Gå til innhold

Måling av livmorhals?

Sommerfuglmage

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på når det er vanlig å begynne å måle livmorhals? Er dette noe som gjøres hver kontroll? hvordan gjøres det egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurer på det samme. Er 22+4 på vei og de har ikke målt den ennå.

Tror det gjøres ved invendig UL. Jeg skal på kontroll i neste uke, kanskje de gjør det da...

Skrevet

De begynte i uke 25 å måle livmorhalsen min....nå blir den målt hver uke, siden den ble så kort som 1,4 cm. Skal likksom være 5 cm på sitt lengste.

Skrevet

Min erfaring er at noen leger gjør det og andre leger gjør det ikke. Jeg gikk til kontroller på Ahus og livmorhalsen ble målt første gang i uke 25. Deretter ble den målt på hver kontroll, men noen ganger måtte jeg krangle meg til at de skulle måle den fordi legen mente det var bare tull, mens andre leger mente det var viktig. Og det var på samme sykehus, forstå det den som kan............

Skrevet

Jeg gikk på Ullevål, og der målte de fra uke 24 til 34 på hver kontroll (men ikke oftere enn annenhver uke).

Skrevet

Tusen takk for raske svar. Jeg går til kontroll på Ahus, så da blir det spennende å se hvilken lege jeg møter!

Skrevet

For mine tvillinger var det i hvertfall kjempeviktig at livmorhalsen min ble målt regelmessig. Startet vel med det i uke 24 (husker ikke helt). I uke 28 var jeg til kontroll - legen glemte å måle livmorhalsen - jeg spurte om hvor lang den var. Måtte opp på benken igjen... og oi...livmorhalsen var under 1 cm - jeg ble lagt rett på Riksen. Måtte ligge til tvillingene ble født i uke 37.

Så målinger reddet meg fra å bli mor til premature. Det er jo best at de er inne i maven så lenge som mulig.

Skrevet

Jeg ble målt til 3,5 - 4.. er det normalt? Er snart fullgåtte 24 uker.

Skrevet

Nå husker ikke jeg helt hva som er normalt, men det høres jo mye bedre ut enn min som var på 16 mm på den tiden.

Ikke gi dere hvis legen ikke vil måle - det er viktig for å unngå prematur fødsel.

Og blir livmorhalsen for kort, evt, utflatet så er det jo "bare" å ligge de siste måneder. Jeg fikk jo lov til å gå på do, samt dusje en gang i uken.

Fordelen med å ligge så mye var jo at det ikke ble så mye press på ben og mave- så jeg slapp både strekkmerker (til tross for min enorme mave :-) og åreknuter.

En annen ting som er lurt er å be om å få tatt en bakterieprøve av livmorhalsen. Jeg hadde bakterier der som krevdes antibiotika for, men som jeg ikke merket.

Stå på krava - det hjelper!

Skrevet

Jeg mente ikke å signere med anonym

Skrevet

3,5 - 4 er normalt og fint :o)

Skrevet

Hvor ofte skal den måles? Jeg skal ikke tilbake før i uke 30, er nå begynt på uke 25. Syns det var litt lang tid når jeg venter tvillinger...

Skrevet

Hei:)

Hos meg begynte legen å måle livmorhalsen i uke 24. Da var den 4 cm lang som er veldig fint. Dess lengre dess bedre. Jeg blir målt på hver kontroll, uke 24, 27,30,32....i uke 27 var den plutselig gått ned til 1,6cm noe som er litt kort. Da ble jeg lagt inn til observasjon på sykehuset. De var redde for prematur fødsel. Nå er jeg i uke 32 og den er fortsatt på 1,6cm og det er jo bra. Håper den holder seg slik noen uker til slik at nurkene får være inne i magen litt lengre. Lurt å holde seg mest mulig i ro hvis en har for kort livmorhals slik at ikke barna kommer før.Livmorhalsen måles ved at et lite rør(ultralydapparat) føres inn i skjeden og et bilde kommer opp på skjermen foran deg. Det gjør ikke noe vondt, så det er ikke noe å grue seg til. Er over på noen minutter.

Lykke til videre i sv.skapet ditt.

Skrevet

Hei. Lurte på en ting. Er litt nervøs for det der med livmorhalsen. Som jeg skrev så var den ca 4 cm nå i uke 24, og jeg skal ikke tilbake for uke 30. Er redd den kan bli mindre før den tid. Ser det skjedde med deg, DoubleTrouble. Hvor aktiv har du hvert i den tida? Jeg har fått beskjed om å holde meg i ro. Ikke gjøre noe. Og jeg er sykemeldt. Hvordan er det med deg??

Skrevet

Hei jeg er i uke 30 og blir følgt opp på AHUS. Har spurt en av overlegene hvorfor de ikke måler livmoderhalsen der og svaret jeg fikk er at det finnes ikke noen studier som viser at det har noen hensikt. Han mente at det er større risiko og starte en for tidig fødsel med og gjøre det fordi man frigjør prostaglandiner hver gang man gjør en slik undersøkelse. Han sa også at det er mange som har ligget på sykehus i flere uker pga for kortet livmoderhals som de allikevel har fått sette igang. Derfor har de ikke en prosedyre på og gjøre dette på AHUS. Hvis noen lurer på hvorfor.... Uansett er det viktig og hvile og ta det med ro, hvilket ikke alltid er så lett ;-) Sliter litt med det selv da jeg har vært i fin form men anbef, fra tvillingforen. er at man skal hvile i 15 min hvis man har vært aktiv i 45 min eller hvile i 45 min hvis man har vært aktiv i 1,5 t.

Skrevet

Takk for det nettan72 :-) Ble litt bedre nå. Jeg får bare smøre meg med mere tålmodighet :-) Var på kontroll i dag, og hun sa nesten det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...