Gå til innhold

Samværsrett for andre enn foreldrene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ene, eller begge foreldrene er døde, sier barnelovens §45 at slektninger av barnet, eller andre med nære relasjoner til barnet kan gå rettens vei for å få fastsatt samvær.

Er det noen som vet noe om saker som dette? Kan tanter, onkler, halvsøsken, besteforeldre og all slekt gå rettens vei for dette? Eller er det i hovedsak besteforeldre som har denne muligheten?

Hvis besteforeldrene ikke er et ønsket i barnets liv på annen måte enn besøk og samvær med gjenlevende foreldre tilstede (grunnet sykdom og rusproblemer) vil det være sannsynlig at de får tilkjent samvær uten tilsyn ved dom?

Jeg finner det veldig merkelig at gjenlevende forelder ikke selv skal kunne ta slike avgjørelser, skal man fratas retten til å beskytte sine barn?

Hvos store må barn være før de ved dom blir sendt tvers over landet for samvær med mennesker de ikke kjenner?

Innspill mottas med takk! :)

Skrevet

Jeg kan ikke si noe sikkert, men har en venninne som er midt oppi en liknende situasjon som din. Heldigvis er det ikke der snakk om rus/sykdom osv, og de har et samvær/samarbeid som fungerer bra. Men det som vel er blitt sagt er at så lenge hun legger til rette, og ikke nekter en normal omgang med besteforeldre, tanter og onkler så skulle det mye til før de kunne kreve et utvidet samvær. Og normal omgang med disse er jo ikke mye forsåvidt, kommer an på avstand bla. Men det skal vel være som et gjennomsnitt av en mormal familie ville hatt. Feks søskenbarn og tremenninger sees vel normalt sett bare store familiesammenkomster og ferier, tanter og onkler noe oftere, og besteforeldre noen ganger i mnd. Men dog ikke med flere overnattinger på fast basis. Det vil jo ikke bli slik at en tante kan kreve ungen annenhver helg, besteforeldrene annenhver helg, en onkel to ettermiddager i uka osv, da vil jo ikke ungen få et hjem.

Rent praktisk tror jeg det for det meste løses slik at den gjenlevende har barnet, og et visst ansvar med å opprettholde kontakten med "den andre" familien. Dette innebærer å komme på besøk, invitere i bursdag, sørge for at barnet får vært med i konfirmasjoner, bryllup, dåp, begravelser, bursdager osv. Og om det passer, kanskje avtale et helgebesøk i ny og ne hos besteforeldre og andre sektninger som barnet kjenner og er trygge på, det samme med ferier og langhelger.

Så lenge en selv samarbeider og forsøker å finne løsninger tror jeg ikke faren for at det blir rettsak er overhengende. Så selv om besteforeldrene er plaget med sykdom og rus ville nok jeg forsøkt å få til en minnelig løsning, der du er tilstede ved samvær, i det minste droppet overnatting inntil de kan bevise de klarer det. Og det tror jeg nok en evt rett vil forstå, og støtte.

Skrevet

Hei og tusen takk for svar :)

Dette har utviklet seg til å bli en veldig lei situasjon. Mitt barn har en halvsøster og det er vel på den fronten det nå ser ut til å gå rettens vei. Jeg blir jo da litt betenkt med tanke på mitt eget barn, siden det for meg er helt uaktuelt å sende junior til andre siden av landet for samvær på egen hånd.

Jeg er selvfølgelig interessert i at sønnen min skal få bli kjent med farsfamilien sin og har derfor reist til farsfamilien hans og åpnet dørene i mitt hjem når de er på østlandet. Men siden sønnen min bare er 18 mnd var det slik jeg så for meg besøk og samvær en god stund fremover :) Jeg mener han må bli noen år eldre i tillegg til mye bedre kjent med dem før han skal ha samvær med dem alene.

Jeg får bare håpe at det ikke utvikler seg til å bli like betent på min front som det er mellom dem og det andre barnebarnets mor :)

Skrevet

Hei Teline. En lei situasjon du er havnet i.

Jeg skal ikke svare på overstående, men jeg la merke til at du skrev litt om økonomien på et innlegg lengre nede. Og så så jeg ingenting om etterlattebidrag. Tenkte bare jeg skulle nevne det, dersom den ene av foreldrene er død, har barnet krav på barnepensjon, eller barnebidrag da, fra staten, tror det er ca 2250 kr pr mnd? Bare i tilfelle :)

Ellers skal det mye til før besteforeldre får samvær, og dersom du opprettholder kontakten ligger det vel neppe grunnlag for at det skulle skje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...