erotica80 *3boys1girl Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 Noen som vet...Kjæresten min var til legen...hun snakket om fuktighetskrem....ikke riktig god dama...Har prøvd Xylocain , Betnovat,Icegel,Aloevera,Dispril,Zyrtec.. Enn om fødselen starter...hyle i kor;)
PintSizedDictator Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Legg isposer på... å kjøle ned huden e alltid et godt tips når man e forbrent:) Evt., kan du bruke noe fra frysen som f.eks. pose med grønnsaksblanding etc. Blir det FOR kaldt for ham så legg et tynt håndkle i mellom... og smør på med Aloe Vera, veldig effektivt og kjølende:) Lykke til...og godt bedring til samboeren din. Det e forferdelig vondt å være solbrent..
1-2-3 nå må det skje:-)) Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Hva med vitapan, essex?? Aloe vera gel.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 Solbrenthet er vel ingen allergisk reaksjon, så allergimedisin tror jeg ikke hjelper stort... Du får holde han unna sola i allefall og lære gutten hva solkrem er;) Går vel over av seg selv! Legen snakker vel om fuktighetskrem fordi huden som er brent har mistet mye av væsken og er tørket ut! Og den trenger å få tilført ny fuktighet! Men ikke bruk parfymert fuktighetskrem, da det bare vil svi og irritere, noe det sikkert allerede gjør! Stakkar gutt....
Serial mom Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Aloe Vera,masse fuktighetskrem,yoghurt naturell(det funker!) og evt. litt hydrokortisonsalve(ikke for ofte,for huden blir litt "tynn" og sår etterhvert. Aldri vært skikkelig brent selv,men kan tenke meg at det må være forferdelig! Han må selvsagt holde seg borte fra sola,leeeenge! (men det er han vel smertelig klar over!) Smør sunblock på de brente områdene i lang tid fremover om han må være i sola.
@nne p@ l@nne Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Hva er galt med fuktighetskrem? Uten parfyme selvsagt! Veldig mange rare stoffer i mye andre kremer. A-creme fra apoteket foreksempel.
@nne p@ l@nne Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Yoghurt naturell skal vist være avkjølende står det her i kjærringråd boka mi. (alle rådene her er godkjent av lege)
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Hei! Man skal se på solbrentehet som det samme som vanlig forbrenning i akuttfasen. rødhet tilsvarer en 1 grads forbrenning og blemmer tilsvarer en 2 grads forbrenning. nedkjøling er viktig for å forhindre videre forbrenning. Men vær obs på at den kjøing kan skape frostskader (jeg tuller ikke). Selve forbrenningsprossesen stopper etter ca 20 min, når man har nedkjølt forbrenningstedet. d.v.s at man ikke blir mere forbrent og at de skaldene som kommer har skjedd. Smertene som kommer etterpå har med nervene og sårene å gjøre. behandling som gies kan være å ta handuker i lunket vann ca 20 grader å legge på områdene og ta paracet. Paracet bruker de som en del av smertelindringe ved brannskadeavdelinge på haukeland sykehus mot forbrenning. Det som er viktig i fase to er at huden ikke må tørke ut slik at den sprekker. man skal heller ikke stikke hull på blemmer, da dette kan foråsake infeksjon (da har man plutselig et større problem). Hvis han får mangen blemmer, må man være obs mot dehydrering, da brannskader krever mye væske. En fin regel er at handflaten til pasienten tilsvarer 1 % forbrenning. På denne måten kan man finne ut hvor mye som er forbrent 1 og 2 gangs. Nå vet jeg ikke hvor mye som er forbrent, men dere vil nok se i løpet av kvelden hvor stor forbrenning som egenlig er der. Ikke vær redd hvis det kommer noen blemmer til. Skulle det bli masse blemmer ta kontakt med legevakten slik at han kan få en betenneslesdempene salve. de har også spesielle salver mot ansikt og andre steder med tynn hud, slik at man kan forebygge mot arr i huden.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Oi, d er IKKE godt å være så solbrent...d vet jeg alt om, ble skikkelig brent en gang da jeg var yngre og var i syden, solkremen m faktor 30 virket rett og slett ikke... Anbefaler å smøre på m Aloe Vera OFTE, ha gjerne aloe vera flasken liggende i kjøleskapet da kjøler den godt når den smøres på...Fuktighetskrem uten parfyme kan også brukes, men synes selv at Aloe Vera er d beste når man er forbrent...Viktig at ikke huden tørker ut i allefall..Gi han paracet (gir smertelindring + hjelper mot feber man gjerne får når man er så solbrent...) og MASSE vann å drikke...Kjøl gjerne ned m et vått kaldt håndkle f.eks, men ikke legg helt iskalde ting på...kan faktisk gi frostskader...skal du bruke noe fra frysen så legg et håndkle mellom.... I tiden fremover når han skal ut i solen: Smør på m solkrem m HØY faktor evt sunblock for å ikke gjøre d verre...forsøk og å få han til å gå m områdene tildekket...selv om d er varmt... Ønsker han god bedring
erotica80 *3boys1girl Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2007 Xylocain , Betnovat,Icegel,Aloevera,Dispril,Zyrtec..er anbefalt av leger og apotek .også Zyrtec.............men måtte jo grave fram det selv...kalde omslag er det eneste han ikke har prøvd..
