Gå til innhold

3mnd vaksinen

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi skal ha vår lille jente på 3mnd kontroll om 1 uke, men jeg er så usikker på om vi skal be om å få utsette vaksinen litt.

Føler igrunn det er litt tidlig å gi vaksine så tidlig, eller er jeg bare "hysterisk"? :-)

Innbiller meg at kroppen kanskje takler evt. bivirkninger bedre når hun f.eks er 5 mnd ?

Jeg fullammer, vil hun da være beskyttet via mine antistoffer frem til evt. vaksine? Skal reise i skandinavia i sommer, har det noe å si for om jeg burde vurdere vaksinen?

Er ikke i tvil om at hun skal få vaksinen, men føler litt på om det kanskje er best å vente til hun blir litt større?

MMR vaksinen er utelukket når den tid kommer, da skal hun i tilfelle ha den som enkeltvaksiner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok veldig lite sannsynlig at det er noe farlig å la babyen din få vaksinene som står på programmet. Jeg har latt begge mine barn få alle de vanlige vaksinene. Når det gjelder den første dosen med vaksine som gis ved 3 mnd alder, så inneholder den bla. kikhostevaksine. Før i tiden så var det forbundet med risiko å få kikhostevaksine. Noen få barn fikk hjerneskade etter den vaksinen. Har du hørt om Eilert i Asker som fikk hjerneskade etter kikhostevaksine i 1981? Det var en tragisk historie, men i dag er det annen type vaksine som gis mot kikhoste. Vaksinen som gis mot kikhoste i dag skal være forbedret, det er den mine barn har fått. Det skal ikke lenger være fare for å få hjerneskade etter kikhostevaksinen.

Når det gjelder MMR-vaksinen, så var det en periode snakk om at den kunne gi autisme. Jeg tror den saken ble lagt mer og mindre på is. Det er nok veldig små sjanser for at barnet ditt vil ta skade av å få MMR-vaksinen. Manger er av prinsipp motstandere av vaksiner. Særlig de som driver med alternativ medisin er prinsippielt imot vaksiner, fordi de mener det er å gripe inn i naturen. De mener at for hver vaksine man tar så svekker man kroppens eget immunforsvar. De har spesielle holdninger til vaksiner, men jeg syns det er vanskelig å høre på det de som om vaksiner.

En del vaksiner har nok gitt bivirkninger gjennom tidene, men vi skal nok være glade for at det finnes vaksiner mot en del farlige sykdommer. Så de som er prinsippielt motstandere av vaksiner, de kan ikke jeg ta alvorlig. Men jeg lurer veldig på hva årsaken var til at enkelte barn ble hjerneskadet av kikhostevaksinen som ble gitt på 1970-og 80-tallet. Det var noen veldig få det skjedde med, men tragisk var det med de få som var født helt friske og så skulle en vaksine ødelegge dem.

Skrevet

Etter å ha brukt store deler av dagen til å lese om vaksiner, fordeler og ulemper så har jeg kommet frem til følgende:

Prevenar (pneumokokk) skal hun ikke få. Iallefall ikke enda....

trippelvaksinen ber vi om å få utsette iallefall til hun er 5mnd gammel.

MMR vaksinen er uaktuell.

Er jeg helt på viddene nå eller? :-)

Skrevet

Prevenar trenger du ikke gi . Den er forøvrig ganske risiko-sport å ta, hvis man ser på ettervirkningene av den i USA. Du kan med god samvittighet skippe prevenar, det er så og si det eneste HS ikke blir sint for. Prevenar gir beskyttelse mot en veldig sjelden form for HIB.

Du kan selvsagt utsette vaksinasjonen litt på alle vaksinene eller gå til fastlegen din og "plukke ut" hvilke vaksiner du vil datteren din skal få.

Skrevet

Hva kommer det av at du ikke vil gi dattera di MMR-vaksinen? Er du redd for at den skal gi autisme? Er det det du frykter?

Skrevet

jeg synes rett og slett ikke hun trenger den så tidlig som 15 mnd alder. Hun kan heller få den som enkeltvaksiner når hun blir større.

Og ja, jeg er redd for bivirkningene som den vaksinen kan gi.....mulig jeg har lest mye skremselspropaganda, og sett dokumentarer på hvor farlig den vaksinen kan være. Men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen når hun er så liten....da får jeg heller ta henne til lege slik at hun kan få dem som enkeltvaksiner når den tid kommer

Skrevet

Husk, at når man deler opp vaksinen i tre, så får hun tre ganger så mye av hjelpestoffene til vaksinen i seg. Det er hjelpestoffene som gir bivirkninger. det er også en av grunnene til at det er vanskelig å få delt opp vaksiner lenger.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg vil nødig stresse noen, men jeg vil nøde til forsiktighet når det gjelder vaksiner. Man vet aldri når lynet rammer, for å si det slik. Selv har jeg en sønn på 12 år som egentlig er lynende intelligent, men som nå er under utredning for Asperger (en form for autisme). Når han fikk trippelvaksinen for første gang, i 1995, fikk han en voldsom reaksjon og skrek som besatt i et døgn. Jeg var fra meg av redsel, og på legevakten fikk jeg vite at det var et av komponentene i trippelvaksinen som stresset hjernen - det skjedde en sjelden gang. Ved revaksinasjonen ble dette komponentet utelatt. Siden den gang har jeg vært redd for at han ble skadet - jeg mener, å få stresset hjerne som hovner opp er ikke noe man bare kimser av! Og min store sorg nå er at det det sannsynligvis var vaksinen som har fratatt gutten min de gode mulighetene han ellers kunne ha hatt, og det er JEG som faktisk er den som påførte ham det ved ikke å være mer skeptisk til det man sprøyter inn i oss. Jeg BURDE virkelig ha tenkt mer, særlig siden jeg har fått vite at min generasjon fikk en vaksine som er kreftfremkallende - det tar en generasjon eller to å bli klar over skadevirkningene.

Så kjære mor - jeg beundrer at du holder igjen. Man kan aldri bli forsiktig nok.

• 11 måneder senere...
Skrevet

"det er også en av grunnene til at det er vanskelig å få delt opp vaksiner lenger.". Hjelpestoffene har ingenting med saken å gjøre. Jeg husker godt tilbake for 5-6 år siden, da det var veldig inn å dele MMR opp i enkelt vaksiner. Problemet var at vaksineprodusentene tjente mer penger på å lage MMR en på enkeltvaksiner, dermed ble det så godt som umulig å få tak i enkeltvaksiner. Det var penger som styrte vaksineindustrien da og det er penger som styrer den nå.

Skrevet

les les les, det er det beste du kan gjøre, først da blir du trygg på valget ditt. personlig vaksinerer jeg ikke ungene mine, men det er basert på det jeg har oppsøkt av kunnskap selv!!! vaksiner er laget av giftige substanser i all hovedsak, det skal mye til for å vaksinere når man har satt seg ordentlig inn i temat, men som sagt du må bare les til du blir trygg, men det er et lite sjokk å ta inn denne kunnskapen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...