Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 #1 Skrevet 11. juni 2007 Småen har jo kraftig melkeproteinallergi. Men så fant vi en oppskrift på noen kjeks/rundstykker vi har innmari lyst til å lage, men disse er med kefir.. Har en del erstatningsprodukter for melk og fløte og rømme og yoghurt osv.. men hva kan vi bruke i stedet for kefir?
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 Jeg vet egentlig ikke svar på det du spør om. Men hvis jeg skal tenke litt logisk, ¨så vil jeg tro at de ikke kan bruke kefir. Melke protein er melke protein, uavhengig av hva man lager av melka. Kefir, ost, yoghurt.............. alt er melke produkt og inneholder melke protein
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2007 Ja det skjønner jeg jo.. er jo derfor jeg lurer på om det finnes noe alternativ som vil gi omtrent samme bakeresultat.. Noen kan jo bruke melkeprodukter i mat som skal stekes, kokes eller behandles på andre måter siden proteinene endrer seg.. Men småen er veldig allergisk og kan ikke få kumelkproteiner i noen slags form. Men.. bruker ikke kefir til vanlig vi andre her heller, så jeg vet liksom ikke helt "hva det er", og hva det kan erstattes med.. Er det vanlig melk liksom? Eller er det nærmere yoghurt? Hoho.. lurer på om jeg noen gang har sett kefir egentlig.
Kakeåndsen Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Kefir er surmelk. Ganske tjukk også. Vet ikke, men Odense Erlet kan iallefall erstatte fløte/krem. Har du forresten prøvd å lage is av den?
Blue Lady Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Uten at jeg har erfaring med dette så vil jeg tro at yoghurt eller rømme-erstatning vil gjøre samme nytte. Kefir er jo tykk og litt sur..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. juni 2007 Har ikke laget is, men brukte den i riskremen :-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2007 Ok, har litt sånn soys rømme eller hva det er, men tror jeg må sjekke datoen først..
Kakeåndsen Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Pisk den sammen med f eks vaniljefrø, kakaopulver, saft etc og putt den i fryseren. Litt er godt, mye smaker litt emment. Hvor gammel er gutten din? Tror lillesøster her ikke tåler kumelk, men hun er tre uker så det er jeg som må passe meg. skal teste med et lite glass melk på torsdag. Gruer meg......
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2007 Da byttet vi ut hvetemelet med jyttemel og maizena og kefiren med søyamelk som jeg blandet litt soyayoghurt i (hadde tenkt til å bruke soya rømme, men den var gått ut på dato.. Men resultatet var visst spiselig, hehe..
Twig Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 Nå har jeg kun erstattet den melken som skal være i vaffelrøre, med sprite.. Lærte det på kokkeskolen, at sprite var et godt alternativ for melkeallergikere i slike ting.. men mener det det var noe annet også, husker ikke direkte hva det var..
Twig Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Jepp, i vaffelrøren.. det smakte akkurat det samme.
lille je Skrevet 11. juni 2007 #14 Skrevet 11. juni 2007 Men.... Blir det ikke rart? Konsistensen? Kan man bruke det istedet for melk i alt da, liksom? Pannekaker og sånt?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 11. juni 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. juni 2007 Jøss.. har jeg aldri hørt før.. Lærer nåe nytt hver dag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå