det andre, sitte barnevakt for hunden...

Skrevet

Ja, var det jeg regnet med, at de hadde dressuren inne og "visste" at de ikke skulle bite, også under lek. Derfor jeg reagerer på å avskrive det som leking, da det ikke skal forekomme under lek heller.

Vil bare ønske deg lykke til, blir nok tungt, men du får jo snakke litt med vetrinæren, kanskje det hjelper å få snakket ut om henne med noen som kjenner henne (hunden).

God natt, får håpe du får sove oppi alt (vet ikke hva "alt" er, men forstod da at du hadde litt å stri med)!

Skrevet

En ting du må være spesielt forsiktig i, er å oppføre deg annerledes overfor hunden.

Hunden merker det, og det du skrev om hunden tyder på at den hunden lider av stress/angst. Det er svært farlig for hunder å ha, siden man egentlig aldri vet hvor man har de.

Hunden din høres ut som hunder flest og alle hunder gjør en tabbe.

At de skal straffes me engang er for meg feil.

MEN, siden din hund muligens lider av stress/angst så kan det være farlig for andre åsså.

Ikke misforstå meg her, men. Dette er noe du bør snakke me en dyrlege om. Få den undersøkt ifh til stress og angst.

Og, ikke oppfør deg annerledes ifh til hunden.

Den merker det, og da har du et større problem.

Da vil hunden bli redd og nervøs.

Jeg håper du sa godt ifra til hunden når den bet.

At den fikk straff.

Jeg ville ikke ha avlivd en hund før jeg hadde observert den, undersøkt den +++.

En tabbe er en tabbe.

Og da bør man undersøke først, før man slår seg til ro me det man kommer frem til.

Skrevet

En tabbe med bitt er en for mye! Tror du også hadde ment det om den "første tabben" var ett bitt på barnet ditt. Hva med neste "tabbe"???

Syns rett og slett det er tull du snakker om, å kunne utsette barn eller andre for alvorlige bittskader som kan gi livsvarige mèn pga at hunden skal få lov å gjøre en "tabbe" er helt vanvittig. Mener du virkelig at det er greit for hunden å bite fordi den kan ha misforstått???

Selv om hunden er syk, er det fortsatt ikke "lov" til å bite. Men den reaksjonen virker mer naturlig da.

Uansett, ikke risiker menneskeliv fordi hundene skal få gjøre feil, slike feil har vi ikke råd til å utsette barna våre og andre for.

Skrevet

Seff, biter man er det ut.

Jeg er ikke dum jeg heller.

Men dette var ikke et bitt hvor døden kan følges.

Man ser ofte på hunder hva som ligger bak.

Og som du ser i innlegget mitt viser jeg redsel for hundens redsel ifh til at det ser ut som om den kan ha stress/angst. Det er svært farlig for en hund å ha.

F.eks.. Her bet hunden vår ALLTID når han skulle ut å tisse. Men gjorde dette han aggressiv? Nei.

Det var fordi det var kun EN som kunne gå ut me han, pappan min. I lengre perioder var pappan min syk og kunne ikke alltid stable seg opp på bena og gå ut. Etterhvert ble hunden så tissatrengt at den måtte bare.

Så for å vise det brukte han munnen for å vise det.

Han bet ikke hardt. Såvidt at det var noe i det hele tatt.

Men dette var en handling som kan forsvares.

Jeg er ikke blind, jeg er ikke dum.

Men jeg er objektiv og man MÅ se an på situasjonen.

Stress og angst hos en hund er farlig og det må tas opp me vetrinær. Hadde det vært min hund og jeg ville fått diagnosen stress/angst ville jeg ikke turd å hatt hunden mer. Da ville jeg begravet den sammen me mange gode minner.

Skrevet

Uff, skjoenner saa altfor godt dilemmaet ditt der. Jeg har selv maatte avlive en hund pga av biting. MEN, det hadde ALDRI vaert snakk om aa alive en hund etter en episode som kunne misforstaaes med lek. Slike ting maa man vaere sikker paa saa du ikke avliver en hund som potensielt kanskje kunne omplasseres til en familie uten barn kanskje. Naa vet jeg ikke hvor vanskelig det er med omplassering av hunder i Norge da.

Hunden jeg maatte avlive var i tillegg til utrolig sjalu paa soennen min (hunden var midtpunkt til gullgutten kom hjem, saa ble det litt mindre oppmerksomhet) ogsaa syk. Han hadde en hudsykdom som gjorde kontakt fra folk paa spesielle steder paa kroppen hans utrolig smertefullt, saa han reagerte med aa bite.

Den andre hunden jeg hadde adopterte jeg, hun hadde som din hund blitt mishandlet, og levd ute uten mye kontakt med folk. Hun var verdens beste hund, men ustabil ovenfor digre feite mannfolk som kom fort paa henne. Da kunne hun knurre.

Jeg tror poenget med all bablingen min er aa vaere ekstra paapasselig med hunden naa. Du nevner at hun er utrygg paa nye mennesker, og at hun har blitt plaget av barn foer. Det er viktig at du selv er sikker paa hunden din, saa aa ha den paa baand i situasjoner som kan stresse henne, eller ta henne inn naar du ikke kan foelge med paa henne, er viktig naa.

Snakk med dyrlegen din, og spoer om raad. Lykke til og haaper det ordner seg.

Klemmer fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...