Gå til innhold

Har arbeidsgiver lov til å gjøre dette???

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber på et NAV kontor og har vært vikar i 3 år og 4 mnd per. i dag og har kontrakt ut året (3 år og 10 mnd). I staten er det slik at etter 4 år er man automatisk fast ansatt.

Jeg har termin i november men lurer på om jeg har noe jobb å komme tilbake til. Sjefene kan jo ikke si noe, det vet jo ikke noe. Det er ansettelsesstopp.

Trygdesjefen var og lurte på om når jeg hadde termin og skal begynne permisjon fordi hun viste ikke om de skal utbetale fødselspenger eller NAV lokalt siden kontrakten går ut.

Heter ikke det at det må forlenge konrakten selv om jeg er gravid hvis de i utgangspunkte ville gjørt det, noe jeg vet de ville. I februar 2008 ville jeg automatisk blitt fast ansatt.

Har et såkalt NAV kontor til lov til å gjøre det, de som skal være forbildet?

Fortsetter under...

Ja, det er regler om at arbeidsgiver må forlenge vikariatet/engasjementet hvis det er naturlig. Men så er det også slik at mange arbeidgivere finner på vikarierende unnskyldninger for å slippe. Du bør helt klart gå til fagforeningen din (meld deg inn hvis du ikke er det allerede) og få dem til å hjelpe deg. Dette er saker fagforeninger tar alvorlig på.

Det er ikke bare staten som plikter å ansette midlertidige (ikke vikarer) etter 4 år. Det gjelder alle bedrifter.

En annen regel du kan benytte deg av, er at et vikariat ikke opphører med mindre du har fått en skriftlig beskjed om dette. Det gjelder selv om tiden for vikariatet er utløpt. Ditt vikariat løper til en måned etter du har fått en slik beskjed. Derfor anbefaler jeg deg til å ikke si noe til arbeidsgiver om den regelen. Jeg gjorde det da jeg gikk gravid sist og fikk dermed neste vikariat med varsel om opphør. Nå er jeg i et nytt vikariat og har koplet min fagforening inn i saken. Heldigvis har jeg fast jobb i bunn denne gangen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...