Gå til innhold

Vanskelig sitasjon, vær så snill og hjelp meg!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg er gravid, er 18 år går ikke på skole og jobber ikke. Det siste året har jeg rett og slett kun være hjemme. Jeg har rett på skoleplass men har ikke tatt ut denne retten. Det jeg lurer på er; hvor mye penger får jeg i mnd hvis jeg velger å beholde?Jeg har sittet på sidene til NAV lenge og prøvd å finne det ut, men jeg finner ikke ut hva JEG har rett på, siden min situasjon er noe spesiell. Jeg skjønner ertt og slett ikke noe av det. Det økonomiske er helt klart en viktig faktor med tanke på om jeg skal beholde eller ikke. Jeg er så forvirret, så om noen av dere kloke jeneter der ute kan hjelpe meg å sjekke opp dette,e r jeg evig takknemmelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er du alene ? i såfall får du overgangstødnat ca 9300 i mnd dobbel barnetrygd og bidrag samt dobbelt småbarnstilleg fra 0-3 år ....

du har å rett på nedkomstønad ikke sikker på hva den er nå men vet den var på 32 000 som er en engangsutbetaling om du ikke er i jobb..den får du uansett om du er alene eller ikke og betales ut etter uke 28 tror jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vil_bli_gravid83

Heisann...

Det jeg vet er at om man går på skole når man går ut i permisjon så får man høyste lån og stipend tilsammen betalt som kun stipend. Tror dette er ca 133 000 i året.. ca 10 000 i mnd.. Men bør sjekke dette bedre opp.. dette kan lånekassen informere deg mer om.

Visst du ikke er i skole MÅ du ha vært i inntektsgivende jobb 6 mnd før permisjon for å få fødselspenger.

Visst du verken har jobbet eller gått på skole når du går ut i permisjon får du en engangsstønad. Denne er på ca 33000 kr.. Dette kan du per i dag velge om du vil ha utbetalt alt på en gang eller månedlig..

Utgjør jo bare ca 2500 i mnd,så ikke mye å bli rik av.

Mitt råd til deg er å komme deg i jobb om du ikke er langt på vei... Du er ikke forpliktet til å oppgi at du er gravid til en arbeidsgiver. Så visst du er mindre enn 3 mnd på vei så vil du få det best om du får deg en jobb så du får fødselspenger det året du går hjemme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt kan du begynne på skole til høsten igjen. Det gjelder det samme med 6 mnd der også.

 

Og snakk med amathea. De vet masse om hvilke rettigheter du har. Tror de svarer på telefoner frem til klokken 20 på hverdager. Se www.amathea.no

 

Lykke til i alle fall! Håper du finner en måte å få det til å gå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for svar!

Jeg er sammen med barnefaren, jeg bor egentlig i en by 3 timer herfra, men bor mest hos min kjære. Jeg vet ikke hva som ville skjedd hadde jeg fått babyen. Hva får jeg hvis jeg ikke er alene? Huff, dette er så vanskelig, og jeg er så uendelig takknemmelig for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...