Gå til innhold

skal en familie på 5 klare seg på 23000,- til mat og forbruk,hva har dere igjen etter at utgifter er betalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis dette er etter at lån/husleie, strøm osv er betalt, har dere jo masse penger :-) (Nesten like mye som vi hadde totalt til alle utgifter når jeg var i permisjon og mannen min var student)

Dersom dette er total inntekt før noen utgifter er trukket fra blir det jo litt strammere da.

Håper du mener at dette er før alt er betalt.. Vi er to (meg + barn på 10mnd) og har ca 14 000 til alle utgifter, dvs: husleie, 6500, faste regninger på 1000, og resten er til mobil, mat, bleier, klær til småen, husholdningsartikler og busspenger innimellom. Fra høsten av vil jeg i tillegg få bhg utgifter og noe høyere faste utgifter. Synes det er ganske lite jeg..

Ikke noe å være flau over. Mange som har høyere forbruk, men for min ville det vært rene luksusen.

Vi er en familie på tre og etter at husleie, lån, forsikring og tlf er betalt sitter vi igjen med ca.4-5tusen til mat, husholdnigsart, bensin, bleier, klær, fritidsinteresser... det går, men det er trangt.

Man legger seg til en vane, det kan være vanskelig å snu på høyt forbruk, men etter en stund går det. Så hvis du vil "legge om" så les videre...

Jeg er veldig bevisst på hvor jeg handler mat, handler det meste på tilbud, og det går mye i forskjellig kjøttdeig mat. (les mat reklamen, alltid tilbud på de mest brukte matvarene, men kanskje du må innom et par butikker for å få alt du trenger. Handler sjeldent på Spar og Meny hvis det ikke er noen spesielle tilbud jeg er ute etter.)

Klær til meg og mannen er vel noe vi unner oss kanskje en gang i året, når feriepenger og skattepenger kommer (for å få mest mulig for pengene blir det en runde på salg). Da legges det alltid av penger til dyrt tøy til tulla også. Som sko, utedresser osv.

• 4 måneder senere...

Synes at det høres relativt greit ut jeg... Du kan jo gå inn på www.sifo.no og få regnet ut et nøkternt husholdningsbudsjett og sjekke hvordan dere ligger an i forhold til det.

Annonse

• 2 uker senere...

ink barnetrygd for 2 er det akkurat det samme som vi har sammlet før noe er betalt.

vi har 8400 huslån 3400 i bhg,forsikringer,tv ,pc, tlf, bensin ol.

sitter ikke igjend med med så mye,men klarer og få det til og gå rundt likevel,handler inn klær på tilbud mat kjøper vi og der det er billig/tilbud

eneste jeg savner er og kunne spare litt,sparer 200 i bolispar og litt til ungene

men hadde vært kjekkt og kunne hatt litt i bakhånd når bilen svikter og slikt;)

• 2 uker senere...

Vi er en familie på 4, venter nr 5 i april. Vi har inn 79 000,- netto, og etter alt til huset er betalt (inkl. forsikringer hus/bil, og faste utgifter på hus/bil+ sparing) har vi 42 000,- igjen. Da er det kun barnepass på 3700,- som skal betales. Vi har det nok bra, men bruker langt fra 23 000 på mat og personlig forbruk... Ville gjettet ppå ca 15 000,- en dyr mnd. Så resten går til 'sparing' eller oppsamler-kontoen som vi kaller det. (Bruker en del på reise) Men, ikke bekymre deg for høyt forbruk, en vet: jo mer en har, jo mer bruker en:-)

Lykke til!!!

• 4 uker senere...

Som heltidsstudent (men heldigvis med arbeidende sambo) kommer jeg fra nyttår til å ha egen inntekt/lånekassepenger på tilsammen 12-13.000 i måneden (er ikke gravid ennå, men prøver), og selv om forbruk er alt hva man venner seg til må jeg si at 23.000 til mat og forbruk hørtes ganske greit ut :) Er nok hva man gjør det til :)

Noen som vet om det lønner seg å gifte seg hvis man blir gravid og den ene studerer mens den andre arbeider? I forhold til penger utbetalt og skatteklasse og slikt? Akkurat i forhold til skatteklasser hørte jeg at samboerforhold skulle sidestilles med giftermål fra 2008 el. 2009?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...