erotica80 *3boys1girl Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 11. juni 2007 Har brukt factor 20...kjøpte factor 40 i dag:)
doffine Skrevet 11. juni 2007 #12 Skrevet 11. juni 2007 Legg på tykt lag youghert narutell... la det være på en times tid.. Så deler du tomaer og smører så over etter at yogherten er vasket av.... Det er naturlige oljer merkelig nok i tomatene.. Dette er noe alle guider i syden anbefaller, foruten å ta en tur til legen...
hit og dit Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Som det står over her så skal det behandles som annengrads forbrenning når det er blemmer. Eg ser du har fått mange gode råd over her du kan følge (nedkjøling, aloe vera etc). Aloe vera er ikkje smertelindrande, men hjelper på tilhelinga kun. Paracet og dispril er betre då, om det hjelper, solbrentheit er steike vondt. Du må være forsiktig med legemidler som er meint til hud då hudbarriæren no er brutt. Eg tenker då på Xylocain som kjem i mange former og styrker. Er den meint til å smørast på hud hadde eg ikkje smørt den på solbrentheita. God bedring!
ano`num *17.03.10* Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 Var advarsler ute i går om at solen var ekstremt sterk. Hvis det skjedde i går? Var noe med bla bla og bla bla Ikke anbefalt å være i direkte sol stort mer en 30min av gangen.
hit og dit Skrevet 11. juni 2007 #15 Skrevet 11. juni 2007 Rettelse: hudbarriæren er ikkje direkte brutt, men huden fungerer ikkje som normalt i dette området no. (Med mindre det går hull på blemmene)
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 11. juni 2007 #16 Skrevet 11. juni 2007 D er bra Er bare å fortsette å smøre og smøre m aloe vera el fuktighetskrem slik at huden får fuktighet egentlig...selv om d ser ut til at d ikke virker m en gang så gjør d nok d etterhvert...Har sett og opplevd d mange ganger selv.. Hvor fant du d om Zyrtec forresten?? Finner ikke noensteder at d hjelper mot solbrenthet...men d kan jo ha uante egenskaper som ikke jeg vet noe om Xylocain hjelper bare på smertene fordi d bedøver, hjelper ikke den brente huden da d ikke tilfører fuktighet...
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 11. juni 2007 #17 Skrevet 11. juni 2007 Hei! Vær obs på at dispril er et medikament som er blodfortynnende. D.v.s at det kan være med å skape lettere småblødninger. paracet er det tryggeste og et av de legemidlene med minst bivirkninger når man tenker innen smertestillende, så lenge man tåler det da. Hvis han er forbrent på ryggen eller spesielle områder som han ligger på om natten, liker noe bedre å ligge på gode handuker opppå sengetøyet, da disse gjør det litt mykere å ligge. Skulle noen av blemmene begynne å væske, legg på kompress. det finnes egen kompress på apoteket, melodin mener jeg de heter. de har en side som er vanlig kompress og en side som det ser ut som det er plastikk på. denne siden legges mot åpne væskende sår. når man skal gjennomføre skifte/ta det vekk vil ikke kompresset rive opp den sårhelingen som alerede har kommet. Disse gjør livet litt bedre ved stelling av sår som om væsker.
erotica80 *3boys1girl Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #18 Skrevet 11. juni 2007 *Kjølende after sun *Aloe vera *Hydrokortison *Lokalbedøvende *Dekk til med klær *Kjølig dusj og kalde omslag *Alergimedisin hjelper i gang endorfiner tror jeg det var legen sa.. *Ved alvorlig solforbrenning bør lege kontaktes...... Aloe vera og fuktighetskrem HJELPER lindrer i denne forbrenningssaken;) Takker for tips..
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 11. juni 2007 #19 Skrevet 11. juni 2007 ahhh...da vet jeg d angående allergimedisin... Håper samboeren din kommer seg snart
Gjest Skrevet 11. juni 2007 #20 Skrevet 11. juni 2007 Hudlegen min anbefalte å bruke noe som heter water jel, mot forbrenningsskader. En får kjøpt det på apoteket. Ren aloe vera er også bra, men ha den i kjøleskapet sånn at den er iskald. Det lindrer svien og smerten og kjøler ned litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå