Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... men det viser seg at to blåøyde personer en sjelden gang KAN få et brunøyd barn! Fant denne linken :

http://www.athro.com/evo/gen/inherit1.html

For alle som ikke studerer molekylærbiologi kan den oppsummeres slik: det er to forskjellige genpar som styrer øyenfarge, det ene styrer grønn/blå det andre brun/blå. Grønn er dominant over blå, brun er dominant både over blå og grønn. Dette forklarer hvordan en brunøyd og en blåøyd kan få grønnøyde barn.

Videre stod det at en sjelden gang kan en mutasjon oppstå som gjør at den brune fargen undertrykkes (i praksis: en person blir blåøyd selv om han har brune gener), dette arves gjennom generasjoner. Plutselig mister man mutasjonen og to tilsynelatende blåøyde foreldre får dermed et brunøyd barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, interessant! Jeg har brune, pappa'n har blå. Begge barna våre har fått blå.

Men det skal sies at av de fire besteforeldrene, er det tre blåøyde og en brunøyd (min mor). Det har kanskje noe å si?

Skrevet

En slik mutasjon hører nok til blant sjeldenheten selv om det er mulig, eller hva? Forekomst?

Skrevet

Jeg kjenner flere som har brune øyne, selv om begge foreldrene har blå. To av barna på en søskenflokk på fire, fikk brune øyne. Og her er det ikke snakk om noen "postmann" inni bildet, de ligner noe helt vanvittig på faren sin=) Så er ikke så sjelden som man kanskje kunne tro. I tillegg kan grønne øyne (som egentlig er blå) oppfattes som blå, og så mener jeg at heg har hørt at det er mer enn ett gen (i to eksemplarer, ett fra far og ett fra mor) som styrer øyenfarge.

Skrevet

(grønne øyne som egentelig er BRUNE skulle det selvfølgelig stå) =)

Skrevet

Jeg har brun-grønne øyne (mest brun), mamma og pappa har blåe! så det går an.....

Skrevet

I tilfellet hvor det ikke var en postmann involvert over her så er jo det bare ett tilfelle, i.o.m. at det er hos moren/faren at mutasjonen ligger.

Skrevet

Men HI...du virker som du har peiling på dette. Både jeg og min mann har grønne øyne, alle på min side har grønne, mannens mor har grønne, og mannens far har brune. Nå ser det ut som vår lille gutt faktsk skal få knall blå øyne...er det mulig eller tror du de vil bli grønne?

Skrevet

Hei, jo det er fullt mulig at sønnen deres kan få blå øyne. Siden blå øyne er recessivt vil det jo undertrykkes av den dominante grønne, og det vil dermed ikke vises at du og din mann er bærere av det blå genet.

Forekomst av denne mutasjonen? Tja, hvor ofte har du sett en blåøyd neger (er det lov å si det?)? Vil tro det er relativt sjelden...

Skrevet

Da mener du at det er en mulighet for at han får blå øyne, men svært lite sansynlig?!

Skrevet

Jeg lærte i genetikken at bruneøyne kan se ut som blå. Altså at de egentlig er brune men mangler noe pigmnent.

Skrevet

To brunøyde (en brunøyd) kan få blåøyde barn fordi det brune genet er dominant. En person kan ha ett gen for brunt og ett for blått og dermed ha brune øyne selv. Dersom partneren har det samme, kan barnet arve de to blå genene til begge foreldrene, dermed få blå øyne. Genetikk er kult :)

Andre ting som er stilige vedr. dominant gen er :

- løs eller fast øreflipp - løs er dominant

- å rulle tunga - å kunne er dominant ( handler dermed IKKE om

øvelse )

Skrevet

hmm.. ongen min har brune øyne, ingen av foreldrene eller besteforeldre har brune heller..

Skrevet

Mathias mamma: jeg mente at forekomsten av denne mutasjonen var veldig sjelden. Dere har 25 % sjanse for å få et blåøyd barn (vil jeg anta).

Skrevet

jeg har hørt at viss det er mannen som har brune øyer så er der større sjans for brunøyde barn enn viss det er moren som ha brune. mannens gener er mer dominante.

min svigerinne har mørkbrune øyner, mens mannen har blå, barna deres har blågrønn å blå øyner.

Skrevet

Mener du at hvis et par hvor mann har brune øyne og kvinne blå så har de større sjanse for brunøyde barn enn et par hvor det er omvendt? Hmm... det tror jeg nok ikke. Genetikken foregår på molekylnivå, og jeg kan vanskelig tenke meg en måte å forklare det på i tilfelle. Det er jo tilfeldig hvilke gener for øyenfarge som er i den sædcellens som treffer eggcellen.

La oss tenke oss en mann med brune øyne som er bærer av blå. Halvparten av hans sædceller vil da ha brune gener, halvparten vil ha blå. Hvem av dem treffer eggcellen? Og hvorfor vil den med brune gener treffe oftere enn dem med blå i tilfelle?

Hos det paret hvor kvinnen har brune øyne og mannen blå: hver måned "legges et egg" i kvinnen, halvparten av hennes egg har blå gener, halvparten har brune. Vil da sædcellen ikke befrukte kvinnen den måneden det tilfeldigvis er en eggcelle med blå gener?

