Gå til innhold

Hvilke navn er såkalte "problem" barn navn i dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg vil kalle det problembarn,

men har jo støtt på en del _problemforeldre_, da!

Disse ser ut til å foretrekke navn som Alexander, Christoffer, Richard, Daniel, Trym, Robin og i det siste: Kevin!

Ikke så utpregede jentenavn, men Michelle går vel igjen...

Unge og ressurssvake foreldre.....!!! Herregud! Hvor dum går det an å bli!! Kjenner flere leger og andre høyt utdannede og ressurssterke mennesker som kaller barna sine for både Noah og Leander! Høres ut som om man må velge mest mulig hjemmesnekrede og uvanlige navn for å bli sett på som ressurssterk. Sier mer om anonym her dette innlegget.

Annonse

At du skriver dette, får meg til å miste respekten for deg. Tror det er du som er ressurssvak. Jeg er en ressurssterk persom ( 6 årig høyskoleutdannelse...etc)og min sønn heter Leander. For det første så er det et veldig gammelt navn, som har kommet igjen for fullt de siste 5 åra. Så hvordan kan du si at det er et typisk navn på problembarn? Hvilket grunnlag har du for det? ... Antar du bare skriver det, fordi det er et navn du ikke liker.Får et inntrykk av at du vil understreke at dette er navn du ikke har som favovritter, og vil på denne måten fremheve feks navn du har på dine barn. Antakelig navn som : Helge, Henrik, Maria o.l

Vil, tror egentlig sånne ting er bare tull. Kjenner både Ronny,Johnny Frank og også Kevin som har skikket seg bra gjennom livet. Når jeg jobbet barnehage var det Eivind, Odin og Brage som utmerket seg litt i "trollunge" retning:)

• 1 måned senere...

Annonse

"problembarn" navn er det vel egentlig ikke noe som er... Er vel bare tilfeldig at det og det problembarnet heter f.eks Daniel...

De jeg kjenner som har vært litt i den kategorien heter;

Benjamin

Daniel

Tommy

Raymond

Jonas

Nicolai

Eirik

Mats

Simen

Sandra

Karoline

Jennifer

Synes denne debatten blir litt for dum jeg. ALLE har ett eller annet navn man forbinder med rampunger, og det kan jo være ett hvilket som helst navn. Ingenting som sier at det er en selvfølge at f.eks Ronny vil bli en ramp, det kan jo like så godt være Christian, bare for å ta et eksempel.

Har selv en sønn med navn Kevin. Har ikke hørt noe om at dette forbindes med en ramp før nå. Kan med hånden på hjerte si at vår Kevin ikke er en ramp. Han er så kjærlig og omsorgsfull som det går an for en 9 åring å bli. Jeg sier ikke dette bare fordi jeg er hans mor, det kan bekreftes fra alle hold.

Nei, velg det navnet dere selv synes er fint og som dere trives med. Det er ikke navnet som avgjør om barnet blir en ramp eller ikke, det er vel heller foreldrenes oppdragelsesmetode i de aller fleste tilfeller.

Alt som slutter på -ander (Leander, Chrisander osv), Dennis, Kevin, Adrian, Daniel, Noah, Joachim, Patrick, Dan, Chris, Kim André.

Jeanette, Celine, Angelica.

Ikke nødvendigvis rampenavn, men navn som har en tendens til å være innom sosialetaten.

Tror man må stikke fingeren litt i jorda hvis man ikke tror at det finnes problemnavn. Og som tidligere sagt, det er ikke navnet som gjør rampen,men foreldrene som velger en type navn som ofte lager problembarn.

Jeg er tannlege, og vi kaller disse navnene "kariesnavn". De barna har tusen hull og null oppdragelse.(Det er ikke noe som heter dårlige tenner bare dårlig kosthold og dårlig renhold), altså det er foreldrenes skyld. I 99 av 100 tilfeller.

Svigers som er lærer kaller det "støtteundervisningsnavn", og mannen min som er lege kaller det "sosialklientnavn" eller "trygdenavn". Og ja, det er de samme navnene som går igjen:

Typiske fornorskninger av amrikanske navn, gjerne med en norsk uttale som Steve uttalt rett frem, ikke "stiv",(som forsåvidt er like ille) dobbelt navn med Andre til slutt, Patrik, Dan, Chris, Dennis osv

Disse nymotens navnene som Chrisander, Leander osv er nok i god oppseiling til å bli en slik type navn.

På jentesiden er det ikke så utpreget,men typisk er amrikaniserte navn her også, og disse sukker med sukker på navnene som Celine, Jasmine og Michelle går igjen her.

Men ikke alle som heter et slikt navn blir et problem, og heter du Olav Sverre er du ikke sikkert du blir en staut kar som liker å gå i fjellheimen. Men det sendes helt klart ut signaler med valg av navn ja, lik det eller ikke. Folk tenker alltid sitt.

Og som det stod i et tidligere, det er statisktisk signifikant. Det er de samme navnene som topper fengselsstatistikken, inkassostatistikken osv. Ronny og Remi hadde ikke de mest ressrussterke foreldrene på 70 og 80 tallet, så når de små håpefulle blir gamle nok til å komme på en statistikk blir det nok flere enn en Ken Robin, Adrian og Patrik Andre som trekker opp statsitikken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...