Skrevet

Leste en artikkel om dette. Det vi lærte i biologien på skolen om øyenfarge er mer eller mindre crap- altfor forenklet. Dette med øyenfarge er komplisert og arvestoff fra flere generasjoner tilbake kan spille inn. Dette med "dominerende" er også mye mer komplisert enn det vi har lært. Konklusjonen i artikkelen var at det er mer eller mindre umulig å forutsi øyenfarge (men den var fra usa der de har mye mer variert arvestoff enn i Norge der det er så mange med mange generasjoner blå øyne).

Svigerfar og svigerbroren min har brune øyne - svigerbror har 6 barn med blå øyne hvorav to av dem med en som har grønne øyne. Ikke veldig dominerende brun der i gården, nei.

Skrevet

Jeg har brune, som eneste i slekta :-p

Og ja, jeg er veldig lik pappa og hans side :-D

Skrevet

Takk for svarene rosenrød. blir spennende å se hva det blir. Noen dager ser det ut som han er på vei til å få grønne øyne og andre dager er de knall blå :-) Snodig. Er nok lyset som spiller inn en hel del.

Skrevet

Jo, brunt er dominerende- men da må det havne i arvestoffet ikke sant? Hvis vi tenker oss at en brunøyd person, som er bærer av blått, får barn med en grønnøyd som er bærer av blått. Da begynner det å bli spennende for de kan faktisk få barn med enten brune, blå eller grønne øyne.

Setter man opp krysningskjema får man:

Teoretisk vil 25 av 100 barn få brune øyne, være bærere av grønne og blå

25 av 100 barn vil få brune øyne, være bærere av blå

25 av 100 barn vil få grønne øyne, være bærere av blå

25 av 100 barn vil få blå øyne.

Dersom dette paret får tre barn sammen, er det umulig å spå hvilken farge barna deres får på øynene. Det blir som loddtrekning. Hadde de fått seks barn med blå øyne- javel, da var det de som "vant" loddtrekningen og kun de blå genene blir ført videre. Brune øyne er fortsatt dominant, men ingen av de brune genene ble "trukket ut".

Skrevet

Jeg og pappen har blå øyne, det har alle besteforeldrene også.

Av oldeforeldrene har min mormor brune øyne..

Sønnen min fikk brune øyne, og er mørkere i håret og brynene enn både meg og pappen.

Skrevet

Både mor og far har 1 genpar for øyenfarge. Gen for grønn og brun er dominant over gen for blå.

Disse kombinasjonene er mulige:

1.

Mor som har blå øyne:

Genpar - BlåBlå

Far som har blå øyne:

Genpar - BlåBlå

Kryssningen mellom disse blir (uten mutasjon):

Genpar- BlåBlå, dvs. blå øyne.

Resultatet er i dette tilfellet at det er 100% sanns.het at barnet får blå øyne.

2.

Mor har brune/grønne øyne:

Genpar - BrunBrun (el.GrønnGrønn)

Far har brune/grønne øyne

Kryssningen mellom disse blir (uten mutasjon):

Genpar- BrunBrun, dvs. brune øyne (el. GrønnGrønn, dvs grønne øyne).

Resultatet er i dette tilfellet at det er 100% sanns.het at barnet får brune/grønne øyne.

3.

Genpar - BrunBlå (el.GrønnBlå)

Kryssningen mellom disse er følgende:

Genpar - BrunBrun, dvs. brune øyne. (el.GrønnGrønn og grønne øyne)

Genpar - BrunBlå, dvs. brune øyne. (el.GrønnBlå og grønne øyne)

Genpar - BlåBrun, dvs. brune øyne. (el.BlåGrønn og grønne øyne)

Genpar - BlåBlå, dvs. blå øyene.

Resultatet er altså at i dette tilfellet er det 75% sanns.het at barnet får brune/grønne øyne, og 25% sannsynlighet at barnet får blå øyne.

4.

Kryssningen mellom disse er følgende:

Genpar - BrunBrun, dvs. brune øyne. (el.GrønnGrønn og grønne øyne)

Genpar - BrunBlå, dvs. brune øyne. (el.GrønnBlå og grønne øyne)

Genpar - BrunBrun, dvs. brune øyne. (el.BlåGrønn og grønne øyne)

Genpar - BrunBlå, dvs. brune øyene. (el.GrønnBlå og grønne øyne)

Resultatet er altså at i dette tilfellet er det 100% sanns.het for at barnet får brune/grønne øyne:

Jeg venter i spenning for å se hvilken øyenfarge gutten vår får - de er foreløpig knall blå. Vi begge foreldre har grønne øyne, og tror vi tilhører tilfelle 3 (fordi i generasjon tilbake er det innslag av blå øyne). Det vil si at det er 25% sjans for at gutten vår beholder de blå øynene sine.

Skrevet

Jeg har blå/grønne øyne.

mamma har brune, pappa har brune

og broren min har brune.

forklar den for meg da. og jeg er ikke adoptert eller forvekslet...

bestemor og bestefar på morssiden har blå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...